Kultur

Stopper reklametårn

Dersom reklamegiganten JCDecaux setter opp 20 nye reklametårn i Oslo, vurderer byrådet å stevne selskapet for namsretten.

– Oslo kommune – som grunneier – gir ikke JCDecaux tillatelse til å sette opp 20 nye reklametårn på Oslo kommunes eiendom, sier byrådssekretær Sigurd Knudsen (H).

40 av de i alt 60 planlagte reklametårnene, som reklamegiganten JCDecaux i sin tid fikk tillatelse av kommunen til å bygge, står nå utplassert på kommunal grunn. For to år siden vedtok bystyret at disse installasjonene skulle fjernes. Byrådet duppet hodet ned i plan- og bygningsloven, og fant flere gode grunner til å bli kvitt reklametårnene. JCDecaux fikk tilsendt et varsel om at de vil bli pålagt å fjerne de kontroversielle installasjonene. Reklameselskapet bestred pålegget, og det ble starten på en langvarig saksbehandling.

Nå truer JCDecaux med å plassere ut de siste 20 tårnene i løpet av juli.

Administrerende direktør i JCDecaux, Øyvind Markussen, mener Dagsavisen har fulgt denne saken på en partisk måte, og ønsker derfor ikke å uttale seg til avisen. Men til Aftenposten i går kunne han fortelle at selskapet ikke kan gi fra seg retten til å utplassere reklametårn uten at de har klart å få byrådet i tale.

Bygningstillatelsen fra Oslo kommune går ut i juli. Siden verken plan- og bygningsetaten, eller byrådet, er villig til å forlenge tillatelsen før saken er endelig avgjort, ser ikke JCDecaux noen annen mulighet enn å bygge de siste 20 tårnene.

– Vi synes det er ganske oppsiktsvekkende at JCDecaux gjør som de gjør, og oppfatter dette som en provokasjon, sier byrådssekretær Sigurd Knudsen.

Han forteller at byrådet har sendt ut et brev til JCDecaux hvor det gjøres klart at selskapet ikke har tillatelse til å sette opp reklametårn på kommunens eiendom.

– Dersom de velger å sette opp disse tårnene må vi vurdere å bringe dette inn for namsretten, sier Knudsen.

Mer fra Dagsavisen