Suspensjonen er midlertidig mens luftfartsmyndighetene i landet avventer flere opplysninger om årsaken til flystyrten søndag.
– Dette er en midlertidig suspensjon mens vi avventer mer informasjon om sikkerhetsrisikoen ved fortsatt å fly Boeing 737 MAX til og fra Australia, uttaler direktør Shane Carmody i det australske luftfartstilsynet i en uttalelse.
Han beklager ulempene reisende måtte bli påført som følge av suspensjonen, men sier sikkerheten må komme først.
Fortsetter å fly
Luftfartstilsynet i USA krever endringer fra Boeing, men mener ikke at situasjonen er så kritisk at flyene bør settes på bakken. Heller ikke flyselskapene Southwest Airline og American Airlines, som opererer flytypen, ønsker å gjøre dette.
En rekke andre land og flyselskaper har imidlertid satt fly på bakken. Singapore la ned forbud mot flyet i sitt luftrom, og Kina har gitt beskjed til alle landets flyselskaper som har slike fly, om å la dem stå inntil videre. Det samme har Indonesia. Også Malaysia og Oman melder at de nå stanser all trafikk med den aktuelle Boeing-maskinen.
Ethiopian Airlines, som eide flyet som styrtet søndag, har tatt de fire gjenværende flyene de har av MAX-typen ut av trafikk, og en lang rekke andre selskaper har også gjort det, blant dem Royal Air Maroc, Aeromexico, Gol Airlines i Brasil og sørafrikanske Comair. Tirsdag formiddag offentliggjorde også det sørkoreanske flyselskapet Eastar Jet at også de ville stanse midlertidig bruken av sine to fly.
Nektet å fly
Heller ikke i Russland (S7), Tyrkia (Turkish Airlines), Italia (Air Italy), Island (Icelandair), De forente arabiske emirater (Airline flydubai) eller Oman (Oman Air) innstiller man trafikken med den aktuelle Boeing-maskinen.
I India har luftfartsmyndighetene innført ekstra sikkerhetskrav for flytypen, men de har så langt ikke villet nekte flyene å fly.
157 mennesker omkom i ulykken søndag, deriblant en norsk kvinne.