Vil ikke ha fartsgrense

Et forslag om å innføre fartsgrense på 130 kilometer i timen på tyske motorveier strider mot all fornuft, mener den tyske samferdselsministeren.

 

Trafikkeksperter, politiet og miljøbevegelsen er enige: å avskaffe fri fart på Autobahn i Tyskland vil være bra for klimaet og føre til færre ulykker og døde i trafikken, likevel sier regjeringen nei til forslaget fra et regjeringsoppnevnt utvalg om å innføre fartsgrense.

Det strider mot all fornuft, sier samferdselsminister Andreas Scheuer fra det konservative regjeringspartiet CSU.

Partileder Annegret Kramp-Karrenbauer i kansler Angela Merkels parti CDU kaller det hele en skinndebatt som gir inntrykk av «å ville straffe en hel gruppe bilførere».

Miljøvernminister Svenja Schulze fra det sosialdemokratiske partiet SPD greide ikke svare da hun ble spurt på direkten hva hun synes om å innføre fartsgrense.

Les mer: Vil ha forbud mot forbikjøring for lastebiler

Høy fart = mer utslipp

Debatten startet med lekkasjer fra det regjeringsutnevnte klimautvalget som skal foreslå tiltak for hvordan biltrafikken kan bli mer klimavennlig. Å fjerne retten til å kjøre så fort man vil på motorveien er ett av de mulige forslagene. Høy fart betyr større forbruk av drivstoff så ved å innføre en øvre fartsgrense på 130 kilometer i timen på alle motorveier vil utslippene reduseres, argumenterer utvalget.

De foreslår også at det må koste mer å kjøre bil og vil øke avgiftene på bensin og diesel årlig fram til 2030, i tillegg til å øke avgiften på spesielt drivstoffslukende biler. Inntektene kan myndighetene bruke på å subsidiere elbiler, foreslår ekspertene, ifølge avisen Der Spiegel.

Forslagene er fortsatt på diskusjonsstadiet, utvalget skal ikke konkludere før i mars. Men samferdselsminister Scheuer har allerede satt punktum. Han har avlyst det neste arbeidsmøtet for utvalget og fullstendig avvist at det kan bli aktuelt å innføre fartsgrense.

– En fartsgrense er urealistisk, sier han til avisen Bild.

Opposisjonspartiet De grønne mener ministeren forsøker å kneble den politiske diskusjonen.

– Dette lukter straff av forslag man ikke selv liker, sier De grønne-politiker Oliver Krischer til Der Spiegel.

sier nei: Tysklands samferdselsminister Andreas Scheuer vil ikke ha fartsgrenser. FOTO: NTB SCANPIX

Tysklands samferdselsminister Andreas Scheuer vil ikke ha fartsgrenser. Foto: NTB Scanpix

Som ulvedebatten

Om lag 70 prosent av tyske motorveier har i dag fri fart. Tyskland er det eneste landet i Europa med veier uten fartsgrenser. Mediekommentatorer sammenligner tyskernes forhold til fri fart med amerikaneres forhold til retten til å bære våpen. Det kan også sammenlignes med norsk ulvedebatt. Temaet får begge sider til å stupe ned i skyttergravene.

Motstanden mot fartsgrenser er vanskelig å forklare fra et norsk perspektiv, men fri fart ligger i den tyske mentaliteten, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

– Tyskerne har et uttrykk som heter «fri fart for frie borgere», det er veldig annerledes enn hvordan vi tenker. Det bør være fartsgrenser, sier Sødal til Dagsavisen.

Samtidig understreker han at også tyskere har et forhold til fartsgrenser. De siste årene har det blitt færre strekninger med fri fart. Motorveiene uten fartsgrenser er dessuten lange, rette strekninger, dersom veien svinger seg dukker som regel fartsgrensene opp.

– I prinsippet er motorveier tryggere, de har bredere filer, midtdelere og god sikt uten forstyrrende sideterreng, sier Sødal.

Det tyske NAF, ADAC som er verdens største forbund for bilister, er motstandere av å fjerne fri fart.

Les mer: Her er Merkels arvtager

Færre ulykker

Meningsmålinger viser at tyskerne er delt på midten i synet på fartsgrenser på motorveien.

Tilhengerne får ikke bare støtte fra klimaforskerne, men også fra eksperter på trafikksikkerhet og politiet: fartsgrenser gjør veiene tryggere.

Da delstatsmyndighetene i Brandenburg innførte en fartsgrense på 130 kilometer i timen på en strekning der det tidligere hadde vært fri fart, sank antallet ulykker dramatisk, antallet skadde og drepte gikk også kraftig ned.

En undersøkelse fra det tyske Trafikksikkerhetsrådet fra 2016 viser at 26 prosent færre mennesker døde i trafikken på strekninger med fartsgrense sammenlignet med dem uten. En tredjedel av alle ulykker på motorveien skyldes for høy fart.

– Ved lavere fart skjer det færre ulykker, og særlig er konsekvensene for dem som forulykker mindre, talsperson Julia Fohmann fra Trafikksikkerhetsrådet til Der Spiegel.

En viktig forklaring er at bremselengden blir mange titalls meter lenger om en bil kjører i 200 kilometer i timen sammenlignet med 130.