Verden

EU-valg i sosiale mediers tegn

Donald Trump inspirerer ytre høyre-partier før EU-valget som starter torsdag – økt innsats på sosiale medier, mindre tradisjonell valgkampreklame.

Se grafikk om EU-valget nederst i saken.

«Stillhet fra nesten alle tv-kanalene, skammelige titler i storavisene og spredning av bilder fra Piazza Duomo av en markering som ennå ikke hadde startet.»

Det skrev partileder Matteo Salvini i det italienske ytre høyre-partiet Ligaen på Twitter søndag. Salvini oppfordret støttespillerne til å dele et bilde av det som ifølge ham er det virkelige oppmøtet i Milano, sammenlignet med et han mener gir et feilaktig inntrykk.

– De er redd for oss, de lyver og skjuler, men 26. mai nærmer seg, skriver han, og viser til valget på nytt EU-parlament som starter torsdag og varer fram til 26. mai.

Før valget ser flere høyrepartier i Europa ut til å ha latt seg inspirere av USAs president Donald Trump og hans valgkamptaktikk, skriver nyhetsbyrået AP.

Økt innsats og tilstedeværelse på sosiale medier dominerer, heller enn mer tradisjonell valgkamp med reklameplakater og filmer. Også Trumps administrasjon har hatt sitt å si om oppmøtet på politiske arrangementer, spesielt i forbindelse med hvor mange som møtte opp for å se Trump bli tatt i ed i 2017.

FILE- This pair of photos shows a view of the crowd on the National Mall at the inaugurations of President Barack Obama, above, on Jan. 20, 2009, and President Donald Trump, below, on Jan. 20, 2017. The photo above and the screengrab from video below were both shot shortly before noon from the top of the Washington Monument. On his first full day in office, President Donald Trump called the acting director of the National Park Service to dispute widely circulated photos of Trump's inauguration. (AP Photo, File)

Bildet øverst er fra da Barack Obama ble tatt i ed i 2009, bildet under er fra Trumps seremoni i 2017. Trump og administrasjonen hans gikk ut mot det de mente ga et feilaktig bilde av oppmøtet.  Foto: NTB scanpix

Undersøker propaganda

Salvini bruker i likhet med USAs president sosiale medier aktivt for å snakke til velgerne. Ved hjelp av direktesendinger og hyppige oppdateringer sprer Ligaen-lederen alt fra innvandringsmotstand til bilder av seg selv der han driver valgkamp.

En ny undersøkelse viser at han langt fra er aleine blant europeiske politikere med denne strategien. I forbindelse med EU-valget har 100 forskere fra 50 land over hele Europa sett på hvordan de ulike politiske partiene driver valgkamp.

Forskerne bak prosjektet European Elections Monitoring Center (EEMC) har delt inn partienes valgkamputspill i meldinger på sosiale medier (kun Facebook), politiske reklamer, enten på TV eller i offentlige rom, eller plakater/trykte annonser.

Italia troner øverst på oversikten over Facebook-bruk, med nesten 2.500 innlegg på de politiske partienes offisielle kontoer i løpet av 17 dager. Portugal, Storbritannia og Hellas følger på plassene bak.

Fra 28. april til 15. mai la Ligaen ut 1.399 meldinger på Facebook (det utelukker Salvinis egen profil). Ligaens regjeringspartner Femstjernersbevegelsen la i samme periode ut 382 meldinger, skriver avisen La Repubblica.

Les også: Høyrepopulister henter velgere fra både venstre og høyre før EU-valg (+)

– Enorm endring

EEMC-prosjektet ledes av Edoardo Novelli ved Roma Tre-universitetet. Han sier endringen i hvordan det drives valgkamp, der partier heller publiserer videoer eller innlegg på sosiale medier, er et enormt taktskifte sammenlignet med valget i 2014. Novelli understreker overfor La Repubblica at det er flere ulemper knyttet til kommunikasjonsformen.

– Den legger ikke opp til diskusjon, og er stadig mer rettet mot en gruppe støttespillere, i lukkede grupper eller i en chat, som allerede har en politisk oppfatning, fortsetter han.

Les også: Klima splitter Europa før EU-valget

Dominerer

Lørdag 18. mai hadde Salvini invitert høyrepopulistiske partiledere fra flere land til Milano i forsøk på å samle dem i en allianse før EU-valget.

Selv om det er EPP, blokken av konservative og kristendemokratiske partier, som mest sannsynlig fortsatt blir størst i parlamentet, ser flere ytre høyre-partier ut til å styrke seg i det kommende valget.

Blant dem er Alternativ for Tyskland (AfD), som i Milano var representert med partileder Jörg Meuthen. Ifølge AP har AfD dominert valgkampen på sosiale medier i hjemlandet.

Spørsmålet eksperter nå stiller, er om oppmerksomheten på internett vil sikre partiene flere stemmer i det faktiske valget.

Brexit-reklame

I Storbritannia fører Nigel Farages nyoppstartede brexit-parti an i «cyberkrigen», ifølge Bloomberg. Farages parti brukte mest penger av alle de britiske partiene på Facebook-reklame mellom 18. februar og 18. mai. Labour fulgte noen tusen pund bak.

I Italia har Femstjernersbevegelsen lenge vært svært aktive på Facebook, men de faller langt ned på lista over hvor mye de ulike italienske partiene har brukt på reklame på plattformen i måneden før valget. Ligaen topper lista, fulgt av Det demokratiske partiet (PD), ifølge Sky TG24, som har lagt sammen summene partiene har brukt på reklame på Facebook for ulike kandidater.

De to neste partiene på lista er Silvio Berlusconis konservative Forza Italia og partiet Italias brødre, som er et parti med fascistiske røtter.

Selv om flere ytre høyre-partier dominerer i sine land, har blant andre De Grønne i Tyskland trappet opp innsatsen. Ved forrige EU-valg hadde én person ansvar for to kontoer på sosiale medier for partiet. I år har 4 ansatte ansvar for 14 kontoer.

Les også: To småpartier kan vinne i Storbritannia

Frykt for innblanding

Mens partier og velgere har forberedt seg på EU-valget, er det flere som frykter at grupper eller andre land vil forsøke å påvirke valget, nettopp ved hjelp av sosiale medier.

Tidligere i mai skrev The New York Times at flere nettsider og kontoer på sosiale medier som kan kobles til Russland eller ytre høyre-grupper, har spredt feilinformasjon eller har forsøkt å så splid.

EU-etterforskere, akademikere og rettighetsgrupper sier forsøkene har flere likhetstrekk med såkalte digitale fingeravtrykk eller den taktikken brukt i tidligere innblandingsforsøk koblet mot Russland, deriblant i den amerikanske valgkampen i 2016. De mener også det er flere, spesielt på ytre høyre fløy, som har kopiert framgangsmåten.

Etterretningstjenestene har ikke offisielt anklaget russiske myndigheter for å stå bak spredningen av desinformasjon før EU-valget, og Russland har avvist påstander om innblanding.

Facebook har sperret flere sider som har gitt uttrykk for å handle om sport, musikk eller reise, men som også har spredt innlegg delt fra ytre høyre-nettsteder.

Flere er uenige om i hvor stor grad spredning av desinformasjon påvirker oppførsel eller velgerne. Sikkerhetseksperter sier at det å påvirke valgresultatet ikke er hovedmålet for flere av gruppene som er aktive. Forvirring, tap av tillit og det å få folk til å tvile på hva som er sant, er det de håper å oppnå, ifølge den amerikanske avisen.

Les også: Ekspert avviser demokratisk kollaps i Europa

Mer fra Dagsavisen