Annonse
Ernest Fergusson er byplanlegger, og mener Oslo gjør en alvorlig feil når trær i bybildet fjernes, som her på Skøyen.

– Ser ut som en krigssone

Trærne er blitt fjernet langs toglinja på Skøyen. – En katastrofe, sier internasjonal byplanlegger.

Annonse
Innenriks

Fredag forrige uke fjernet Jernbaneverket trærne mellom blokkene på Skøyen i Oslo og toglinja som går gjennom området. Naboene beskriver toglinja som områdets «grønne lunge», og sier den beskyttet de som bor bare noen få meter unna mot både støy og støv. Henny Lie (70) har soveromsvindu ut mot toglinja, hvor det ifølge Jernbaneverket kjører forbi 728 tog i døgnet

– Når trærne blir borte, blir det verre å bo her. Dette ødelegger boplassen, sier Lie.

Hun mener også at Jernbaneverket har hogget langt flere trær enn det som var nødvendig.

– Jeg forstår at de trenger å rydde, men nå har de tatt absolutt alt. Tidligere har de latt de større trærne stå, sier hun.

Kristin Eikeland Johansen er også bekymret for hva som nå skjer med nærområdet hennes.

– Her grenser toget til boligtomter, og da er det viktig å la noe stå, sier hun.

LES OGSÅ: Bjørvika-utgravingene er blitt en av norgeshistoriens største

– Sjokkert

Ernest Fergusson har jobbet med byplanlegging på europeisk nivå, og reagerer kraftig. Han mener trærne ikke ville blitt felt, om de sto i en annen by i Europa.

– Dette er en katastrofe. På bare fire timer var alle trærne borte, uten noe som helst forvarsel, sier han.

Han mener at det av klimahensyn er viktig å beholde trær i urbane områder.

– Rundt omkring i Europa jobbes det nå med å bevare trær og grøntområder i byene, men dette området ser ut som en krigssone, sier han.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Han henviser til EU-prosjektet «OpenNESS», hvor Oslo er en av byene som deltar. Gjennom prosjektet, som varer fram til 2017, forplikter Oslo seg til å ta vare på trær i bybildet. Prosjektbeskrivelsen sier også at trær som hogges, skal erstattes av nye trær. Han mener Oslo ikke følger prosjektbeskrivelsen, og heller ikke har en klar plan for hvordan de grønne lungene i byen skal bevares.

– Her er det offentlige etater som ikke kommuniserer med hverandre, sier han.

LES OGSÅ: Kårer Oslos beste hage

– Sikkerhet

– Vi rydder vegetasjon langs toglinjene i hele landet av sikkerhetshensyn. Det har vi også gjort her. Når trærne blir for store, er det en risiko for at vegetasjonen kan påvirke høyspentledningene våre, og hvis det skulle skje noe, kan det føre til store forsinkelser og avvik. Da må vegetasjon fjernes, slik som her, sier Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.

Han innrømmer at de kunne ha gitt tydeligere beskjed i forkant av fellingen. Vegetasjonen reduserer imidlertid ikke støyen i området vesentlig, ifølge Bakken.

– Trærne gir nok mer en visuell barriere, enn å være støydemper. For oss er det heller ikke et alternativ å hogge trær, for så å plante nye, sier Bakken.

Han sier jernbaneverket kontinuerlig jobber for å minske støybelastningen for beboerne.

Annonse