Annonse
Heikki Holmås vil foreslå overfor Stortinget at staten må bidra med midler til trikkeutbyggingen. Leder av Bjerke SV, Bjarne Kristoffersen til venstre.

Stappfulle busser kan bli enda fullere

SV mener regjeringen må bidra til ny trikkelinje i Oslo.

Annonse
Oslo

Som Dagsavisen tidligere har skrevet mener Bjerke SV det må bli alvor av planene om trikk til Tonsenhagen og videre til Linderud. Planene har vært der i 64 år allerede. 31-bussen er rett og slett landets desidert mest trafikkerte bussstrekning. Annenplass har 37-bussen med 11 millioner. Nå har bussen nådd sitt tak. Bussene er ofte fulle og det er allerede avganger hvert tredje-fjerde minutt.

31-bussen over Tonsenhagen til Grorud er landets mest brukte bussrute. Det er så mange busser at det ikke er plass til flere, selv når alle bussene er fulle. Skal Norge kutte klimagassutslipp og få ren og trygg luft i Oslo, må kollektivtilbudet bli bedre der det er sprengt i dag. Her burde lystavlen si: trikken kommer om fem år, i stedet får vi bare forsinkelser, sier stortingsrepresentant Heikki Holmås (SV).

Han mener regjeringen løper fra sitt ansvar.

Regjeringen har lovet at de skal ta halvparten av regningen på store kollektivinvesteringer. De må holde det de lover, og betale halvparten av trikkelinjen fra Sinsenkrysset over Tonsenhagen til Linderud. Planene er klare. Det første spadetaket kan tas innen to år, bare regjeringen holder sine løfter, sier Holmås videre.

For deg med ♥ for Oslo: Følg oss på Facebook!

Full buss

Leder av Bjerke SV, Bjarne Kristoffersen, ser ingen grunn til å vente.

Skal folk reise kollektivt til jobb må Oslo by på noe annet enn en stappfull buss over Tonsenhagen som er så full at vi hører om besvimelser, og at alle vi med barnevogn kan glemme å komme på, sier Kristoffersen.

Årvolltrikken kom inn i reguleringsplanen allerede i 1954 . Ruters plan M2016 vil bygge trikken ferdig til Tonsenhagen innen 2020, så planlegges anleggsstopp før videre bygging ned til Linderud T i 2030. Plan og bygningsetatens modellberegninger tyder på at trikk til Tonsenhagen vil føre til årlig omtrent 700.000 flere kollektivreisende sammenlignet med referansesituasjonen i år 2030.

Les også: Har ventet på trikken i 62 år

Positiv

Både Sporveien Trikken og Ruter har allerede helhjertet støttet forslaget om ny trikkelinje til Tonsenhagen.

– Det har vi ønsket oss i lang tid, fortalte kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien.

– Kapasiteten på buss er sprengt. Det neste da er trikk, begrunner Asperud det med.

En dobbel leddbuss har en teoretisk kapasitet på 126 personer, men i praksis beregner man 100. Til sammenligning har de nye bybanene i Bergen kapasitet på 220 personer, mens de største trikkene til Sporveien har kapasitet på 240 reisende.

Planforslaget er ferdig behandlet i etatene. Det er kun det politiske vedtaket som mangler. Fra rundt 2020 kan kapasiteten på trikkene bli enda større, i og med bystyrets vedtak om innkjøp av 87 nye trikker til erstatning for de 72 som brukes nå. Sannsynligvis vil hver av nytrikkene romme 240 passasjerer, ifølge den nye trikkesjefen, Birte Sjule.

 

Annonse