Kultur

– Byråden må gå av

I stedet for å fjerne reklametårn og stativer slik bystyret har vedtatt, vil byrådet heller sette opp flere. – Hvis byråden ikke vil gjennomføre bystyrets vedtak må han gå av, mener Aps byrådslederkandidat Rune Gerhardsen.

– Jeg skjønner ikke hva byrådet driver med. Senest på et komitémøte i går tok vi opp gamle vedtak som byrådet ikke har fulgt opp; det er saker som går helt tilbake til 2003. Det hører med til byrådets jobb å gjennomføre også de vedtakene som det ikke liker. Hvis ikke finnes det et annet alternativ: De må gå av! sier Rune Gerhardsen, som er gruppeleder og byrådslederkandidat for Oslo Arbeiderparti.

Han er mildt sagt oppgitt over at byrådet har latt være å gjennomføre vedtakene om å fjerne reklametårn og reklamestativer som hindrer allmenn ferdsel fra byrommet i Oslo, over halvannet år etter at vedtakene ble gjort.

– Dette føyer seg inn i et mønster av nonchalant sendrektighet. Jeg håper i det lengste at dette har med treghet i saksbehandlingen å gjøre, og at det ikke er politiske grunner til at disse sakene blir liggende. Det viser liten respekt for bystyret. Tenk om en statsråd hadde drøyd så lenge med å gjennomføre stortingsvedtak – da hadde hun vært i motvind!

Også Ola Elvestuen (V), som er leder for byutviklingskomiteen, reagerer.

– Dette handler om å ha en bevisst holdning til det offentlige rom, og ikke bare la logikken fra kjøpesentrene ta over byrommet. Her har byråden brukt altfor lang tid.

– Tror du byråden her prøver å utsette en kontroversiell og vanskelig sak til etter valget?

– Det har hun ingen anledning til. Her er det et tydelig vedtak som et flertall i bystyret står bak. Dette skal følges opp, sier Elvestuen.

– Ingen hensikt

I tillegg til de omstridte reklametårnene fra JCDecaux, har byrådet ignorert en rekke vedtak om fjerning eller justering av reklame som er utplassert i det offentlige rom. I stedet for å fjerne de utskjelte reklamestativene fra Clear Channel, ønsker kommunen å utvide ordningene og sette opp flere stativer.

– Vi ser ingen hensikt i å evaluere ordningene før vi har fått utplassert alle reklamestativene vi har skrevet kontrakt på, forklarer byrådssekretær Lene D.B. Langemyr (Frp).

På grunn av protester fra naboer og nærmiljøer der reklamestativene skal utplasseres, har det nemlig ennå ikke vært mulig å sette ut alle stativene som kommunen har skrevet avtale om med Clear Channel og JCDecaux. Likevel ønsker de ansvarlige i kommunen å utvide ordningene, som ennå ikke er evaluerte.

– Vi mener at det kan være på tide å forespørre en utvidelse av bysykkelordningen også utenfor Ring 2. Det er underforstått at dette vil være et hovedtema i evalueringen av ordningen, sier kommunens leder for bysykkelprosjektet, Jon Bugge.

– Hadde måttet gå av

Dette reagerer Rune Gerhardsen sterkt på.

– Hvis byråden selv hadde sagt dette, hadde han måttet gå av, sier Gerhardsen.

Siden byråd Peter N. Myhre selv er sykmeldt for tiden, har det ikke vært mulig for Dagsavisen å få byrådens egen kommentar til saken.

– Men man må vel anta at byrådssekretæren uttaler seg på vegne av byråden?

– Det håper jeg virkelig ikke, for byrådens del. Dette er en uttalelse som er direkte i strid med demokratiet. Man kan ikke bare la være å gjennomføre bystyrets vedtak fordi man ikke gidder eller ikke vil. Da nærmer vi oss det vi kaller en parlamentarisk situasjon, hvor byrådet ikke lenger har tillit i bystyret, sier Gerhardsen.

I og med at Venstre og SV står sammen med Ap i de omstridte vedtakene, er det et flertall i bystyret mot byrådet.

Tiggerparagrafen

Et av hovedproblemene med bysykkelreklamen er de såkalte frittstående reklamestativene, som flere steder er satt opp på tvers av smale fortau og gågater i Oslo sentrum. Disse stativene har blitt kritisert fra mange hold, både fordi de hindrer framkommeligheten i gatene for svaksynte og funksjonshemmede, og av mer estetiske hensyn.

Arkitekturprofessor Thomas Thiis-Evensen, som ledet arbeidet med opprustning av sentrumsområdene i Hovedstadsaksjonen, kaller stativene for «kortstokker» og har tidligere sagt til Dagsavisen at stativene «ødelegger gatene» og motarbeider målene med hovedstadsaksjonen.

Også Erling Fossen, leder for Oslo Byaksjon, reagerte på stativene da Dagsavisen møtte ham ved Clear Channels reklamestativ, som står på tvers foran oppgangen fra T-banen i Lille Grensen.

– Dette er jo bare satt opp slik for å fange befolkningsstrømmen. Det burde være rammet av politivedtektene, enten om å være til hinder for allmenn ferdsel, eller tiggerparagrafen, sier Fossen.

Mer fra Dagsavisen