Stavanger

Håper på bybane til sjøs

Nils Aadland i NCE Maritime CleanTech mener båtransport kan gå fra å være en «versting» til en «besting». Torsdag, på Vestlandskonferansen, vil han overbevise om at en «bybane» til sjøs er framtiden.

Bilde 1 av 2

– Å bygge vei er himla kostbart. Det samme er jernbane. En båt koster mer enn en buss, men båten trenger ingen infrastruktur, sier Nils Aadland i NCE Maritime CleanTech overfor RA.

I flere år har næringsklyngen NCE Maritime CleanTech, som består av 60 forskjellige virksomheter langs kysten fra Stavanger til Bergen, drevet fram prosjektet Urban Water Shuttle, UWS. Torsdag er Aadland én av foredragsholderne på Vestlandskonferansen 2017: Et hav av muligheter.

Aadland ønsker en bybane til sjøs. At batteridrevne hurtigbåter skal ta en større den av persontransporten i bynære strøk.

– Utfordringen har vært at passasjerbåter har brukt mye diesel og stått for mye utslipp. Holdningen har vært «dette skal vi ikke ha». Med ny batteriteknologi kan passasjerbåter gå fra å være en «versting» til en «besting».

– Sjøen ligger jo der 

Hybridbåter med lavutslipp har ifølge Aadland blitt en suksess i offshorebransjen. Nå ønsker han å videreføre suksessen til persontransporten med små og større hurtigbåter som skal transportere folk langs Stavanger-kysten.

– Jeg er ingen rute- eller byplanlegger, men her er det muligheter. Sjøen ligger jo der, den krever ingen infrastruktur. Det finnes ingen kø, sier Aadland, som mener det ikke er utenkelig at man i framtiden kan ta hurtigbåten fra Stavanger til Sandnes.

– Stavanger passer perfekt

Aadland mener Stavanger er et perfekt sted for et pilotprosjekt.

– Man har allerede etablerte ruter ut til byøyene. Dale kan også med båt enkelt tilkobles busser og tog på andre siden av Gandsfjorden, sier Aadland.

Samferdselssjefen: – Må utredes

Samferdselssjef i Rogaland fylkeskommune, Gottfried Heinzerling, mener en sjøbybane må utredes. Han er likevel positiv til batteridrevne hurtigbåter til byøyene og Hommersåk.

– Kolumbus ser på dette i forbindelse med nytt anbud for ruten om noen år, sier han.

En bybane til sjøs og ytterligere hurtigbåtaktivitet må utredes, mener Heinzerling, men han ser likevel få utfordringer.

– Meg bekjent er det ingen utfordringer i forhold til infrastruktur eller vær. Kanskje er det noe utbyggingsbehov knyttet til kai, men det vil ikke være avgjørende kostnader sammenlignet med eventuelt behov for driftstilskudd. Økte driftstilskudd vil være en generell utfordring for å komme videre her, avslutter Heinzerling.

Mer fra Dagsavisen