Nye takter

Ida Marias sanger fra mange fangenskap

Etter mange turbulente år kommer Ida Maria i dag med et album med sanger fra den amerikanske slavetiden. Sanger hun synes er like relevante for verden i dag.

Bilde 1 av 2

– Mange av disse sangene er veldig aktuelle. Jeg er delaktig i flyktningkrisa selv, med et konsumbehov som oppmuntrer til et moderne slaveri. Som at folk sitter i andre land og syr billige klær til oss, sier Ida Maria Børli Sivertsen.

Snakket i koder

Ida Maria har brutt med sitt tidligere liv som rockeartist på internasjonale scener. Nå sitter hun i kommunestyret for Miljøpartiet De Grønne hjemme i Nesna. Og er nylig blitt mor til en liten sønn som hun ammer mens hun snakker om albumet «Scandalize My Name», som kommer på Kirkelig Kulturverksted i dag. Som altså inneholder gamle spirituals, religiøse sanger fra slavetiden.

– Jeg har alltid vært fascinert av denne tradisjonen. Fra afrikanerne som ble fraktet til Amerika, med helt andre åndelige verdier enn en slags kristenhet de ble påtvunget. Så brukte de bibelske referanser som metaforer for sin egen livshistorie. Når de sang «my home is over Jordan» må det ha vært et ønske om å slippe unna fangenskapet. Litt på samme måte som gamle nordnorske salmer kommer fra et undertrykt folk som snakker gjennom en tro som ble påført dem.

Plateanmeldelse: Slagkraftig om frihet fra Ida Marie

Demonstrerer

Ida Maria synger ikke de mest kjente sangene i denne tradisjonen. Men hun trengte ikke å reise til de amerikanske sørstatene for å finne fram i materialet.

– Jeg har lett blant gamle sanger av Paul Robeson, men jeg har ikke vært i støvete arkiver. Jeg fant dem på Spotify, ler Ida Maria. Som også trekker paralleller mellom disse sangene og situasjonen for mennesker som er på flukt i dag.

– I Nesna bor jeg like ved et stort asylmottak. Mange asylsøkere er blitt nære venner. Jeg kjenner en syrer som sitter og venter på familien sin på tredje året. Han har knapt sett sitt yngste barn. Dette er noen av de fineste folkene jeg har møtt. De kommer hit fordi de har tro på det norske systemet, og så blir de sittende fast i et klister av en politisk maktkamp. De kommer inn i en forsinket finanskrise, nå kom den til oss også, og så er vi så redde for å dele med andre.

Skandalisert

Tittelsangen «Scandalize My Name» har også tilknytning til hennes eget liv.

– Jeg hadde ikke hørt ordet «scandalize» før, det trakk meg inn. Jeg opplever at det er sånn jeg er blitt oppfattet, så annerledes enn det som var mine intensjoner. Jeg oppførte meg som en drittsekk overfor mange folk i mange år, og måtte spørre meg selv om hvorfor dette skjedde med meg? For meg er disse sangene også blitt et middel for å uttrykke hva jeg har opplevd selv. Jeg kunne ikke uttrykke disse følelsene ved å skrive sanger selv. Jeg har forsøkt, men det ble for platt, sier hun.

– «I‘m Gonna Tell God All Of My Troubles», sånn føltes det da jeg gikk med munnkurv og ikke kunne si noe om situasjonen jeg var i. «Bear The Burden In The Heat of The Day» handler om holde ut.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Politisk ståsted

Ida Maria er opptatt av et intervju her i avisa i 2008, da hun ga ut sitt første album. Dagsavisens reporter Bernt Erik Pedersen konfronterte henne med et omdiskutert stipend på 800.000 kroner som hun nylig hadde fått fra Statoil på Bylarm.

– Jeg var ikke forberedt på at jeg skulle bli gransket moralsk. Jeg må takke Dagsavisen for å ha tvunget meg til å tenke gjennom ting, og avklare mitt politiske ståsted, sier hun nå.

På denne tida var Ida Maria i startfasen av sin mye omtalte berg-og-dalbane-karriere. Først kom seieren i Urørt i 2007, og det strålende gjennombruddet på Bylarm i Trondheim like etter. På Bylarm i Oslo i 2009 fikk hun gullplate for sitt første album, og knuste den rett i gulvet på Parkteatret. Deretter fulgte noen år med store opp- og nedturer, fra en duett med Iggy Pop i en nyinnspilling av «Oh My God», til et alkoholmisbruk som har vært så mye omtalt at vi ikke trenger gå i detaljer en gang til.

– Jeg har vært usikker på meg selv. Når voksne mannfolk med stor pondus legger planer, og jeg ikke greide å sette grenser for hva som var riktig for meg, så ble resultatet sånn. Men dette var mitt eget ansvar. Myten om å være kreativ i fylla har jeg gått til bunns i.

Rebelsk rockejente

Ida Maria har kjempet i fem år for å komme ut av sin internasjonale platekontrakt med Universal i USA. Som ville at hun skulle være «rebelsk rockejente».

– Nå har jeg kvittet meg med hele den amerikanske infrastrukturen. Det er en enorm lettelse, sier hun. Hun har fortsatt gode kontakter i USA, men ingen kontrakter som binder henne framover. I stedet kan hun si og synge akkurat hva hun vil.

– Musikk kan være et politisk verktøy. Jeg er ikke redd for å bruke det lenger. Bob Dylan har vært min store helt. Han nektet alltid for at sangene hans var politiske, men vi vet jo at de var det likevel.

Mer fra Dagsavisen