Verden

41 omkom i flybrann i Moskva – Aeroflot-flygeren forteller om lyn

Aeroflot-flyet som gikk opp i flammer på Sjeremetjevo-flyplassen i Moskva, fikk ifølge flygeren problemer som følge av lyn.

Denis Jevdokimov forteller til russiske medier at flyet som følge av lyn mistet kontakten med tårnet rett etter avgang og måtte innlede nødprosedyrer.

– Vi greide å gjenopprette kommunikasjonen via en nødfrekvens på radioen. Men forbindelsen ble kortvarig og kuttet stadig ut. Det var bare mulig å si noen få ord om gangen, forteller Jevdokimov til avisen Komsomolskaja Pravda.

Han sier ikke om flyet ble direkte truffet av et lyn, eller om dette forårsaket brann.

Lynnedslag i fly er ikke uvanlig, men forårsaker sjelden ulykker. Moderne fly er konstruert for å tåle lyn, og sist et passasjerfly styrtet i USA som følge av lyn var i 1967, ifølge Time og Scientific American.

President Vladimir Putin har lovet en grundig etterforskning etter ulykken på Sjeremetjevo-flyplassen, og statsminister Dmitrij Medvedev har bedt om at det opprettes en granskingskommisjon.

Returnerte i flammer

Det var 73 passasjerer og fem besetningsmedlemmer om bord på Sukhoi Superjet 100-flyet, som hadde tatt av fra flyplassen 28 minutter tidligere med retning Murmansk.

Da det brennende flyet nødlandet ble det filmet av en rekke andre passasjerer i terminalbygningen, og de dramatiske bildene av passasjerer som ble evakuert fra flammehavet via de oppblåsbare nødskliene ble raskt spredt i sosiale medier.

Det kom lenge motstridende opplysninger om hvor mange som omkom i brannen, men russiske myndigheter opplyste mandag at 41 mennesker mistet livet, blant dem to barn.

Norsk øyenvitne

Norske Morten Kroslid var en av de mange flypassasjerene som ble vitne til den dramatiske flybrannen som kostet 41 liv på Sjeremetjevo-flyplassen i Moskva.

– Flammene sto vel 30 meter til værs. Det var surrealistisk, forteller Farsund-mannen til Fædrelandsvennen.

Kroslid var på vei hjem til Norge fra en forretningsreise i Kina og hadde mellomlandet på Sjeremetjevo-flyplassen, en halvtime før dramaet da et brennende Aeroflot-fly nødlandet. Fra rundt 200 meters hold ble han vitne til ulykken.

– Jeg er ennå litt i sjokktilstand. Det er ikke så ofte man opplever en så tragisk ulykke på nært hold, forteller han.

Ikke satt på bakken

Sukhoi Superjet 100 er den første nye russiskproduserte flymodellen siden oppløsningen av Sovjetunionen. Den ble lansert i 2011, men har ikke slått an i særlig grad utenfor Russland.

Det er bygd drøyt 150 fly av denne typen, og foruten det statlige flyselskapet Aeroflot benyttes de i hovedsak av russiske Yamal Airlines og Gazpromavia, samt det mexicanske lavprisselskapet Interjet.

Aeroflot opplyste i slutten av 2018 at de vil kjøpe ytterligere 100 fly av denne typen. Flytypen er foreløpig ikke satt på bakken.

Mer fra Dagsavisen