Fredrikstad

Varsler flere sikkerhetstiltak etter kollisjon mellom tog og veiskrape

Havarikommisjonen peker på en rekke feil og mangler etter togulykken i Råde i januar, og anbefaler sikkerhetstiltak som kan avverge ulykker på planoverganger i framtiden.

Bilde 1 av 2

Av Paul Norberg

– Vi anbefaler at Bane Nor tar i bruk sensorer på planoverganger for å hindre ulykker med tog og andre kjøretøy. Det er et sikkerhetstiltak som kan hindre alvorlige ulykker.

Det sier Kurt Olsen, som er avdelingsdirektør for jernbane i Statens Havarikommisjon for Transport (SHT).

Tog mot veiskrape

Bakgrunnen er en fersk rapport om togulykken på Høium planovergang mellom Råde og Onsøy 23. januar i år. Da kolliderte et tog med en veiskrape. Fire passasjerer fikk lettere skader. Togsettet fikk betydelige karosseriskader. Mens veiskrapen ble totalskadd. I ettertid måtte det byttes ut 600 betongsviller i togsporet.

I rapporten fra Havarikommisjonen står det: «Veiskrapen ryddet snø og is fra veien da den fikk motorstopp. Den ble stående mellom bommene, med førerhus, motor og boggi på planovergangen. Sjåføren fikk ikke startet motoren igjen, og veiskrapen var helt mørklagt. Verken markeringslys eller nødlys fungerte. Sjåføren forsøkte da å varsle om faresituasjonen, men fikk ikke kontakt før toget kom».

Ulykken førte til materielle skader i millionklassen.

Toget hadde fått klarsignal til å passere planovergangen, men dette signalet er ikke en garanti for at det ikke kan stå større objekter i sporet. Det er derfor Havarikommisjonen anbefaler en detektor som kan varsle om uønskede gjenstander i sporet.

– Passasjersikkerheten

– Sikkerheten til de reisende er det aller viktigste. Og heldigvis ble det ingen alvorlige personskader i denne ulykken. Men det kunne gått langt verre, og derfor anbefaler vi en teknisk løsning som varsler om at det finnes større gjenstander på toglinjen. Da får lokføreren anledning til å stanse før det kommer til en kollisjon. Et slikt sikkerhetssystem finnes ikke i Norge, sier Kurt Olsen.

– Er dette et system som er i bruk i andre land?

– Ja. Vi bør ikke gå lenger enn til nabolandet Sverige. Jeg vet ikke om det er installert på alle planoverganger der, men det er i alle fall i bruk. Det samme gjelder flere europeiske land. Og Japan har et godt utviklet system for denne type hinderdeteksjoner, sier Kurt Olsen.

Anbefalt før

Han understreker at det finnes flere typer av slike tekniske sikkerhetsløsninger, og at det må bli opp til Bane Nor å finne fram til den best egnede løsningen.

– Har dere anbefalt dette overfor Bane Nor tidligere?

– Ja. Vi ga vår anbefaling til Statens jernbanetilsyn, og ba dem ta dette opp med Bane Nor ved en ulykke på Enebekk planovergang mellom Råde Fredrikstad i 2013, forteller Kurt Olsen.

ULYKKE: – Bane Nor bør forsterke signalsystemet på planoverganger med hinder  deteksjon, slik at lokførere kan få varsel om at det er større hindringer på toglinjene, sier avdelingsdirektør Kurt Olsen (innfelt) i Statens Havarikommisjon for Transport.

Den gang kom en bilfører seg ut av kjøretøyet før det ble truffet av toget.

– Er det vanlig at anbefalinger fra Havarikommisjonen blir ignorert?

– Nei, på ingen måte. I de aller fleste tilfellene blir våre anbefalinger tatt hensyn til. Det gjelder også fra Bane Nors side, sier Olsen.

Stedsnavn og kontaktinfo

I togulykken på Høium forsøkte sjåføren på veiskrapa å varsle om faresituasjonen, men han fikk problemer med å få kontakt med rett instans fordi planovergangen ikke var utstyrt med stedsnavn og kontaktinformasjon. SHT ber derfor Statens jernbanetilsyn om å anbefale Bane Nor å merke alle planoverganger med nødnummer og stedsangivelse.

Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Ringdal vil helst ha fjernet alle usikrede planoverganger.

– Hvis det er omtrent samme kostnad å innføre et sensorsystem som det er å fjerne en usikret overgang, så bør overgangen fjernes. Det pågår et arbeid for å få bort planoverganger. Og når det bygges nytt, så er det enten med underganger eller bruer, noe som styrker sikkerheten. Hvis det viser seg at nytteverdien av et detektorsystem er høy, og at det koster vesentlig mindre enn å fjerne en planovergang, så kan vi vurdere å få det innført. I tillegg bør det umiddelbart bli satt opp skilt med nødnumre på alle planoverganger, slik at folk kan ringe for å varsle om uønskede hendelser på togsporene, sier Ringdal.

Harry Korslund er leder for Region Øst i Bane Nor. Han sier at anbefalingene fra Havarikommisjonen har gått til Statens jernbanetilsyn, og de avventer eventuelle tilrådninger fra tilsynsmyndighetene.

Mer fra Dagsavisen