Nyheter

Lokal gründer tråkker til med innovasjon

Gründeren Per Hassel Sørensen har som mål å skape en tryggere og mer miljøvennlig bytrafikk. Løsningen er Podbike, mener han.

En strømdrevet sykkel på fire hjul som beskytter deg mot nedbør, vind og i kollisjoner.

Det er det gründeren Per Hassel Sørensen forteller at han er i ferd med å produsere bak den nedlagte brannstasjonens fire vegger på Forus.

– Om noen år ser du dem rundt om i norske byer, sier Sørensen til RA, mens han engasjert viser fram prototypen av det han kaller Podbike.

Den elektriske Podbike-sykkelen er formet som en velomobil. Den skal utstyres med blinklys og ha døråpning i taket. Kanskje viktigst: den skal beskytte syklisten i eventuelle kollisjoner.

Sikkerhet er i hvert fall hovedhensikten bak ideen. Det var nemlig i en kollisjon Podbike-ideen traff Sørensen.

LES OGSÅ: Slik blir smartbyen Sandnes

– Et tryggere alternativ

På vanlig sykkel ble Sørensen påkjørt av en bil i 2009. Siden har han vært skremt over hvor ubeskyttet man er på en sykkel. Nå vil han at den innovative sykkelen skal få flere til å føle seg trygge i trafikken.

– Vi skal ikke forsøke å få syklisten av sykkelen, men skape et alternativ for dem som føler det er for farlig å sykle i trafikken, forklarer han.

Den skal også være for dem som foretrekker å holde seg tørr i en ellers våt hverdag, og bli et alternativ til bilen på de korte kjøreturene, forklarer han videre.

Ideen har allerede vist seg å være populær. Før markedsføring og produksjon har det tikket inn over 500 forhåndsbestillinger på sykkelen, som har en basispris på 40.000 kroner.

– Vi har fått mange henvendelser fra Bergen, som med sine regnfulle dager, brusteiner og smale gater, er en perfekt by for Podbike-sykkelen, sier Sørensen smilende.

LES OGSÅ: Birk og Sara lever på fire hjul

Miljøvennlig innovasjon

Som et alternativ til fossilbilen, mener Forus-gründeren at Podbike-sykkelen skal kunne spare miljøet for mange tonn CO2-utslipp.

– I tillegg er den mer miljøvennlig en elbiler. Det er et helt annet materialforbruk på en typisk elbil på 1500 kilo kontra Podbike-sykkelen på 50 kilo. Vi kan i praksis bygge 40 slike sykler til materialforbruket av én Tesla, sier han og legger til:

– Samtidig er karosseriet laget av glassfiber og smelteplast, og store deler av sykkelen består derfor av resirkulerbart materiale.

LES OGSÅ: Slik bruker elevene 3D-printere i håndverksfag

Søker investorer

I år skal Sørensen og teamet hans i Podbike AS produsere 12 Podbike-sykler. Året etter er målet 600, etterfulgt av 1200, 2400 og så videre. Da trenger de imidlertid investorer.

– Vi har fått støtte av Innovasjon Norge, men søker fremdeles flere investorer. Det er vi avhengige av, men jeg er overbevist om at det lar seg orde, og at vi kommer til å masseprodusere disse syklene i løpet av årene som kommer, sier den optimistiske gründeren.

Mer fra Dagsavisen