Verden

Italia tar imot ti skip på én dag

Dødstallene i Middelhavet øker dag for dag. Hjelpeorganisasjonene fortviler.

Av Jens Marius Sæther og Iselin Stalheim Møller

– Jeg har dessverre ikke tid til å svare på spørsmålene dine i dag. Vi må ta det senere.

Giovanna Di Benedetto, informasjonssjef for Redd Barna på Sicilia, kunne i går fortelle Dagsavisen at flyktningsituasjonen er prekær. I løpet av dagen var det mer enn ti redningsskip som la til havn med båtflyktninger på Sicilia, Lampedusa og i Calabria.

Les også: Reise til nattens ende

Levde i sardinfabrikk

Tirsdag meldte Redd Barna at mer enn 400 flyktninger antakelig har omkommet etter et skipsforlis utenfor Libya. Organisasjonen har snakket med mange av de 150 menneskene som overlevde katastrofen. De forteller at det var rundt 550 mennesker om bord. Mange var mindreårige. I løpet av de tre siste dagene har mer enn 5.000 flyktninger ankommet havner på Sicilia og i Sør-Italia. Mer enn 400 av dem er er barn.

Redd Barna snakker daglig med dypt traumatiserte unge flyktninger. De fleste har reist fra borgerkrigsrammede Libya. En 17-åring som nylig ankom Sicilia forteller at de levde innestengt i en sardinfabrikk i Tripoli før avreise.

– Det var mer enn 1.000 mennesker der. Vi fikk ett måltid om dagen og kunne ikke gjøre noe. Hvis noen snakket med en venn eller nabo, ble de banket opp. Alt handlet om å presse oss for penger.

I fabrikken ble de tvunget til å ringe hjem.

– De banket oss opp så familiene våre hjemme kunne høre skrikene.

Redd Barna mener EU-landene må intensivere arbeidet med å redde menneskene som flykter over havet. Organisasjonen har også lenge etterlyst at politikerne må få på plass et bedre apparat for å ta imot de unge og traumatiserte flyktningene.

Les også: Hvem skal redde båtflyktningene?

Les også: «Skal vi late som om mennesker ikke dør eller skal vi gjøre noe?»

Les også: Stenger døren for flere flyktninger

Ingenting skjer

– Jeg vet ikke hva jeg skal si. Vi føler oss maktesløse.

Rosario Valastro, president for Røde Kors på Sicilia, synes det er vanskelig å sette ord på det han føler etter at enda en stor skipskatastrofe er et faktum. Frivillige fra Røde Kors er alltid til stede når det kommer nye skip med flyktninger. Dagsavisen møtte Valastro på Sicilia i fjor høst. Han var da frustrert over den manglende politiske viljen i Europa til å gjøre noe med den pågående katastrofen.

– Ingenting har endret seg siden jeg snakket med deg sist. Hvis ikke det internasjonale samfunnet gjør noe, vil situasjonen bare forverre seg. Vårt hav er blitt en grav. Hjelpeorganisasjonene kan ikke løse dette.

Han mener de europeiske landene må åpne humanitære korridorer til Europa for alle som flykter fra krigsherjede land. Han er også klar på at det må gjøres noe i Libya.

– Hvis ikke det internasjonale samfunnet griper inn der, vil det ikke være mulig å stoppe dette.

I april er over 8.000 flyktninger blitt reddet på sjøveien til Europa. Valastro minner om at fartøyene tilknyttet EUs redningsoperasjon Triton, som skulle erstatte Mare Nostrum, ikke driver med aktive søk etter flyktningbåter. Ifølge Røde Kors-presidenten rykker de bare ut hvis de får en telefon fra et skip i havsnød.

– Det internasjonale samfunnet må våkne og innse hva som skjer hvis man ikke gjør noe, sier Valastro.

Les også: «En humanitær katastrofe»

Etterlyser mer handling fra sjøfartsnasjonen Norge

– Ulykkene er en varslet tragedie, sier Flyktninghjelpen. Også Leger uten grenser mener Norge må ta mer ansvar for å redde båt­flykt­nin­g­ene.

Etter at EU tok over ansvaret for patruljering i Middelhavet fra Italia i fjor høst, er innsatsen blitt trappet kraftig ned.

Det har fått dramatiske konsekvenser, advarer hjelpeorganisasjoner.

– Reduksjonen vi har fått på sjøredningssiden gir seg utslag i at flere drukner. Det har vært urovekkende mange så langt i år, sier Pål Nesse, seniorrådgiver i Flyktninghjelpen.

Flyktninghjelpen var nylig på Sicilia for å sette seg bedre inn i redningsoperasjonene og hva slags behov for støtte italienerne har.

– Vi fikk bekreftet fra den italienske kystvakten og alle som er involvert i redningsarbeidet at det et stort behov for flere skip. Det er interessant at Island stiller med en båt, men ikke Norge.

Nesse mener den norske regjeringen har vært altfor avventende.

– Allerede i fjor sommer ble Erna Solberg spurt hva Norge kunne bidra med da hun besøkte Italia. Få land i Europa har så mye kapasitet på sjøredning som Norge. Til nå har handelsflåten gjort en kjempeinnsats. Nå bør det offisielle Norge trå til, sier Nesse.

Også Leger uten grenser etterlyser større innsats fra Norge.

– Dette er et felleseuropeisk ansvar. Vi kan ikke gjemme oss bak at dette er noe som skjer langt unna oss. Norge må ta sin del av regningen, sier styreleder Bjørn Nissen.

Han tror Norge som sjøfartsnasjon vil bli lyttet til om den norske regjeringen valgte å lede an i Europa.

– Myndighetene har også ansvar for at disse menneskene ikke tvinges til å reise i slike fartøy, de må skaffes trygge veier til Europa, sier Nissen.

Leger uten grenser skal for første gang i sommer selv delta i redningsoperasjoner med skip i Middelhavet.

Flyktninghjelpen har foreslått at Norge burde stille fregatten «KNM Fridtjof Nansen» til disposisjon. Men forsvarsminister Ine Eriksen Søreide har svart at den ikke egner seg.

– Vi står overfor den største beskyttelsesutfordringen i Europa på over 20 år. Det er ikke business as usual. Den nye regjeringen varslet en mer aktiv Europa-politikk. Vi lurer på hvor den er blitt av.

Les også:

Frykter flere omkomne på havet

Redning av båtflyktninger i det blå

Krever at Europa våkner

Mer fra Dagsavisen