Nyheter

Glimrende utsikt fra Vardåsen

Utkikkstårnet på Vardåsen gir herlig utsikt i alle himmelretninger. Bli med på tur til Rygges høyeste punkt!

Bilde 1 av 4

Terrenget i dette området er spennende. Det veksler fra en parkmessig opparbeidet golfbane og en kultivert skog med lange, ranke grantrær til bratte åssider med en smal, steinete sti og et spesielt naturreservat.

Veien til tårnet går langs golfbanen, for så å svinge opp i åssiden bortenfor. Vi forserer noen bratte partier med mange steiner i stien og kommer inn i Vardåsen barskogreservat; her er stemningen fortettet og litt magisk. Til å vokse i en skog med mange store bartrær, er bunnvegetasjonen ganske artsrik. Mangfoldet sikres ved at gamle, morkne trestammer får ligge og råtne i fred slik de var ment fra naturens side. Resultatet er et frodig plante- og dyreliv som gjør turopplevelsen rikere.

LES OGSÅ: Høyt over havet på Odins øy

12 meter høyt tårn

Etter å ha fulgt stien et stykke ser vi tårnet der framme. Bygget er 12 meter høyt og utsikten fra toppen gir en glitrende opplevelse å ta med seg hjem i sekken. Rett over fjorden ligger Vestfold. Vi ser røyken fra industripipene i Sarpsborg, og rundt oss ligger det brede lappeteppet som er jordbrukslandskapet i Rygge og Råde. Vi ser Moss sentrum og får et glimt av Vansjø. Snur vi oss mot sør, åpenbarer det seg en vakker kystlinje og et blankt hav.

LES OGSÅ: Her på bilkirkegården har naturen tatt styringa

Fra tårnet finner vi tilbake til den brede stien og følger denne videre sørover åsryggen, gjennom en kystnær, frodig blandingsskog. Snart passerer vi en av Rygges best bevarte bronsealderrøyser, og en kort rusletur senere kommer vi til et stikryss (*se fakta) der vi tar til høyre mot Botnertjern. Skogen her er helt fantastisk rik og variert! Den er også herlig mosegrodd; flere av trærne har fått en grønn skjørtekant.

I neste kryss tar vi til venstre og følger vannet nordover; stien gynger av sted langs kanten av Botnertjern, nedenfor et svært bratt fjell. Snart munner stien ut ved fylkesveien i nordenden av Botnertjernet (**se fakta) og vi kan følge grusveien gjennom skogen, tilbake mot bilen.

Turperler

Linken Raeng har skrevet den nye turboka «Turperler i Østfold og Bohuslän» på Ask forlag. Hver fredag deler hun fine turer fra boka med våre lesere. Flere turtips finner du på www.turperler.