Verden

Italia har tusenvis av farlige og gamle bruer

Store deler av Italias veinett ble bygd etter Andre verdenskrig og har nådd sin maksimale levetid, ifølge italienske eksperter.

Bilde 1 av 4

– Om det finnes bare en eneste ansvarlig skal han betale for dette, tordnet transportminister Danilo Toninelli tirsdag ettermiddag.

Det var i går ikke klart hva som fikk den spektakulære motorveibrua i Genova nord i Italia til å kollapse tirsdag. Morandi-brua var full av personbiler og lastebiler da om lag 200 meter av brua plutselig løsnet og stupte rett i bakken om lag 50 meter ned.

Redningsarbeidet pågår for fullt blant bilvrak og store sementblokker, men mange er døde. Onsdag ettermiddag hadde dødstallet steget til 39 personer, ifølge italienske myndigheter. Det var ventet å bli høyere. Mange av de overlevende er også kritisk skadd.

Les også: Unntakstilstand i Genova etter brokollapsen

Anbefalte riving

Motorveibrua kollapset under en storm tirsdag. Men det er fortsatt ikke klart om det var dette som forårsaket ulykken. Andre årsaker det nå pekes på er muligheten for manglende vedlikehold. Det foregikk utbedringsarbeider på brua da den kollapset og den uvanlige brua har vært gjennom flere runder med reparasjoner siden 1970-tallet, skriver The Guardian.

Det har også vært diskutert om brua tåler belastningen med dagens tungtrafikk.

For to år siden advarte en gruppe ekspertingeniører at den 50 år gamle brua burde rives i stedet for å fortsette de veldig dyre reparasjonsarbeidene for å rette opp den «ujevne» konstruksjonen, skriver nettavisen Mail online som viser til den italienske avisen Il Tempo.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Tusenvis av gamle bruer

Bruinspektør Settimo Martinello sier til den italienske avisen il Giornale at titusenvis av bruer i Italia står i fare for å kollapse fordi de har nådd sin maksimale levetid. Flere bruer eldre enn 50 år, Morandi-brua i Genova var fra 1967, har kollapset de siste årene, men de har ikke fått like mye oppmerksomhet fordi ulykkene ikke har vært like alvorlige som i Genova, ifølge Martinello.

Store deler av Italias veinett og bruer ble bygd på 1950- og 60-tallet da Italia skulle bygges opp etter krigen. De ble bygd etter datidens standarder og er ikke tilpasset dagens trafikk og bruk.

Direktør Antonio Occhiuzzi i Italias nasjonale forskningsråd (CNR) tok i går til orde for en «Marshall plan» for Italias gamle bruer som går ut på å rive dem og bygge nye som varer i 100 år, en dobling av de gamle bruenes levetid.

Forskningssjefen understreker at «Det ser også ut til at Morandi-viadukten var under kontinuerlig og konstant observasjon, og det er ingen grunn til å tvile på at konsesjonsselskapet har brukt alle teknologiene som er tilgjengelige i dag.»

Kollapsen tyder derfor på at overvåkingssystemene ikke er tilstrekkelige, konkluderer han i et notat på Forskningsrådets nettsider. Occhiuzzi anerkjenner imidlertid at å fornye landets bruer vil føre til betydelig gjeld for den italienske økonomien.

Les også: Italia vil ha svar på hvorfor motorveibro kollapset

Skylder på EU

Italias innenriksminister Matteo Salvini la i går skylda for brukollapsen på EUs strenge budsjettregler for Italia. Landet har EUs nest høyeste gjeld, etter Hellas, og klart mest målt i euro. Det har vært til stor bekymring for EU som etter finans- og gjeldskrisen har skjerpet budsjettreglene for å hindre at EU-landenes gjeldsberg fortsetter å vokse. Italia er blitt pålagt å kutte og spare i offentlige utgifter.

– Du må alltid be om lov for å bruke penger, sa Salvini til Radio 24 i går, ifølge NTB. Salvini leder det sterkt EU-kritiske partiet Lega.

Førsteamanuensis Elisabetta Wolff ved Universitetet i Oslo mener Salvinis anklager bare er tull.

– Det er bare trist at regjeringen forsøker å slå politisk mynt på denne tragedien, sier hun.

Samtidig kan Italias høye gjeld hatt innvirkning på driften av veinettet. På 1990-tallet valgte staten å privatisere store deler av veinettet for å betale ned gjeld, forklarer Wolff. Private selskaper som Autostrade, som har ansvaret for å drifte motorveibrua i Genova, har tatt over store deler av infrastrukturen i Italia.

– Det er ikke sånn at staten nødvendigvis var flinkere enn de private til å vedlikeholde. Sannsynligvis er det flere tiår med dårlig vedlikehold som sørget for at denne brua kollapset. Men det var private som nå hadde ansvaret for vedlikehold av denne brua, sier Wolff.

Transportminister Toninelli krevde i går at ledelsen i Autostrade måtte gå av og varslet også at det er satt i gang en prosess om å ta tilbake konsesjonen til selskapet og mulige bøter, skriver Financial Times.

Mer fra Dagsavisen