Innenriks

Gründerne tar kaka

SKAPERGLEDE: Unge entreprenører inntar Oslo. Hos gründerkollektivene Mesh og StartupLab har pågangen aldri vært større.

Det spirer og gror blant unge entreprenører i Oslo. Gründerkollektivet Mesh hadde 15 medlemmer da det startet opp i januar 2012. I dag har de 140 medlemmer og venteliste. StartupLab på Blindern har fått inn 180 gründerideer i år, mot 133 i fjor.

- Norge er i verdens­toppen når det gjelder antallet årlige etableringer. Vi ser en positiv gründerbølge, med en ny generasjon unge gründere. Det skjer mye nytt, for eksempel på gründerhus som Mesh og StartupLab, sier Ketil Lundgaard, direktør for entreprenørskap og internasjonal forretningsutvikling i Innovasjon Norge.

- Hvor viktige er slike gründerkollektiver?

- Kjempeviktige! Det er i utgangspunktet veldig ensomt å være gründer. Disse skaper et naturlig fellesskap, tiltrekker seg investorer og er viktige møteplasser for inspirasjon og nettverksbygging, sier Lundgaard.

Kake-app

Bakersønnene Marius Sevaldsen og Haakon Hals er to av entreprenørene som har fått plass i StartupLab. De står bak nettsiden og mobilappen Cake it easy, som skal gjøre kakekjøpet langt enklere. Fra mobilen kan du velge kake, huke av for ønsket pynt og hente kaken hos en av de tilknyttede bakeriene eller få den levert på døren. Med mobilappen kan du også ta et bilde med telefonen og få det i marsipanprint på kaken.

- Tradisjonelt har ikke kundene bestilt så mye pynt, men når de får sitte i ro og mak i sitt eget hjem, legger alle på masse ekstra pynt, sier Sevaldsen.

Ideen kom høsten 2010, da faren til Marius Sevaldsen sa på tull at man burde selge kaker fra en app. Våren 2012 lanserte Sevaldsen og Hals kaketjenesten. I dag er Cake it easy tilknyttet 200 utsalgssteder og har 12.000 registrerte kunder.

- Løsningen ble godt mottatt av bakerne. De satte pris på et felles system, sier Sevaldsen.

Gründerkollektiv

Tomannsbedriften er godt fornøyd med kontorplassen i gründerkollektivet på Blindern.

- Det er en enkel måte å få seg et sted å være, og her har vi alt vi trenger, inkludert et miljø av andre gründerbedrifter, sier Hals.

- Og trenger vi hjelp til noe, er det alltid noen som driver med noe lignende, legger Sevaldsen til.

- Det er mye som tyder på at Oslo endelig har våknet litt, noe vi kan se på at det kommer folk fra resten av landet for å se hvordan vi gjør det her. Vi har også fått en del oppmerksomhet fra utlandet i det siste, som kan tyde på at det er større aktivitet i Norge og Oslo enn tidligere, sier daglig leder Thomas Johansen i Mesh.

- Revolusjon

Bedriftene i kollektivet driver med alt fra bitcoin-børs til utleie av handymenn. Johansen mener innovasjonsmiljøet fram til for få år siden var preget av jantelov og tradisjonelle bransjer, som oljesektoren. Nå står det langt bedre til, men det er fortsatt rom for forbedringer.

- En entreprenøriell revolusjon ute i verden har endelig nådd Norge. Vi ligger fremdeles fem år tilbake i tid sammenlignet med Stockholm, København og Helsinki. Og de ledende miljøene i Berlin, London, Silicon Valley og New York ligger lysår foran oss, sier Johansen.

- Er det lettere å være gründer nå enn tidligere?

- Jeg vet ikke om det er lettere, men det går an å ha kollegaer selv om man jobber med sitt eget prosjekt. På Mesh har vi et fellesskap for erfaringer, kompetanse, nettverk og utstyr som mange kan dra nytte av. På 80- og 90-tallet var det viktigere å gjøre alt selv.

- Er ni til fire-arbeidskulturen i Norge en brems for entreprenørskapet?

- Jeg vil ikke si at det er en brems, men vi har en kultur hvor det er vanskelig å gjøre noe annerledes. Hos oss kommer de aller fleste inn klokka ti om morgenen og jobber til ett på natta. Det er beinhardt å lykkes, og det er gjerne de som jobber mest, som gjør det bra.

- Tenke kunder

Lundgaard i Innovasjon Norge sier at gründerbølgen er en del av en internasjonal trend.

- Tradisjonell industri sliter i mange land, og det er behov for nye ideer og tanker. Samtidig har gründere fått høyere status, sier Lundgaard.

Selv om det startes bedrifter i Norge som aldri før, er det også viktige utfordringer.

- For få av de nyetablerte bedriftene vokser. Målet er ikke flest mulig bedrifter, men å få flere til å vokse. Gründere har i for stor grad vært produkt­orienterte og undervurdert kunnskap om å skaffe kunder og drive business, sier Lundgaard.

Han mener det er viktig å tidlig arbeide mot markeder og potensielle kunder, også utenfor landegrensene.

- Norge er ikke større enn halve Paris. For å realisere veksten, er det nødvendig å satse på internasjonale markeder, og det må skje fra starten av.

endre.stangeby@dagsavisen.no­

Tar Norge inn i framtida

Dagsavisen har funnet fram til norske suksesshistorier.

Les også: Utvikler livreddende metanoltest

Mer fra Dagsavisen