Innenriks

Går farligere 
tider i møte

SAMFERDSEL: Politikernes løfter om tryggere skoleveier er ingenting verdt, mener foreldre i Oslo. De frykter nå at flere barn skal bli skadd og drept i påkjørsler.

Det å være myk trafikant i Oslo er allerede en risikosport.

* I fjor ble tre fotgjengere drept og 167 andre fotgjengere skadd, viser tall Dagsavisen har fått fra Oslo politidistrikt.

* 21 av de skadde var barn under 16 år, ifølge foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå.

* Ulykkestallene for i fjor er i tråd med gjennomsnittet for de sju siste årene, med årlig om lag fire drepte og 176 skadde fotgjengere i hovedstaden.

- Verre for 500

Disse vedvarende høye ulykkestallene synes å ha gjort inntrykk på det Høyre-dominerte byrådet. «Byrådet vil også i 2014 styrke arbeidet med å tilrettelegge for trygge skoleveier med fokus på økt trafikksikkerhet for barn», heter det i budsjettdokumentet for i år.

Men i praksis gjør Høyre det stikk motsatte, mener blant andre Ane Hjort Gutu, medlem av Foreldrenes arbeidsutvalg ved Nøklevann skole på Bøler.

- De vil nå gjøre veien som daglig brukes av over 500 skolebarn og barnehagebarn, farligere, konstaterer hun.

Mangeårig kamp

I flere år har Gutu vært en av mange som iherdig har kjempet mot planene om ny dagligvarebutikk i et gammelt parkeringshus i Bølerlia, i området nær Nøklevann skole.

- Hele lokalmiljøet frykter trafikkøkningen denne butikken vil føre til, særlig at det kan bli mange flere biler når barna går til og fra skolen, forklarer Gutu.

- Det har allerede vært mange nestenulykker her, supplerer Hilde Kinge Ovstein, også hun er medlem av Foreldrenes arbeidsutvalg ved Nøklevann skole.

- Nå har vi holdt på med dette siden 2008, og hele lokalmiljøet er imot. Tre ganger har bydelsutvalget sagt enstemmig nei til dagligvareforretningen. Samtlige borettslag, alle barnehagene og to skoler er imot. Nærmere 800 er med på en underskriftskampanje, oppsummerte Gutu da.

- Deler ikke frykten

Men byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), lot seg ikke overbevise. Like før jul sa han ja til ny dagligvareforretning, i tråd med hva han tidligere har signalisert. Da Dagsavisen snakket med Fredriksen om dette i mars i fjor, var han positiv til en ny forretning blant annet fordi han mente den ikke ville gå på bekostning av trafikksikkerheten. Han støttet seg da til vurderinger fra både Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten.

Fram til mandag kveld hadde foreldrene på Bøler håp om at Fremskrittspartiet kunne bli deres redning, når saken kommer opp til behandling i bystyret. Det håpet er nå gjort til skamme.

- Vi har tvilt oss fram til at det vil være riktig å gå inn for ny dagligvareforretning, opplyser Øystein Sjøtveit, leder i byutviklingskomiteen for Frp.

- Hvorfor har dere ikke tatt hensyn til foreldrenes frykt for en farligere skolevei?

- Vi deler ikke den frykten, og støtter oss til faglige uttalelser når vi mener det, svarer Sjøtveit.

- Siden 2004 har det bare vært tre trafikkulykker i Bølerlia. Den nye dagligvareforretningen vil ikke føre til vesentlig økt ulykkesfare eller trafikk, tilføyer han.

- Nasjonalt problem

Anders Røberg-Larsen, medlem av byutviklingskomiteen for Ap, er av en helt annen oppfatning.

- Hovedinnvendingen fra oss mot å gå inn for en ny dagligvarebutikk, er hensynet til trafikksikkerheten. Det vil være dumt å åpne for mer biltrafikk i et område med over 500 skolebarn og barnehagebarn, mener han.

Aps motstand er likevel til liten nytte, etter som partiet ikke vil få flertall for sitt synspunkt.

Kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk mener det er innlysende at risikoen for ulykker vil øke med mer biltrafikk.

- Mer trafikk fører til flere inn- og utkjøringer, mer rygging og andre situasjoner som kan være farlige for små barn, påpeker hun.

Farlige skoleveier er for øvrig noe som opptar foreldre over hele landet.

- Vi får mange henvendelser fra foreldre som er redde for barna sine når de skal til eller fra skolen, opplyser Øyen.

Hun mener kommunene generelt sett må bli flinkere til å legge til rette for trygge skoleveier.

- Barn og biler bør skilles fra hverandre mest mulig, understreker Øyen.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen