Byløvene

Klassisk fra Chianti

Hvorfor ikke satse på et sikkert kort denne påsken?

Dagsavisen anmelder

Av Knut-Espen Misje

Ukas rett er typisk rødvinsmat, og jeg var ikke lenge i tvil: Dette roper på lett avkjølt og saftig Chianti Classico.

Jeg har alltid hatt sansen for viner laget på druen Sangiovese til smaksrikt lammelår. Vinens aroma av svale, sursøte kirsebær og diskrete krydder passer det velduftende lammelåret på en prikk. Den høye syren og de faste tanninene renser fett og protein, og vinen er akkurat passe fyldig til å løfte fram de fine smakene i kjøttet og de søte bakte røttene. Vinens sursøte fruktsmak harmonerer godt med den friske appelsinkomponenten i retten.

Les også: Påskelam som lager seg selv

En rekke topp-produsenter holder til i området Chianti Classico, i fjellsidene mellom Firenze og Siena. Monsanto Chianti Classico (varenummer 5518101, kr 209,80, butikkategori 6) kommer fra den litt vanskelige, men forbausende vellykkede 2014-årgangen. Den er laget på den familieeide vingården Castello di Monsanto, ikke så langt fra den vakre middelalderbyen San Giminiano.

Vinen er laget av 90 prosent Sangiovese, og resten er en blanding av druene Canaiolo og Colorinome. Druene gjæres i rustfrie ståltanker før de modnes i store gamle eikefat av slovensk eik før flasketapping. Jeg er veldig glad i den briljante fargen, den tiltalende og friske duften av kirsebær, urter og jord, og den friske, litt stramme strukturen som underbygger smaken av sursøte røde steinfrukter. Dette passer påskelammet så inderlig godt at det ikke er rart kombinasjonen er en klassiker.