Kultur

Toppene samlet om Sæmund

Først var toppene i norsk musikkbransje sure på Sæmund Fiskvik, men på by:Larms åpningsdag ble de enige. Dermed refset bransjelegenden Trond Giske i stedet.

– Jeg holdt på å fjerne deg fra vennelista mi på Facebook, sa TONO-direktør Cato Strøm til tidligere bransjetopp Sæmund Fiskvik på by:Larms åpningsdag. Grunnen er intervjuet Fiskvik ga til Dagsavisen før by:Larm startet, der han kritiserte TONO og de store norske vederlagsbyråene for å være passive i møtet med utfordringene fra den digitale revolusjonen.

I går holdt Fiskvik foredrag på by:Larm under tittelen «Sprekker copyright-eneretten til musikk» – et slags comeback for mannen som styrte norsk musikkbransje med hard hånd i nærmere 25 år, inntil han gikk av som leder for bransjeorganisasjonen IFPI i 2005. Hans lederstil ble beskrevet som «et terror-regime», og han var beryktet for sine utspill for eksempel på by:Larm – på det aller første by:Larm i 1998 holdt han et innledningsforedrag som her i avisen ble beskrevet som «en bisarr forestilling», der han bl.a sammenlignet norsk kulturpolitikk med apartheid, hevdet hitlistene ble utarbeidet slik det passet ham, og ble kalt «en arrogant dritt» i debatten etterpå.

Nytt Fiskvik-show

Torsdag var det igjen klart for Fiskvik-show på Bylarm, etter noen år med stillhet rundt Fiskvik.

De mektige lederne for de store vederlags- og artistorganisasjonene var alle møtt opp for å høre Fiskvik, etter skyllebøtta i Dagsvisen:

Marte Torsby, leder for den internasjonale platebransjens organisasjon IFPI, som står for 90 prosent av norsk platesalg. TONO-leder Cato Strøm, som årlig fordeler nærmere 300 millioner vederlagskroner blant sine 18.000 medlemmer - 18.000 norske komponister, tekstforfattere og låtskrivere.

Larry Bringsjord, leder for FONO, organiserer over 100 norske uavhengige plateselskap, som i antall står for 80 prosent av norske plateutgivelser.

Elin Aamodt, leder for Gramart som organiserer over 3.500 norske plateartister. Aamodt og Torsby sitter også i styret for vederlagsbyrået Gramo, som fordeler 150 millioner årlig til norske plateartister.

– Først vil jeg beklage at det sto i avisen at jeg kalte Tono og Gramo og dere andre for late. Det er dere ikke. Jeg kalte dere feite, og i min bok er det en komplement. Dere er feite fordi dere gjør en god jobb og får inn store penger, poengterte Fiskvik.

– Jeg er kritisk likevel. Fordi rettighetshaverne er bakpå, for defensive, for passive. De gjør ikke nok.

Sang til Giske

I comebacket på talerstolen benyttet Fiskvik sjansen til å dele ut friske karakteristikker, synge en nidvise til tidligere kulturminister Trond Giske, og fastslå:

– For opphavsretten var Trond Giskes fire år som kulturminister en katastrofe. Han delte ut store penger til rocken, men i de fire årene det var mest behov for å forandre lovverket på grunn av den teknologiske utviklingen, skjedde det ingenting. Skal vi vente på at Anniken Huitfeldt skal handle raskere enn Trond Giske? Det vil være for optimistisk, sa Fiskvik.

Han tok selvkritikk på at han selv hadde ventet for lenge som IFPI-sjef med å ta tak i utfordringene digital teknologi skaper for opphavsretten. Nå gir han bransjetoppene flere konkrete utfordringer: Automatiske registreringssystemer for avspilling av musikk på nettet, enklere kollektive lisensavtaler, en felles digital base for all innspilt norsk muikk, lobbyarbeid for ny åndsverkslov, og endring av prinsippet om opphavsmannens enerett til framføring av egen musikk. Fiskvik etterlyste et sterkere samarbeid mellom bransjens organisasjoner, og mente at FONO, IFPI, TONO, GRAMO og GramArt måtte trekke sammen.

Svelget kritikken

Bransjetoppene svelget kritikken og sier seg enige i mange av Fiskviks poenger.

– Samarbeidet mellom bransjeorganisasjonene fungerer bedre nå, sier GramArts Elin Aamodt.

– Vi bør sette oss ned sammen og se på hvordan vi kan utvikle og videreføre opphavsretten i en ny åndsverkslov, og hvordan vi kan lage felles musikklisenser som er enklere å forholde seg til for publikum.

FONO-leder Larry Bringsjord tar utfordringene fra Fiskvik alvorlig:

– Vi er inne i en viktig brytningstid for opphavsretten. Politikerne gjør ingenting, vi må sørge for å være på banen, og vi minner om at vi driver et kontinuerlig internasjonalt arbeid for å sikre lisensavtaler og opphavsrett.

TONO-sjef Cato Strøm kommenterte foredraget slik:

– Fiskvik har flere poenger jeg er enig i. Men på mange områder jobber vi med nettopp de tingene han tar opp. Og at vi er store og feite – vel, vi har høye inntekter, men kravet til effektiv drift har aldri vært større.

Og etter all denne enigheten sukket Fiskvik:

– I går var jeg for krass. I dag var jeg for snill. Alle er enige, da går ikke verden framover.

Mer fra Dagsavisen