Innenriks

Danse, danse, babyen min

Publikum på null, ett, to og tre år stirrer betatt når Marja Marihøne og alvejenta Tuuli danser over scenen på Dansens Hus. Uten å vite at de er publikum.

«Å Marja, fly, fly, hva tenker du på? Er det blåfargen du prøver å nå?»

En alvepike i grønn kjole tripper omkring på scenen. Marihøna Marja ligger sammenkrøkt inni skallet sitt. Det er grått i rommet. Ganske mørkt, men ikke så mørkt at det blir skummelt.

Babyer og smårollinger av begge kjønn sitter på puter på gulvet eller på mammas og pappas fang på stoler like bak, og følger nøye med. De er langt under skolealder, noen til og med under barnehagealder, men gamle nok til å konsentrere seg maks om dansekunsten likevel.

Alle sansene

- Det spennende med så unge publikummere, er at de ikke har noen identitet som publikum ennå. Derfor er det ekstra spennende å se hvordan de tar imot det de ser og hører, hvordan de forholder seg til danserne, sier Erik Årsland, som er kommunikasjonssjef ved Dansens Hus.

Etter den halvtimen forestillingen varer, får de unge publikummerne komme opp på scenen selv. Teste rekvisittene, ta på tingene, prate med danserne - bruke flest mulig sanser for å finne ut mer om marihøna Marja og alvejenta Tuuli.

Fargereise

- Små barn trenger å ta på, å undersøke selv. Derfor er «Å, Marja, fly, fly» veldig sanselig lagt opp, forklarer Inger Cecilie Betrán de Lis som har skapt forestillingen, fra idé til ferdig koreografi og scenografi.

Hun har latt seg inspirere av de fargene små barn først får et forhold til, nemlig rød, gul, blå og grønn, da hun lagde stykket:

- Vi starter i et grått, halvmørkt rom. Marihøna Marja og alvepiken Tuuli kommer inn i dette ukjente landskapet. Men når de møtes, skjer det noe magisk. Rommet får farger, fantastiske ting skjer. De to blir venner, og drar sammen ut på en spennende reise, forteller Betrán de Lis.

Rolig tempo

Tempoet er rolig. Med vilje.

- Dette er ikke TV, hvor inntrykkene hagler. Det er bevisst. De aller minste barna klarer ikke å holde fokus mange steder på likt. De trenger litt mer tid for å holde fokus, sier hun.

Forestillingen er like gjennomtenkt som en opera for voksne, med lys og lyd og proffe dansere.

- Dans passer spesielt bra for det aller yngste publikummet. Man trenger ikke ha noe stort vokabular for å forstå dans. Derfor satser vi spesielt på barneforestillinger. Vi ønsker å treffe flest mulig, uansett alder.

«Å, Marja, fly, fly» spilles på dagtid fra 21. til 25. mars. Det er den tredje barneforestillingen ved Dansens Hus i vår, etter «Superglad» som passet fem- til tiåringer og «Readymade» for babyer og smårollinger.

gerd.elin.sandve@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen