Rundt 40 personer var i går kveld fortsatt ikke gjort rede for, etter ferjebrannen på Norman Atlantic. FOTO: NTB SCANPIX

Ti døde og rundt 40 savnet etter ferjeulykke

Kaos og håndgemeng preget evakueringen av Norman Atlantic. I går kveld var ti personer bekreftet døde og rundt 40 fortsatt savnet.

- Vi fikk beskjed om å prioritere kvinner, barn og eldre. Men det var menn som klatret, slo, rev i klær og presset seg fram for å komme i sikkerhet. Jeg ble slått selv også, og ble rasende, forteller den greske sangerinnen Dimitra Theodossiou, melder Aftenposten.

- Noen menn begynte å dytte oss for å komme seg først fram. De tok ikke hensyn til kvinner eller barn, ikke til noen ting, forteller lastebilsjåføren Christos Perlis til AP, ifølge samme avis.

 

Usikkert passasjerantall

- 427 er reddet, mens åtte er bekreftet døde etter ferjebrannen på Norman Atlantic, sa statsminister Matteo Renzi på en pressekonferanse i går. Det melder avisen La Repubblica.

Ifølge passasjerlistene skal det ha vært 478 mennesker om bord på ferja da den la ut fra den greske havnebyen Patras til Ancona i Italia. 427 skal være reddet og ti er bekreftet omkommet. Dermed er 41 mennesker i utgangspunktet savnet. Italienske myndigheter operer likevel med at 38 ikke er gjort rede for, ifølge TV 2.

Transportminister Maurizio Lupi sier det er usikkert om passasjerlisten fra greske myndigheter viser eksakt hvor mange som var om bord, spesielt fordi ferja stoppet på en gresk øy og muligens tok med flere passasjerer før den begynte å brenne søndag morgen.

- Det er årsaken til at vi fortsetter letingen. Vi kan ikke vite hva det eksakte tallet var, sier han.

Etterforskningen tyder så langt på at rundt 40 personer fortsatt ikke var gjort rede for halvannet døgn etter at brannen startet.

Ingen av uttalelsene fra overlevende tyder imidlertid på at så mange kan ha mistet livet, skriver nyhetsbyrået AFP.

- Flere av dem som ble reddet var ikke på listen. Vi vil sende listene våre over dem som er reddet til greske myndigheter. Så må de gjøre alle nødvendige undersøkelser for å finne informasjon om passasjerene som ikke står på våre lister, sier admiral Pettorino fra den italienske kystvakten, ifølge VG.

 

Vanskelige forhold

Dårlig vær gjorde redningsarbeidet vanskelig. Først i går ettermiddag var aksjonen ferdig, etter at ferja begynte å brenne søndag morgen.

I motsetning til den utskjelte Costa Concordia-kapteinen forlot Norman Atlantics kaptein ferja etter at alle andre var evakuert, ifølge AFP.

Det har vært sterk vind, dårlig sikt og høye bølger i Adriaterhavet under redningsarbeidet, men italienske og greske helikoptre har gått i skytteltrafikk og heist opp passasjerer fra ferja.

En av de første passasjerene som ble reddet, trodde han skulle dø da han så ferja bli fylt med røyk.

- Vi visste ikke hva vi skulle gjøre. Mannskapet hadde ingen anelse om hvordan de skulle få passasjerene av båten. Livbåtene fungerte heller ikke, sier mannen.

 

Mistenker uaktsomhet

Den italienske påtalemyndigheten kunngjorde i går formiddag at ferjebrannen ville bli etterforsket som en kriminalsak.

Formålet med etterforskningen er å undersøke om uaktsomhet kan ha bidratt til brannen, opplyser statsadvokat Giuseppe Volpe i påtalemyndigheten i den italienske havnebyen Bari. Etterforskerne vil forsøke å få klarhet i hvordan brannen startet, og hvorfor den fikk vokse seg så stor at passasjerer fryktet for livet.

Dramaet begynte da det brøt ut brann på ferjas bildekk i 5-tida norsk tid søndag morgen. Desperate passasjerer måtte forflytte seg til de øvre dekkene mens brannen raste og varmen tiltok.