En livbåt med overlevende fra Titanic nærmer seg skipet Carpathia etter at Titanic forliste 15. april 1912.

Hundre år siden Titanic sank

Titanic var skipet som «selv Gud ikke kunne senke». Den 15. april er det 100 år siden skipet gikk på et isfjell og sank på sin jomfrutur.

Påstanden om at skipet ikke kunne synke skal ha blitt satt fram av en talsmann for rederiet White Star Line, som eide Titanic. Den viste seg å være helt gal, men klokkertroen på skipet bidro til at mellom 1.350 og 1.500 mennesker omkom i forliset 15. april 1912.

Det nøyaktige tallet på døde er aldri slått fast med sikkerhet, men det er kjent at det var 20 norske blant de omkomne.

Til helgen markerer Belfast i Nord-Irland, der Titanic ble bygd ved verftet Harland & Wolff, at det er gått et århundre siden tragedien.

Manglet livbåter

Harland & Wolff skrøt av at det ikke var spart på noen ting ved byggingen av kjempeskipet på over 46.000 tonn. Det hadde både svømmebasseng, gymnastikksal og bibliotek, så vel som fine restauranter og luksuriøse lugarer. Men noe manglet: Skipet hadde ikke mange nok livbåter.

Tallet på livbåter var redusert, fordi vanntette skott (tverrvegger) skulle kunne holde Titanic flytende selv om deler av skroget ble fylt med vann. Det var dette som lå til grunn for de ofte siterte uttalelsene om at skipet ikke kunne synke.

Men seks av de 16 skottene ble revet opp da en kollisjon med et isfjell laget en lang flenge i skipssiden den skjebnesvangre aprilnatten for hundre siden.

Mindre enn tre timer etter at Titanic traff isfjellet, gikk skipet ned.

Gikk til sengs

Kaptein Edward J. Smith var blitt advart om at skipet var på vei inn i et område med mye drivis. Han så bort fra advarslene og gikk til sengs. I ettertid har Smith fått mye av skylden for katastrofen.

Men andre har også måttet tåle kritikk. Rederiet hadde ikke sørget for at mannskapet var godt nok trent i å sette livbåter på vannet, og kikkertene som kunne ha hjulpet utkikksmennene til å få øye på isfjellet, var rotet bort.

White Star-sjefen Joseph Ismay ble anklaget for å ha gitt kaptein Smith ordre om å holde full fart til tross for isfaren, noe han benektet. Ismay ble også beskyldt for å ta seg om bord i en livbåt mens andre passasjerer – blant dem kvinner og barn – måtte vente.

Nødsignaler

Titanic rakk å sende ut nødsignaler før skipet gikk ned. Et annet passasjerskip, Carpathia, fanget opp disse signalene og satte kursen mot ulykkesstedet der det ble plukket opp vel 700 overlevende som senere ble satt i land i New York.

Titanics forlis sjokkerte mennesker over hele verden og skapte krav om vesentlig bedring av sikkerheten til sjøs. Det ble satt i gang organisert patruljering for å oppdage og advare om isfjell i Nord-Atlanteren.

Vraket av Titanic ble funnet i 1985 av amerikaneren Robert Ballard og franskmannen Jean-Louis Michel, og mange gjenstander er blitt hentet opp fra restene av skipet.

Lørdag åpner det store utstillingssenteret Titanic i Belfast. (NTB)