Verden

Hamas finner Israels svake punkt

FLYSTANS: Etter at stadig flere flyselskap nekter å lande i Israel, er Ben Gurion-flyplassen nærmest øde. Hamas kan ha funnet Israels svake punkt.

BEN GURION/OSLO (Dagsavisen): Innsjekkingslukene er folketomme, og knapt et menneske står ved sikkerhetssjekken. Sjeldent har Ben Gurion-flyplassen, som vanligvis er travel, vært så tom.

Bare 24 timer tidligere slo en rakett fra Gaza ned i et hus i Yehud, rett ved flyplassen. Nå frykter flyselskapene at deres passasjerfly kan bli truffet av palestinske raketter ved innflygingen til Tel Aviv. Som en repetisjon av flykatastrofen i Ukraina, men over en tettbebygget storby.

Pedro Uwro fra Mexico er en av få reisende som forsøker å komme seg ut av landet. Han fikler med passet i lommen, og gjør seg klar til å avlevere kofferten. 42-åringen er urolig.

- Det er lite hyggelig å vite at ens fly kan bli truffet i luften, sier Uwro til Dagsavisen.

Israel har utplassert sitt rakettskjold, som skyter ned innkommende palestinske raketter, nær flyplassen. Men ikke alle raketter blir stoppet.

Les også: Vil boikotte varer fra okkupert land

«Cancelled»

I taket ved flyplassens avgangshall henger en stor skjerm, og ved reisemål som New York, Paris og Moskva står det «Cancelled» i røde bokstaver. Plakater med instrukser om hva en skal gjøre under et rakettangrep, henger på veggene: Løp til nærmeste bomberom.

I går kveld forlenget USAs luftfartsmyndighet FAA forbudet for amerikanske flyselskaper om å fly til Tel Aviv. Det midlertidige forbudet som ble innført tirsdag, forlenges med 24 timer, opplyste FAA.

Hamas, som styrer i Gaza rundt 85 kilometer unna flyplassen, ser ut til å ha funnet Israels svake punkt. Gjennom de over to ukene med gjensidige bombarderinger, har israelere vært villige til å løpe til tilfluktsrommene når nødvendig. Men nå kan landets økonomi bli påført et større tap.

Ifølge industrikilder som avisen Haaretz har snakket med, har fabrikker i sørlige Israel tapt rundt 30 prosent av sine anslåtte inntekter som følge av Gaza-krigen. Foreløpig skal industrien i landet alene, uten å innkalkulere militærets eller andres utgifter, ha tapt over 800 millioner kroner i de 16 dagene med kamper.

Trenger flyplassen

Israel er mer avhengig av sin internasjonale flypass enn mange andre land. Å ta landeveien ut nordover er ikke mulig - der venter fiendestatene Syria og Libanon. Veien sørover gjennom Egypt og Sinai-ørkenen er heller ikke trygg. Uten en aktiv og åpen flyplass kan landet stoppe opp. Israelske myndigheter ber innstendig om at flyselskapene gjenopptar flygingen til og fra Ben Gurion.

- Flyplassen er trygg. Vi har bedt flyselskapene gjenoppta flygingene, sa transportminister Yisrael Katz, som i går besøkte flyplassen.

Mens reisende i Israel ikke kommer seg hjem, er mange titusen israelere strandet i utlandet. I Istanbul alene venter 4.000 israelere på å komme seg hjem. Det er første gang på 20 år at så mange flyginger er kansellert. New York Times kaller de avlyste flygingene for «en slags seier» for Hamas, fordi det er første gang islamistgruppa har klart å stenge flyplassen.

Også i Norge tar mange til orde for økonomisk press mot Israel som følge av krigen. Så langt er over 650 palestinere og 30 israelere drept. Blant annet går Arbeiderpartiet inn for en merking av israelske varer produsert i de okkuperte områdene.

- Ap går ikke inn for boikott, men for klart og tydelig å fraråde både selskaper og forbrukere fra å handle varer som er produsert i de okkuperte territoriene, sier Anniken Huitfeldt til VG.

En rekke europeiske land har allerede innført merking av varer fra de okkuperte områdene. Ifølge statssekretær i UD, Bård Glad Pedersen (H), vurderer regjeringen forslaget. Også Statens pensjonsfond utland merker presset. Så langt har over 1,2 millioner mennesker skrevet under på en kampanje for å få pensjonsfond og storbanker til å trekke seg ut av selskaper som finansierer ulovlige israelske bosetninger.

utenriks@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen