Kultur

Gulltall for «Mammon»

Kritikk mot manglende realisme i «Mammon» skremmer ikke serieskaperne. I sesong to skal de beskrive det politiske miljøet i Norge.

At premieren på «Mammon» ble sett av 997.000 seere innebærer at serieskaperne og brødreparet Gjermund og Vegard Stenberg Eriksen kan sette i gang for fullt med arbeidet med sesong to av thrilleren.

Seerrekord

Med nær en million seere har «Mammon» satt ny seerrekord for en norsk TV-thriller, konstaterer produsent Vegard Stenberg Eriksen.

- Seertallene er veldig bra. Mitt håp var noe rundt 700.000-750.000 seere. Dette tallet var avgjørende for om vi skulle gå videre med en ny sesong. Hadde premieren hatt langt under 700.000, hadde det sett mørkt ut for sesong to, sier Eriksen.

Han er svært glad for mottakelsen NRK Dramas egenproduserte serie har fått, med positive anmeldelser og høye terningkast jevnt over fra anmelderne. At premieren også ble mottatt med kritiske bemerkninger på arenaer som Twitter, er noe serieskaperne hadde regnet med.

Særlig var det seriens framstilling av journalistens Peter Verås arbeid, presseetiske problemstillinger og en politiaksjon i en norsk avisredaksjon som fikk flere journalister til å påpeke thrillerens manglende realisme.

- Er det noe vi er vant til i NRK Drama er det å få kritikk. Det er helt greit. Det gjelder å være flink til å ta imot de positive reaksjonene, som det har vært mange av. Så får man se på de negative reaksjonene, om det er noe i dem man kan ta med seg videre, eller om det er noe man kan gi blaffen i. Det er mye personlig smak knyttet til TV-drama. Fagligheten i noen innvendinger synes jeg var sånn passe, sier Eriksen.

Reaksjoner

Han understreker at serieskaperne er klar over at de har tatt seg kunstneriske friheter og forenklinger i framstillingen av norsk presse. «Mammon» er ment å være fiksjon.

- Men vi har konferert med mange journalister underveis. Og det er et faktum at mange har blitt kraftig presset av mediene, så noe av dette har også rot i virkeligheten. Det som gjør en thriller interessant er at man utforsker det ekstreme innenfor et mer eller mindre kontrollert univers. Så slipper man å tenke at dette er reelt. Det er jo derfor vi sitter og ser disse ekstreme universene. Hvis man derimot er typen som irriterer seg over slikt som måten Jack Bauer snakker på i «24», hvor han konstant går og hvisker i 24 timer, er det kanskje greit å ikke se denne typen serie, sier Eriksen.

NRK Drama-produsenten regner med at sesong to av «Mammon» vil skape minst like mange reaksjoner, når den kommer på skjermen om to år.

- Vi kommer til å bevege oss inn i det politiske miljøet. Det er det veldig mange som mener mye om. Det er vanskelig å skildre toppolitikk i Norge uten å få mange meninger om det, så det blir nok noen av de samme reaksjonene. Hvis sesong én blir en suksess, får vi kanskje enklere tilgang til Stortinget for å gjøre opptak til serien. Så må vi også klare å fortelle hvordan denne Peter Verås får en ny storsak i fanget, på en troverdig måte, sier han.

I likhet med «Halvbroren» og flere andre norske dramaserier på NRK og TV 2 de siste årene, er «Mammon» kritisert for dårlig lyd, og en dialog som mange seere har vansker med å få med seg. Dette skyldes lydmiksen, ifølge Eriksen.

- Dialogen er del av et presset lydbilde, hvor vi vil skape dynamikk mellom lyd og bilde. Vi kan ikke framheve dialogen ved å løfte den fram til en hallomannstemme som forteller handlingen. Vårt lydbilde er effektfullt og sammenpresset som i andre internasjonale dramaserier, de som har undertekster vi er vant til å kunne lene oss på. Det vi må sørge for er at undertekstene via tekst-TV fungerer som de skal. Vi har prøvd å lage en thriller som ikke er dialogdrevet, selv om deler av handlingen er det. Men det er ikke slik at det ligger veldig viktig info i handlingen. Dermed er det heller ikke så farlig om man går glipp av noen replikker, sier Vegard Stenberg Eriksen.

Får svar

Han er spent på seernes mottakelse av neste episode, som vises på NRK1 allerede mandag kveld.

- Episode én er markedsføring for serien. Vi tror folk vil bli mer grepet etter hvert, og at episode tre blir avgjørende. De som er med dit, er med serien ut, sier NRK Drama-produsenten.

Han lover også at historien i «Mammon» har en skikkelig slutt.

- Etter seks timer med TV får du svaret. «Mammon» er ikke som «Broen», som hadde en åpen slutt. Vi har en avsluttende historie, noe jeg tror er en fordel. Folk blir etter hvert slitne av serier med gåtedrevet handling og som ikke gir klare svar.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen