Verden

Krever massiv redningsaksjon

Presset om en massiv multinasjonal redningsoperasjon i Middelhavet øker etter båttragedien.

Bilde 1 av 4

Europas ledere tvinges til å revurdere hele innsatsen i Middelhavet etter den største katastrofen så langt der så mange som 950 mennesker kan ha mistet livet i helgen. EU vurderer å samle stats- og regjeringssjefene til et hastetoppmøte snarlig som følge av ulykken. Nå håper pådrivere for en endring at den siste tragedien er vekkeren som skal til.

– Nå må man sørge for å sette inn en flernasjonal og robust let- og redd-operasjon som både har tilstrekkelige ressurser og mandatet som skal til for å redde flyktninger, sier politisk rådgiver Beate Ekeløve Slydal til Dagsavisen.

Les også: Norge sender skip til Middelhavet

Les kommentar på Nyemeninger.no: «La dem drukne»

– Må legge om

Mens krisen diskuteres kommer stadig flere rystende opplysninger om båten som kantret i helgen: Den kan ha inneholdt så mange som 950 mennesker, blant dem 40–50 barn, ifølge en mann fra Bangladesh som overlevde forliset. Mange av flyktningene skal ha vært plassert på skipets lavere dekk, og menneskesmuglerne skal ha stengt dørene slik at det var umulig å komme seg ut, har mannen fortalt politiet.

– EU har ingen flere unnskyldninger, medlemslandene har ingen flere unnskyldninger. Det trengs øyeblikkelig handling, sa EUs utenrikssjef Federica Mogherini da unionens utenriksministerministere samlet seg i Luxembourg i går.

Nå krever flere aktører at flere europeiske land bidrar med skip for å hjelpe den italienske kystvakten med redningsoperasjoner.

Men trykket av migranter som gir seg ut på reisen over Middelhavet er så stort at EU må legge om hele tilnærmingen til problemet. Det mener den internasjonale flyktningorganisasjonen (IOM) og en rekke andre aktører, som ber EU om å umiddelbart gjenopprette et redningsprogram.

I dag er det om lag 20 skip og en del helikoptre fra Italia og Malta som tar del i redningsoperasjonen som koordinere av italienske myndigheter, ifølge FNs flyktningorganisasjon UNHCR. Denne operasjonen er langt mindre enn den italienskdrevne såkalte Mare Nostrum-operasjonen som måtte avvikles i fjor.

Les også: Italia tar imot ti skip på én dag

Les også: Fant døden til havs

Utilstrekkelig

Den italienskdrevne redningsoperasjonen drives parallelt med Triton-operasjonen til EUs grensekontrollorgan Frontex. Triton ble iverksatt etter at Mare Nostrum ble lagt ned, men er helt annerledes både i mandat og omfang: Triton har først og fremst har grensepatruljering som sitt mandat, og altså ikke søking etter og redning av flyktninger.

Triton opererer dessuten kun i et område kun innenfor 30 nautiske mil (vel 56 kilometer) utenfor Italias kystlinje, og fanger derfor ikke opp båtene langt utenfor dette området.

– La det ikke være noen tvil om at EUs operasjon Triton er en fullstendig utilstrekkelig erstatning for Italias Mare Nostrum, sier FNs høykommissær for flyktninger António Guterres.

Beate Ekeløve-Slydal i Amnesty mener EU bør opprette en egen redningsoperasjon.

– Det som trengs er en søk- og hjelpeoperasjon med et mandat lik det Mare Nostrum hadde. Triton er nærmest det motsatte: en søk- og stansoperasjon. Det er altså en grensebeskyttende operasjon, sier Ekeløve-Slydal.

Les også: «Skal vi late som om mennesker ikke dør eller skal vi gjøre noe?»

Les også: Reise til nattens ende

Smuglere

Mare Nostrum ble stoppet på grunn av manglende finansiell støtte fra andre europeiske land. Enkelte, deriblant Storbritannia, argumenterte med at redningsoperasjoner ville «oppmuntre» flere til å ta sjøveien, fordi de kunne regne med å bli plukket opp. I dag er tallene høyere enn noen gang.

– De første månedene i år har det vært en økning på mellom 50–60 prosent av personer som drar over Middelhavet sammenlignet med samme periode i fjor. Folk vil reise uansett så lenge de ikke ser noe alternativ, sier Ekeløve-Slydal.

Italias statsminister Matteo Renzi peker på Libya som det største problemet. Der starter 90 prosent av reisene, organisert av menneskesmuglere.

Beate Ekeløve-Slydal mener «festningen» som bygges rundt Europa bare øker smuglernes fortjeneste.

– Virkemiddelet mot dette må være å gjøre markedet så lite som mulig, ved å gjøre det tryggere og lettere å komme til Europa på en lovlig måte. For eksempel ved at flyktninger kan søke om asyl ved utenriksstasjoner i sine nærmeste naboland, slik at de ikke er nødt til å legge ut på en livsfarlig reise, mener Ekeløve-Slydal.

Mer fra Dagsavisen