Nye takter

Heldig treenighet

Kunstnerisk triumf fra Susanna Wallumrød.

5

Susanna

«Triangle»

SusannaSonata

Et drøyt tiår etter debuten fortsetter Susanna Wallumrød å utfordre både lytteren og seg selv. Med «Triangle» tar hun noen nye kunstneriske steg, på en plate som er både kompleks, gåtefull og direkte. Religiøs terminologi og kirkelig tonespråk er overalt her: Alter, hyrde, synd, gjenfødelse, treenighet – dette er tråder som går helt tilbake til debutplata og «Believer», men som her utforskes i større dybde. Tekstene kan ta form av bønner og bekjennelser. Samtidig er dette ikke sanger om Gud, det er heller om spennet mellom kropp, sjel og samfunn. Susanna Wallumrød utnytter albumformatet til å la sanger og tekster spille sammen til en større helhet, gjennom hele 22 spor, korte bruddstykker og lange sanger.

Det er en helt klar stilistisk sammenheng her, samtidig som det er et stort spenn – elementer av kirkemusikk, folketoner, elektronika, pop, jazz, rock. Elementer som hele tida underordner seg Susanna Wallumrøds vokal, som helt fra første sekund er helt framme i miksen, og griper oppmerksomheten, med stillferdig autoritet. Det er også bemerkelsesverdig hvor variert hun bruker sin etter hvert lett gjenkjennelige stemme – på «Fear and terror» låter alt svimmelt og rart, med store spenn fra høyt til lavt. Andre ganger – «Hole», «Pyramid» synger hun rakt på og inntrengende.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Hun har med seg et rikt lag av medmusikere – fra Hans Hulbækmo (Atomic m.m.) og Anja Lauvdal (Moskus m.m.) til Emmet Kelly (Bonnie Prince Billy m.fl.), broder Fredrik Wallumrød og livsledsager Helge Sten. De sørger for å tilføre de forskjellige sangene forskjellige farger og teksturer, uten å komme i veien for Susanna Wallumrøds kunstneriske visjon. Dette må være noe av det mest ambisiøse og vellykkede Susanna Wallumrød har gjort, og hun fremstår klarere enn noen gang som en av Norges fremste artister.

Les også: Susannas magiske triangel

Mer fra Dagsavisen