Kristne samfunn truet i Midtøsten

PRESSES: Mens mange kristne flykter fra Midtøsten, vil palestineren Daoud Khoury gjøre det motsatte: Han søker å redde de kristnes fotfeste der verdensreligionen ble født for 2000 år siden.

TAYBE (Dagsavisen): Mens kristne over hele verden feirer jul, er det vanskelig å si at trosfellene i Midtøsten har grunn til å smile. Juletrær er riktignok pyntet her og der i Palestina, men sjelden tidligere i sin lange historie har de rundt 15 millioner kristne i regionen stått overfor lignende farer.

De store omveltningene i Midtøsten - først Saddam Husseins fall i 2003 og deretter Den arabiske våren i 201 - brakte ekstreme islamistiske krefter til overflaten. Over store deler av regionen er ekstremister blitt en trussel mot de kristne, som tilhører de eldste samfunnene i Midtøsten.

De fleste kirker i Bagdad planlegger å holde stengt under julefeiringene.

- Kirker er terrormål, spesielt i jula. Mange kristne foretrekker å bli hjemme, sier pastor Tariq fra jomfru Maria kirken i Bagdad. I Irak alene levde rundt 1,5 millioner kristne helt opp til 2003. I dag har trolig halvparten flyktet ut av landet.

 

Farlig

Irakere som kan identifiseres som kristne blir hyppig forfulgt. I 2006 ble den ortodokse presten Boulous Iskander halshogget og mishandlet av ekstreme islamister. Året etter ble tre andre stoppet i gatene og beordret om å konvertere til islam. Da de nektet, ble de drept. Etter å ha levd i Irak i snart 2000 år, frykter mange irakere at de kristnes nærvær i landet tragisk nærmer seg slutten.

I nabolandet Syria er det verre. De kristne, oftest gresk-ortodokse, har lenge utgjort hele 10 prosent av befolkningen, men borgerkrigen er blitt en direkte trussel. Ekstreme islamister, som den al-Qaida-tilknyttede gruppen Den islamske staten i Irak og Syria, søker å renske landet for «vantro» og inkluderer de historiske kristne samfunnene på listen.

I Syria har trusselen fra islamistene fått mange kristne til å støtte den brutale diktatoren Bashar Assad i håp om at han vil beskytte dem.

- Radikale grupper angriper nå kristne barn for å få deres foreldre til å rømme, sier Maria Saade, et kristent medlem av det syriske parlamentet. Et blodig episode som vekket internasjonal harme kom da al-Qaida-aktivister i september omringet og stormet den kristne landsbyen Maaloula, det eneste stedet i verden der bibelsk arameisk ennå brukes, språket Jesus snakket.

Også utenfor Midtøsten vokser frykten for de kristnes skjebne i regionen. Rett før jul advarte pave Frans om at den katolske kirken ikke vil akseptere et Midtøsten uten kristne.

- Vi vil ikke bare slå oss til ro og forestille oss hvordan et Midtøsten uten våre trosfeller vil bli, sa han i Vatikanet.

- Syria, Irak, Egypt og deler av Det hellige landet oversvømmes nå av tårer, sa han.

EU-parlamentet har også holdt møter for å diskutere «farene» de kristne står overfor i Midtøsten i dag.

 

Kristendommens vugge

Også palestinske kristne føler seg truet.

- Her i Palestina blir ikke folk halshogget, men det er ingen tvil om at kristendommen i Midtøsten, der vår tro jo kom fra, er i fare, sier Daoud Khoury fra landsbyen Taybe nær Ramallah.

- Kristne har forlatt Palestina helt siden tyrkerne styrte her. Det fortsatte under det britiske mandatet og nå under den israelske okkupasjonen, sier han nedslått. I dag er Taybe, en landsby med rundt 2000 innbyggere, det eneste og siste stedet i Palestina med kristen majoritet. Ramallah og Betlehem har for lengst muslimsk majoritet.

I motsetning til trenden ellers i Midtøsten, valgte Khoury, etter 30 år i Boston, i 1994 å flytte tilbake nettopp for å styrke de kristnes nærvær.

- Vi var her før islam kom verden. Det ville være en tragedie hvis kristendommen forsvinner fra området hvor vi har våre røtter, sier han. På veggen rundt ham henger bilder av hans far og farfar, begge prester i landsbyen.

Men i Egypt, et av landene paven nevnte, er situasjonen faktisk blitt noe bedre. Før den islamistiske presidenten Mohammad Mursi ble veltet i et kupp i sommer, fryktet mange av de rundt åtte millioner koptiske kristne i landet, urbefolkningen, at et fundamentalistisk og mørkt regime ville overta.

- I dag er livet mye bedre enn under Mursi, sa biskop Angaelos under en diskusjon i EU-parlamentet, vel fornøyd med kuppet.

 

Vil bli her

Denne dagen har et lag av hvit snø lagt seg over den kristne landsbyen Taybe i Palestina. De fem kirkene på stedet er klare til julefeiringene. Khoury, som i 1995 lanserte et lokalprodusert palestinsk øl, forsøker å være optimistisk. Inntil i fjor var han ordfører i landsbyen, og han sier forholdet til de 16 muslimske landsbyene i området er bra. Men han legger til at Taybe i 2005 ble stormet av fire hundre rasende menn som anklaget en kristen mann for å ha hatt et utenomekteskapelig forhold til en muslimsk kvinne. Hus og biler ble brent.

Taybe-ølet, som etter hvert er blitt verdenskjent, kan ikke lenger selges i Gaza, som er kontrollert av islamistiske Hamas. To jødiske bosettinger som grenser til landsbyen, stjeler landområder fra Taybes innbyggere.

- Vi har begynt å produsere vin her, Taybe-vinen. Og målet er å skape arbeidsplasser for folk her, for hvis vi har jobber og hjem, vil vi bli værende. Vi hører jo hjemme i Midtøsten, avslutter Khoury.

roger.hercz@dagsavisen.no