Navn i nyhetene

- Ja til skumle utfordringer

Ingeborg Rygh 
Hjorthen (37)

Leder Norsk bibliotekforening

Ny undersøkelse viser at over halvparten av befolkningen bruker bibliotekene.

Er du overrasket over at så mye som 52 prosent benytter seg av 
bibliotekene?

- Tallet har holdt seg ganske stabilt lenge nå. Likevel er det litt overraskende at halvparten av befolkningen bruker bibliotekene selv om tilgangen til informasjon og kultur på nettet har eksplodert de siste årene. Biblioteket står fortsatt sterkt som samfunnsinstitusjon.

Bibliotekene låner fortsatt hvert år ut nærmere 20 millioner bøker. Tror du dette vil fortsette?

- Utlån har gått svakt nedover, men bibliotekbruken går likevel ikke ned. Biblioteket blir brukt på en annen måte enn tidligere, og er en møteplass i samfunnet. Det tror jeg vil fortsette. Hvordan det går med utlån framover, kommer nok an på om vi finner en god løsning for utlån av e-bøker. Vi er bare såvidt i gang, men jobber veldig for at alle rammene skal komme på plass så fort som mulig.

Mellom 1995 og 2005 ble 292 biblioteker lagt ned i Norge. Fra 2005 og fram til nå har ytterligere 64 biblioteker stengt. Kan vi miste flere biblioteker nå?

- Det er ganske utrolig at bruken av biblioteker har holdt seg stabil selv om så mange filialer er stengt. Vi kan ikke miste så mange flere nå. Det er lovpålagt at det skal være minst ett bibliotek i hver kommune, så vi er i det minste sikret det. Hvis det legges ned flere biblioteker, vil det gå ut over tilgjengeligheten.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

- Det er vanskelig å velge kun én bok. Det var blant annet en del ungdomsbøker som gjorde inntrykk på meg som ung. «Fluenes Herre» av Willian Golding var rystende. En annen bok er «Momo, eller kampen om tida» av Michael Ende. Det handlet om at tida går fortere og fortere, og om å ta tida tilbake. Den kan jeg absolutt anbefale til voksne selv om det i utgangspunktet er en ungdomsbok.

Hva gjør deg lykkelig?

- Den absolutte roen jeg får når jeg er hjemme med familie eller på hytta på fjellet. Samtidig liker jeg motsetningen der alt skjer på en gang og det virkelig stormer rundt meg. Jeg må ha en dæsj av begge deler.

Hva misliker du mest med deg selv?

- Da jeg var yngre var det at jeg var veldig sjenert. Nå kan det gå litt andre veien fordi skravler litt for mye.

Hva gjør du når du skeier ut?

- Søndag var jeg med familien på brygga i Stavern og drakk et glass rosévin, spiste ferske reker og skalldyr i sommersola, og lot livet seile fredelig forbi. Det er et godt eksempel.

Hva er du villig til å gå 
i demonstrasjonstog for?

- Alle skal ha like muligheter. Akkurat det passer til den jobben jeg har nå, hvor vi kjemper for å sikre at alle har lik tilgang til informasjon og kultur uansett bakgrunn.

Er det noe du angrer på?

- Ofte så angrer man jo mest på det man ikke gjør. Jeg er først og fremst fornøyd med de gangene jeg har turt å si ja til det som virker skummelt.

Hvem ville du helst stått fast 
i heisen med?

- Familien min.

Mer fra Dagsavisen