Verden

Italia vil ha svar på hvorfor motorveibro kollapset

Italia jakter på noen å plassere ansvaret hos etter at rundt 40 mennesker mistet livet i brokollapsen i Genova. Det letes fortsatt etter overlevende i ruinene.

Da deler av motorveibroen dundret i bakken tirsdag, fulgte nær 40 kjøretøy med. Onsdag var minst 39 mennesker bekreftet døde.

Innenriksminister Matteo Salvini knytter tragedien til EUs strenge budsjettregler som han mener har skylden for at Italia mangler penger til vedlikehold av både infrastruktur og bygninger.

– Du må alltid be om lov for å bruke penger, sier Salvini til Radio24 onsdag.

Italias transportminister Danilo Toninelli varsler at regjeringen vil forsøke å si opp kontrakten med det private selskapet som har ansvaret for å vedlikeholde Italias motorveier.

– Det første som bør skje, er at lederne i Autostrada per l'Italia bør gå av. Og gitt at det har vært kontraktbrudd, varsler jeg at vi har begynt prosessen for eventuelt å si opp kontrakten deres og gi en bot på 150 millioner euro, skriver Toninelli på Facebook.

150 millioner euro tilsvarer over 1,4 milliarder kroner.

Ifølge nyhetsbyrået Radiocor ble det nylig lyst ut vedlikeholdsarbeid for 20 millioner euro på viadukten som broen er en del av. Blant annet skulle brokablene forsterkes, deriblant den som kollapset tirsdag.

Hever betongblokker

Redningsarbeidet pågår for fullt, og onsdag holdt man på å heve de enorme betongblokkene.

– Alle tilgjengelige områder er undersøkt, nå flytter vi de største bitene. Vi kan ikke vite om det fortsatt er overlevende, det er vår jobb å lete, sier brannmannen Emanuele Gissi til AFP.

Onsdag formiddag lå det offisielle dødstallet på 39, mens andre kilder meldte om minst 42 omkomne, deriblant tre barn på 8, 12 og 13 år. Blant de omkomne er to albanere, tre chilenere og tre franske statsborgere.

I tillegg er 16 personer skadd, 12 av dem alvorlig.

Leter etter svar

Mange italienere ønsker svar på hvordan tragedien kunne skje. Broen brøt sammen idet det pågikk vedlikeholdsarbeid, og mens det regnet og blåste kraftig.

En rekke eksperter tror slitasje og korrosjon over lang tid kan ha fått den over 50 år gamle broen til å gi etter.

– For 50 år siden hadde vi ubegrenset tillit til armert betong, vi trodde den varte evig, men nå vet vi at den kun varer i noen få tiår, sier Diego Zoppi, tidligere leder i den italienske arkitektforeningens avdeling i Genova.

Han mener at italiensk infrastruktur fra 1950- og -60-tallet trenger rask renovering for å unngå lignende tragedier.

– Konstant vedlikehold

Professor Antonio Brencich ved Universitetet i Genova viser til at broen, som ble tegnet av Riccardo Morandi, trengte konstant vedlikehold.

– Den var rammet av svært alvorlige korrosjonsproblemer knyttet til teknologien som ble brukt. Morandi ønsket å bruke en teknologi som han hadde tatt patent på, som ikke ble brukt senere, og som viste seg å være mislykket, sier Brencich til Radio Capitale.

Så mange som 25 millioner kjøretøy passerte broen hvert år, mange av dem lastebiler som fraktet varer fra tre av Italias største havner. Den var en viktig ferdselsåre både for trafikken nordover mot Milano og vestover mot Frankrike.

Ibou Toure, en 23 år gammel tolk, sier han ikke er overrasket over at broen raste sammen.

– Jeg bor i nærheten og krysser broen til fots hver dag. Jeg var aldri trygg på den. Du kunne alltid høre disse lydene hver gang lastebiler kjørte over. Da jeg hørte at den hadde brutt sammen, var jeg ikke overrasket, sier han til AFP. (NTB)

En grønn lastebil sto onsdag fortsatt på broen som kollapset dagen før. Den greide å stanse i siste liten. Foto: Luca Zennaro / ANSA via AP / NTB scanpix

Redningsarbeidet pågår ved den ødelagte motorveibroen i Genova. Foto: Luca Zennaro / ANSA via AP / NTB scanpix

Minst 39 personer omkom da Morandi-broen på A10 kollapset tirsdag. Foto: Luca Zennaro / ANSA via AP / NTB scanpix

Redningsmannskaper jobber på spreng i nattemørket for å redde ut mulige overlevende etter brokollapsen i Genova tirsdag. Foto: Antonio Calanni / AP / NTB scanpix

Et knapt døgn etter at nærmere 40 mennesker mistet livet i det som er den verste broulykken i Europa på flere tiår, har jakten på en forklaring begynt.

