Innenriks

71 år tidligere ute enn Erna

Nei, Erna Solberg, du kjørte ikke Norges første el-lastebil. Rolf Johs. Hansen slo ukas storlansering med over 70 år.

Bilde 1 av 3

– Det var gøy å kjøre Norges første elektriske lastebil.

Det sa statsministeren til NTB for få dager siden, etter å ha prøvekjørt den elektriske lastebilen som Asko Norge har anskaffet av hensyn til miljøet og klimaet.

– Jeg hadde litt moro av å lese om dette, sier Rolf Johs. Hansen (89).

For ikke bare slo han Solberg med mer enn sju tiår, han var også med på å bygge batteriene til den elektriske lastebilen han kjørte i 1945.

Jobbet i batterifabrikk

La oss gå tilbake til den gang. Rolf Johs. Hansen var da 17 år. Han hadde allerede i to år arbeidet for Norsk Akkumulator Co A/S i Pilestredet 75c i Oslo. På arbeidsplassen ble han bare omtalt som «herr Hansen», for på den tiden var man litt mer formelle av seg.

– Vi produserte batterier, alt fra batterier på flere tonn til ubåter, til de minste cellene på noen få gram, forteller Hansen.

På samme adresse som batteriprodusenten, holdt også Kristiania Brødfabrik A/S til. På det meste ble det produsert 70.000 brød i døgnet der, med hovedvekt på loff og kneipp, ifølge industrimuseum.no.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Eksosfrie brød

– På den tiden hadde mange lastebiler et eksosrør som gikk rett opp, forteller Hansen.

Det var foranledningen til å Kristiania Brødfabrik bestilte en elektrisk lastebil av Norsk Akkumulator.

– Brødene ble fraktet ut i store kurver på lasteplanet. Tanken var at man med en elektrisk lastebil, ville unngå eksos på brødene, forklarer Hansen.

Hvor chassiset og karosseriet til den elektriske lastebilen kom fra, husker ikke Hansen, men elektromotoren sørget de tyske selskapene Siemens og AEG for. Batteriene på to ganger 80 volt, var Hansen som nevnt selv med på å bygge.

– Jeg gikk i lære den gangen, minnes han.

Da den elektriske lastebilen sto ferdig, var det klart for en prøvetur.

– Jeg kjørte inne på området, inne i kvartalet til Norsk Akkumulator, forteller Hansen.

– Hva skjedde med lastebilen?

– Den gikk i byen og var tidlig ute for å levere brødvarer til alle melkebutikkene og kolonialbutikkene. Den var i bruk i noen år, også på vinterstid.

– Hvor langt kunne den kjøre?

– Batteriene hadde nok kapasitet til at den kunne kjøre rundt i byen og tilbake til brødfabrikken igjen.

På grunn av blant annet opphold i Tysklandsbrigaden og studier i Stockholm, har ikke Hansen oversikt over hvor det senere ble av denne elektriske lastebilen, som altså kom Askos «første elektriske lastebil i Norge» kraftig i forkjøpet.

Ellastebiler i 100 år

Det innebærer likevel ikke at Kristiania Brødfabrik var først ute med batteridreven lastebil her til lands. Allerede i 1917 ble Staværn Elektromobilfabrik AS etablert. Fabrikken ferdigstilte sine første elektriske lastebiler i mai 1919, går det fram av boken «Elbil på norsk».

– Også i Trondheim og andre steder ble det laget elektriske lastebiler, både før og under krigen, så elektriske lastebiler er ikke noe nytt, forteller Arne Asphjell, en av forfatterne av boken.

– Har du hørt om den elektriske lastebilen til brødfabrikken i Oslo?

– Nei, men jeg vet at et meieri i Oslo hadde elektriske lastebiler som ofte måtte slepes tilbake fordi de gikk tomme for strøm.

Også elektriske motorsykler ble laget i Norge på denne tiden, forteller Asphjell. Det vet Rolf Johs. Hansen alt om, for han kjørte selv en slik allerede fra han var 15 år.

– Fra jeg begynte i Norsk Akkumulator, leverte jeg batterier med en trehjuls elektrisk motorsykkel som lignet en rickshaw, forteller han.

– Liker ikke å bli slått

Norsk Akkumulator gjennomgikk store forandringer i årene etter at Hansen ble ansatt der, både sammenslåinger og navnebytter. En ting var likevel hele tiden konstant: Hansens navn blant de ansatte.

– Jeg husker soussjefen sa til meg at «vi har lyst til å satse på Dem, herr Hansen».

I 1955 ble han teknisk sjef, men karrieren sluttet ikke med det. Da Hansen gikk av med pensjon i 1995, etter hele 52 år, var han direktør for hele sulamitten.

– Hvordan reagerte du da statsminister Erna Solberg fortalte at hun hadde kjørt Norges første elektriske lastebil?

– Jeg har drevet med en del idrett opp gjennom årene, og som gammel idrettsmann liker jeg ikke å bli slått, svarer Hansen og åpner latterdøra på vidt gap.

Mer fra Dagsavisen