Nyheter

Her «sparer» bilistene 200 millioner

Selv ikke Fremskrittspartiet kommer utenom bompenger på nye veier. Men nye RV23 kunne kostet bilistene langt mer enn den kommer til, sier statsråd Ketil Solvik Olsen og Buskerudkandidat Jon Helgheim.

Bilde 1 av 3

– Bompenger blir man ikke kvitt med 16,3 prosents oppslutning, når et stort flertall på Stortinget vil ha mer av det. Da er det godt gjort av samferdselsministeren å redusere bomfinansieringen på Dagslett-Linnes-utbyggingen med 200 millioner, sier Jon Helgheim (Frp). Det er en perfekt dag å sole seg på utenfor RV 23-prosjektkontoret til Statens vegvesen, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er ikke vanskelig å be, etter en detaljert gjennomgang og påfølgende befaring av prosjektet som skal stå ferdig i 2021. Han hoderegner at 13,5 millioner mindre i bompenger over en innkrevingsperiode på 15 år vil spare bilistene for totalt 202,5 millioner i 2017-kroner.

- Valget vil vise

Bakgrunnen er budsjettforhandlingene med Høyre, KrF og Venstre i november, da Frp sto steilt på sin bilpakke og fikk gjennomslag blant annet for en tilskuddsordning for bompengetakster. 500 millioner, tilsvarende en reduksjon på 10 prosent i satsene, er satt av på riks- og fylkesveiprosjekter. Også den nye E134-strekningen Damåsen-Saggrenda får ifølge Helgheim bompengelette. Imponert over Vegvesenets gjennomgang i 3D-grafikk før minibussturen, tar Helgheim også til orde for at en såkalt «lang Hansen» (etter avdøde partifelle Hroar Hansen) kan vekkes til live, til tross for at flertallet i Drammen og Lier har skrinlagt sammenhengende tunnelløsning fra Lier og helt til Eiker.

– Selv om FRP har vært for, har Høyre dessverre stoppet flertall for det som åpenbart er den beste og mest helhetlige løsningen. Jeg vil se på om det kan utredes, det er en viktig sak for Drammen og bygdene rundt. Valget vil vise om det er grunnlag for å ta dette opp igjen, sier Helgheim. Regionveisjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen slo i sin presentasjon fast at både hans etat og departementet er utfordret på en slik utredning allerede.

– Tilbakemeldingen har vært å avvente til dette er «i pipeline», og vi bruker derfor ikke energi på det nå, sier han.

Byr på alle utfordringer

Kvikkleire, overtrykk av vann i tunnelfjellet og høyproduktivt landbruk – intet er ukjent for staben som jobber med Dagslett Linnes-forbindelsen.
– Prosjektet har alle de utfordringer man kan ha, rent faglig, oppsummerer prosjektleder Jan Erik Larsen i Statens vegvesen (SVV). Men hver dag står trafikken to timer, to ganger om dagen, på deler av RV23 gjennom Lier, og både trafikksikkerhet og miljøhensyn er lagt til grunn for nye Dagslett-Linnes.

Og trass i NTP-prioritet er det én stor utfordring som ikke er løst, nemlig forbindelsen til E18. Her utredes ulike «korridorer» (Jensvoll/Reistad, Vitbank og Viker), og lokalt ønsker alle berørte beboere at mest mulig graves ned. SVVs beregning anslår at mens 1 m firefeltsvei på bakkplan koster 100.000-200.000, koster 1 m firefelt i kulvert i dårlige grunnforhold ti ganger så mye: 1–3 millioner kroner. Et stort kostnadsspørsmål, erkjenner regionveisjef Kjell Inge Davik.

 - Velg trasé en har råd til

Solvik Olsen er så langt tilfreds med Lier-utbedringen.

– Det virker som de har god kontroll, sier han, og lar seg ikke lokke til å forskuttere den siste brikken: Hvor mye får tilførselsveien til E-18?

– Først med den forbindelsen får man full effekt – så det gjelds å velge noe en har råd til. Mange konkurrerer om pengene, og diskusjonen om trasé må tas lokalt, sier han.

Planlegger i 3D

Prosjektleder Jan Erik Larsen og landskapsarkitekt Tuva Evju bruker 3D-illustrasjoner for å gå gjennom prosjekteringen av det omfattende arbeidet som skal utføres de neste fire årene. Panorerbare skisser viser hvordan veier, tunneler og bruer vil bli liggende i landskapet og inni fjellet, og ikke minst hvordan 70 meter lange pæler ned i Lierelva skal bære utfarten fra tunnelen over en 180 meter lang bru i Daueruddalsenden. Det er allerede anlagt asfalterte tilkomstveier for anleggstrafikken, 1,2 kilometer snor seg innover Daueruddalen, og også inn til der hjelpetunnelen som skal brukes til å frakte masser fra tunnelløpet og ut på Dynohalvøya blir sprengt ut.

Store deler av veien skal heves over dagens bakknivå med sju-åtte meter, forklarer Larsen, og peker ut bomsnittet til der dagens Hyggenavkjørsel ligger. Her skal også ny firefelts riksvei felles inn på dagens tofelts veitrasé, med gangbru over. Langs hele traseen ligger hovedvannåren til Glitre vannverk, og parallelt med at arbeidene starter for fullt, skal trafikken avvikles mest mulig normalt på eksisterende vei. I det hele tatt er det mange data å samle og ta hensyn til.

Spade i jorda

Valgkampberedte Frp-politikere legger ikke skjul på at de har en god dag på jobben.

– Dere jobber bra, og tverrslaget (hjelpetunnelen til å ta ut masser over Linnes, red. anm.) er den eneste løsningen i mine ti år i planutvalget som har fått trampeklapp, sier fylkesleder Morgan Langfeldt, som leder planutvalget i Lier. Tøffe krav til både støynivå og miljøpåvirkning har krevd nitid planlegging.
– 3D-teknologien gir et veldig godt inntrykk, det er bra at de tar ny teknologi i bruk. Da risikerer man færre overraskelser underveis, og færre overraskelser betyr mindre sjanse for overskridelse, slår Helgheim fast.

– Et flott prosjekt som vil forskjønne hele området, er stortingsrepresentant Morten Wolds attest.

Går alt etter planen, starter selve tunnelarbeidet på nyåret.

– Vi er sikre på at vi har funnet gode løsninger, forsikrer prosjektleder Jan Erik Larsen i Statens Vegvesen.

Mer fra Dagsavisen