Annonse
Fra «Skam» sesong 2, som satte nye seerrekorder for strømming i NRK TV i 2016.

NRK doblet TV-strømming

TV-bruken endret seg for alvor i 2016, fastslår NRK i sin årsrapport. «Skam»-effekten er bare en del av forklaringen.

Annonse
Kultur

 

– I 2016 så vi en veldig økning i bruken av NRK TV-spilleren. For første gang passerte NRK TV en million unike brukere, under «Skam»- og «Snøfall»-perioden mot slutten av året, forteller NRKs mediedirektør Øyvind Lund.

«Året som forandret alt» er tittelen på NRKs årsrapport fra 2016, som nå er lagt fram. Dramasuksessen «Skam» satte nye rekorder for strømming av innhold på NRK TV, med i snitt en million seere per episode av sesong 2 i fjor vår, og 800.000 per episode på sesong 3 i høst.

De siste to årene har NRK satset bevisst på å utbre sin nett-TV-løsninger på flere plattformer. I løpet av 2014 kom NRKs nett-TV i app-versjoner for bl.a operativsystemene til Apple, Google og PlayStation. NRK TV-appen ligger inne som standard på mange nye smart TV-er, og halvparten av alle norske TV-skjermer er nå koblet til internett.

– Teknologien har nå gjort det mulig for NRK å lansere innhold på en annen måte, sier Lund.

Flere serier har NRK gjort tilgjengelig på nett-TV før sending på vanlig TV. For humorserien «Vikingane» komr 60 prosent av den samlede strømmingen i NRK TV før lineær-TV-premieren på NRK 1.

Les også: Sana kunne vel ikke vinne. Så Skam-skaperen får Oslos kunstnerpris.

Økte med «Skam»

I 2015 hadde NRK TV 184.000 unike brukere daglig, i gjennomsnitt. I 2016 nådde NRK TV et gjennomsnitt på 303.000 daglige unike brukere. Men tallene økte brått fra midten av september, og lå ved utgangen av 2016 på over 450.000 daglige brukere. På det meste, ved sesongfinalen av «Skam 3» i desember, hadde NRK TV over 700.000 unike brukere innom daglig. Det er for tidlig å si ennå om det høye nivået holder seg, mener mediedirektør Øyvind Lund.

– Det store volumet i tid er fortsatt lineær TV. I de unge gruppene er vi kommet til 50/50, og vi regner med at den utviklingen vil fortsette også i de andre aldersgruppene, sier Lund.

«Skam» alene står for 14 prosent av all seertid brukt på NRK TV i 2016. Utenom barneinnhold/NRK Super på 16 prosent andel, utgjør breddetilbudet i NRK TV-appen hele 62 prosent av den samlede seertiden, ifølge NRKs årsrapport.

– Skam har vært viktig, men det er ikke det eneste som har dratt opp seertallene på NRK TV. Det er bredden i utvalget som gjør at vi nå får så høye tall, sier Lund.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Algoritmer

Nå jobber NRK med å utvikle algoritmer for å få seing på flere titler i NRK TV.

– Anbefalingsalgoritmer er i funksjon på NRK Super og blir nå også introdusert på NRK TV. Vi ser at det har en god effekt. Vi tenker bredde med algoritmene, til forskjell fra kommersielle strømmetjenester med algoritmer. Vi bruker algoritmer for å oppfylle allmennkringkasteroppdraget. Ikke for å trekke fram det som allerede er mest sett eller mest likt, men for å vise fram større deler av NRKs produksjon, sier Lund.

Les også: Skam til scenen

 

NRK nett-TV

* Bruken av NRK TV øker, mens lineær tv-seing går noe ned, viser tall fra NRKs årsrapport.

* I 2015 så nordmenn i snitt 72 minutter på NRK hver dag, 70 minutter på lineær og 2 minutter i NRK TV-app.

* I 2016 så nordmenn i snitt 69 minutter på NRK-innhold hver dag, 65 minutter på lineær tv og 4 minutter i NRK TV-app.

* Flest bruker PC for å se NRK TV. Ukentlige brukere fordelt på enhet: 36 % PC, 24 % mobil, 20 % smart-tv/Apple-TV/Chromecast, 20 % nettbrett.

* «Snøfall» ble NRKs mest sette julekalender noensinne, med over en million seere daglig. Over 30 prosent av all seingen var strømming i NRK TV/NRK Super.

* Dokumentarserien «Jeg mot meg» var NRK TVs mest sette faktaserie i 2016, med rundt 100.000 i snitt pr episode av totalt seertall ca 500.000. Dokumentar-innhold strømmes i mye større grad enn før, fastslår NRK.

* I 2016 hadde NRK TV i snitt 303.000 unike bruker daglig, mot 184.000 året før.

* Ved siden av «Skam» på 14 % har Dagsrevyen, «Bedrag», «Nobel» og «Side om Side» over to prosent hver av den totale NRK TV-seingen.

Kilde: «Året alt endret seg», NRKs årsrapport 2016

Annonse