Her vil de kaste fiffen ut av første klasse på toget

En tysk politiker vil avskaffe første klasse på togene. Hvorfor drasse på tomme vogner, spør han.

Den tyske politikeren Bernd Riexinger fra det venstreorientere partiet Die Linke, mener det må bli slutt på første klasse på regionale tog i Tyskland. Forslaget har skapt kaos i landet, skriver avisen  The Guradian

Folk står i korridorene  

Riexinger mener det er helt meningsløst å operere med to klasser på regionale tog, fordi fokuset heller burde ligge på hvordan man kan redusere klimautslipp og gjøre togene mer tilgjengelige for folk flest. 

– Folk er nødt til å stå i koridorene, samtidig som det er massevsis av ledige seter på første klasse, sier han til nyhetsbyrået RND, og legger til: 

– Hvorfor skal vi tillate oss luksusen det er å drasse med oss nærmest tomme første klasse-vogner på overfylte ekspresstog?, spør han.

Politikeren mener alle vogner burde være åpne for alle, og påpeker at hvis de legger ned første klasse, får togene mer plass, nesten uten å betale for det. Han mener det ikke burde være noe problem å fjerne de litt mer eksklusive og komfortable setene, ettersom folk helt fint reiser med buss uten dette tilbudet. 

Les også: NAF: Folk velger kollektivt om tilbudet er godt nok

Nonsens!

Lederen for den tyske passasjerforeningen Karl-Peter Naumann, kaller forslaget for uansendig nonsens. Han mener politikeren ikke vet hva han snakker om. 

– Det er en stor etterspørsel etter første klasse både i daglig trasport og på lengre reiser. Hvis jeg vil lage mer plass på togene, trenger jeg simpeltent lengre tog, sier han til nyhetsbyrået DPA. 

Transportorganisasjonen for Berlin-Brandenburg regionen, sier at undersøkelsene deres har vist at pasasjerer ikke er interessert i droppe luksusen. 

– Hvis togene har færre første klasse-seter enn planlagt, får vi umiddelbart klager fra kundene, sier en talsperson for foreningen. 

Les også: Derfor mener Audun Lysbakken at Frps jernbaneidé er dårlig

Sosialistsik leveling 

Den tyske regjeringens togombudsmann Enak Ferlemann,  har også kastet seg inn i debatten, og avfeier Riexingers forslag som overdreven sosialistisk utjevning (leveling). 

– Hvis noen ønsker å betale mer for større seter og mer plass, så burde de få lov til å nyte det, sier Ferlemann. 

Torsten Herbst er transportpolitisktalsmann for de liberale i Freie Demokratische Partei , og uttalte til RND at forslaget blir å «forebedre en form for transport ved å gjøre den verre», og mener forslaget tilhører «den intellektuelle verden for de som støtter klassekamp». 

Les også: Vi har 18 måneder på oss til å redde verden. Men gassen er i bånn i feil retning.

Oppstod som en følge av flyskammen

Forlaget til Riexinger kommer i etterkant av at Luise Neubauer fra miljøbevegelsen FredagerForFremtiden (FFF) forrige måned forslo at det burde bli forbudt å fly innenlands i Tyskland. Hun mener innenlandsflyving er unødvendig og syns folk burde oppforderes til å reise med tog istedet.

I kjølvannet av den tyske flyskamdebatten, har flere kritisert det tyske togsystemet for å utvikle seg for langsomt. Flere mener det dårlige togsystemet ikke gir folk noe annet valg enn å fly. 

Les også: Espen Teigen avdekker Listhaugs kristen-strategi (DA+)