Kultur

Elsker og hater Nora

Skuespiller Hattie Morahan har et hat-elsk-forhold til rollefiguren Nora. Den siste måneden har Ibsens «Et dukkehjem» gått for fulle hus i New York.

NEW YORK (Dagsavisen): - Nora er ikke lett å like. Hun er manipulerende, strategisk og behandler folk elendig, sier Hattie Morahan om sin rollefigur Nora Helmer i Henrik Ibsens «Et dukkehjem».

Sammen med Dominic Rowan, som spiller Thorvald Helmer, og regissør Carrie Cracknell har Morahan dratt fulle hus og fått strålende kritikker for det norske skuespillet fra 1879.

Oppsetningen kom fra Yong Vic og Londons West End til Brooklyn Academy of Music (BAM) i New York i vinter. Det er særlig Morahans tolkning av Nora som har fått New Yorks godt vante kritikere til å finne fram superlativene.

«En oppildnet, stjerneproduserende forestilling av Hattie Morahan», skriver The New York Times.

Mørke sider

Britiske Morahan blir omtalt som en stjerne på vei opp og fram i teaterverdenen, men hun takker rollefiguren Nora for alt skrytet. Det er nettopp Noras mørke sider som gjør at Hattie Morahan (36) både hater og elsker henne, og at hun er så glad i å spille Nora.

- Jeg er alltid mer fascinert av rollefigurers mørke sider og usympatiske trekk. Det er når vi får sympati for folk med tilsynelatende elendige personligheter at det virkelig blir interessant, sier Morahan til Dagsavisen.

36-åringen har fortsatt krøller i den blonde luggen fra gårsdagens forestilling, og bestiller engelsk frokost-te for ikke å ødelegge stemmen. Til sammen har hun spilt rundt 200 forestillinger som Ibsens Nora.

Morahan tror ikke hun ville likt Ibsens hovedrollefigur særlig godt hadde hun møtt henne i virkeligheten.

- Samtidig er jeg blitt veldig glad i Nora. Hun framstilles som skjør, men er ekstremt sterk. Hun er et produkt av omgivelsene sine, og bruker all sin tid på å late som og tilpasse seg. Og det er det hun til slutt innser selv, sier Morahan.

Fosse på scenen

Det klassiske Ibsen-stykket er basert på en oversettelse av britiske Simon Stephens. At Stephens har skrevet inn navn og replikker til to av barna, gjør stykket sterkere, mener Morahan. En av Thorvald og Noras to sønner er oppkalt etter Jon Fosse, forteller hun med et smil. Nora forlater dermed ikke bare ektemannen Thorvald, men også de to sønnene Jon og Ivan. Spedbarnet på scenen er også et ekte barn, i stedet for en dukke.

Morahan kommer fra en skuespiller-familie, og også moren, Anna Carteret, spilte Nora da Hattie selv var barn. Morahan ba mor om tips da hun selv fikk rollen. «Husk hvor komplisert Nora er», lød rådet, et råd Morahan har fulgt og nytt godt av.

Fortsatt relevant

«Why women still can‘t have it all» («Hvorfor kvinner ennå ikke kan ha alt») var tittelen på et av fjorårets mest debatterte innlegg i likestillingsdebatten i USA, signert Anne-Marie Slaughter. Slaughter, tidligere toppbyråkrat i USAs utenriksdepartement, sluttet etter hvert i jobben på grunn av sine to barn. Spørsmålet om kvinner kan ha alt står fortsatt ubesvart, sier Morahan.

- For en kvinne på 1800-tallet hadde Nora alt: En mann med god jobb, tre friske barn og et vakkert hjem. Likevel var livet hennes tomt, sier hun.

Tematikken er fortsatt aktuell i dag, i både London, der Morahan selv kommer fra, og i New York.

- Fokuset på kvinnen som objekt er like sterkt i dag, sier Morahan, som selv merker presset på utseende og vekt i en konkurransepreget skuespillerindustri.

Ingen svar

I alle unntatt én scene befinner hun seg i søkelyset under den over to timer lange forestillingen. Nora er fanget i sitt eget hjem, som Morahan er fanget på scenen. Men også ektemannen Thorvald er fanget i strenge kjønnsroller, som den dominerende mannen i huset.

- De er begge fanget i sine veldig begrensede roller. Han som den dominerende mannen, hun som den umyndiggjorte kvinnen. Det finnes ikke en skurk eller en helt i dette stykket, sier Morahan, og legger til at selv pengeutpresseren, sakfører Krogstad, har sympatiske trekk.

At det snart 140 år gamle stykket fortsatt er relevant, har ikke bare med kjønn og likestilling å gjøre. Det handler også om hvordan en kan få et ekteskap til å fungere, ærlighet og det å være tro mot en selv - alle hyperaktuelle temaer, sier Morahan.

- Vi har fortsatt ikke funnet ut av hvordan vi skal forholde oss til hverandre. Ibsen stiller en rekke spørsmål. Men han gir oss ikke svarene.

heidi.taksdal.skjeseth@dagsavisen.no

Hattie Morahan

Født Harriet Jane Morahan i London i 1978.

Datter av TV- og teaterregissør Christopher Morahan og skuespiller Anna Carteret.

Var en del av studentensemblet mens hun studerte litteratur ved Cambridge.

Ble en del av Royal Shakespeare Company i 2001.

Har spilt i en rekke TV-dramaer for blant annet BBC, blant dem gjennombruddsstykket «Fornuft og følelser» og «Outnumbered».

har spilt i filmer som «The Bank Job».

Scenemeritter inkluderer Ibsen, Kafka, Shakespeare, Stoppard, Amis, Hare. Vant den britiske kritikerprisen for rollen som Nora i «Et dukkehjem».

lite bilde:

Mer fra Dagsavisen