Italienske myndigheter har lovet å finne ut hvem som har ansvaret for at deler av den 51 år gamle broen med fire felter kunne rase sammen slik at rundt 40 kjøretøy dundret i bakken sammen med tonnevis av betong og metall.

Det foregikk vedlikeholdsarbeid under broen da ulykken skjedde ved 12-tiden tirsdag formiddag. I tillegg var det kraftig regnvær og sterke vindkast. Øyenvitner har også sagt at broen ble truffet av et lyn.

Statsminister Giuseppe Conte har lovet at all infrastruktur i hele Italia skal dobbeltsjekkes.

– Vi må ikke la en slik tragedie skje igjen, sier han.

Minst 39 døde

Natt til onsdag jobbet italienske redningsarbeidere på spreng for å redde ut mulige overlevende i ruinene etter broen. Lyskastere var satt opp for å gjøre redningsarbeidet lettere.

– Vi kommer ikke til å gi opp håpet, vi har allerede reddet et titall mennesker fra ruinene. Vi kommer til å jobbe døgnet rundt til det siste offeret er hentet ut, sier Emanuele Giffi i brann- og redningsetaten.

Italienske myndigheter sier 39 mennesker er bekreftet døde etter brokollapsen i Genova. Det er det italienske sivilforsvaret som opplyser dette onsdag formiddag. Tre av de omkomne er barn.

Tidligere onsdag opplyste statsadvokaten i Genova, Francesco Cozzi, til den italienske TV-stasjonen RAI at 42 mennesker var funnet døde.

Tallet på døde kan komme til å stige etterhvert som redningsmannskapene jobber seg gjennom ruinene og finner flere knuste biler.

Slitasje på spennkabler?

Eksperter mener at korrosjon kan ha bidratt til at broen brøt sammen.

– Ettersom denne armerte og forspente broen har vært der i 50 år, er det mulig at korrosjon på spennkablene eller armeringene kan ha vært en medvirkende faktor, sier Ian Firth, tidligere president i The Institution of Structural Engineers.

– Det at det ble meldt om uvær på tidspunktet, er muligens ikke så veldig relevant. I tillegg kan det pågående arbeidet på broen være eller ikke være en del av årsaken, sier han.

Ponte Morandi-broen, som på folkemunne er kjent som Genovas «Brooklyn Bridge», strakte seg over bygninger, jernbanespor og elven Polcevera. Bilene som befant seg på strekningen falt rundt 45 meter.

Tom fabrikk

Flere fabrikker ligger også under motorveibroen. En av dem ligger like ved en av broens pilarer, men den var så å si tom tirsdag ettersom det var dagen før den nasjonale festdagen Ferragosto. Bygningen ser ut til å ha fått minimalt med skader.

Ibou Toure, en 23 år gammel tolk, sier han ikke er overrasket over at broen raste sammen.

– Jeg bor i nærheten og krysser broen til fots hver dag. Jeg var aldri trygg på den. Du kunne alltid høre disse lydene hver gang lastebiler kjørte over. Da jeg hørte at den hadde brutt sammen, var jeg ikke overrasket, sier han til AFP.

Stanset i tide

Bilder av en grønn lastebil som greide å stanse rett før broen endte i et stort gap, har gått verden rundt.

En marokkansk lastebilsjåfør som kom like bak, sier han greide å stanse akkurat i tide.

– Jeg så at den grønne lastebilen foran meg stoppet før den rygget, så jeg stanset også, låste lastebilen og løp, sier Afifi Idriss (39).

Italias president Sergio Mattarella insisterer også på at myndighetene må sørge for at en lignende ulykke ikke skjer igjen.

– Italienere har krav på moderne og effektiv infrastruktur som bidrar til en trygg hverdag, sa Mattarella. (NTB)

Mer fra Dagsavisen