Sport

Utelukker ikke satsing mot Tokyo 2020

Evighetsmaskinen Gunn-Rita Dahle Flesjå (43) elsker livet som terrengsyklist. Veteranen har ingen planer om å gi seg etter Rio-OL. Hun starter i sitt femte OL lørdag 17.30.

Av Magnus Aabech

RIO DE JANEIRO:  20 år er gått siden OL-debuten i Atlanta. I 2004 kom gullet.

Motivasjonen er fortsatt på topp hos rogalendingen. Det takker hun ektemannen og trener Kenneth Flesjå for.

– Jeg er verdens heldigste utøver, som har en bedre halvdel i Kenneth. Han er en dyktig coach og mentor, massør og verdens beste treningspartner. Vi har det like kjekt begge to, og for oss er det aldri vanskelig å motivere oss, forteller Dahle Flesjå til NTB.

Tokyo 2020

43-åringen har vunnet alt som er å vinne i karrieren. Likevel går hun ikke lei livet på sykkelen.

– Vi har allerede fått smaken på gull og trenger ikke vinne alt lenger, men det er fantastisk å være der oppe av og til. Det gir oss fortsatt minst like mye som det gjorde før, sier hun.

Kanskje fortsetter veteranen helt til Tokyo-lekene i 2020. Da er hun 47 år.

– Vi har ikke tenkt så mye på det, men vet hvor fort fire år går. Jeg kan ikke si at jeg vil være blant verdenseliten i Tokyo, men hvis vi jobber som nå, så kan jeg nok kjempe om en plassering i topp ti.

På farten

Hun møter den norske pressen i deltakerlandsbyen i Rio. For tre måneder siden reiste hun hjemmefra for å starte oppkjøringen mot OL.

Både sønnen Bjørnar og Dahle Flesjås foreldre har vært med på det meste av turen, men de er ikke i Rio.

– De er stort sett med. Jeg hadde ikke drevet så lenge hvis jeg ikke kunne hatt med dem. Da ville det ikke ha vært verdt det. Vi er heldige, og vi har det veldig gøy. Det hjelper når du er lenge på veien om gangen, forteller terrengsyklisten.

– Men det skal bli godt å komme hjem mandag, smiler hun.

Lovende generalprøve

I den siste verdenscupen før OL imponerte hun med annenplass. Det gir henne en solid dose selvtillit før lørdagens ritt.

– Jeg tror seks-åtte jenter kommer til å kjempe om medaljene. Det kan bli sånn at noen ligger et stykke foran, men som får det mot slutten. Det blir en varm dag. De som ikke takler varme veldig godt, åpner gjerne for hardt. Jeg tror det blir et spennende løp, sier veteranen.

Hun beskriver OL-løypa i Deodoro, nord i Rio de Janeiro, som brutal. Blant annet skal de sykle en bratt og langt motbakke seks ganger.

– Den kunne godt vært enda lenger for min del, jeg liker lange bakker. Det er en tøff bakke, og det er mange ryttere som godt kunne tenke seg at den var litt kortere. Det vet jeg.

– Den er sånn passe bratt, og den er blitt enda brattere siden prøve-OL. De har sløyfet noen bakker, og den går mer rett opp. Det passer meg godt. De har også lagt inn mer stein og noen nye elementer. Vi digger løypa, forteller Dahle Flesjå til NTB.

Hun tror en kombinasjon mellom kondisjon og teknikk vil bli avgjørende.

– De tekniske elementene er så brutale. Hvis du kjører for mye på «rødt», så mestrer du det ikke selv om du er aldri så god teknisk. Du har så mye syre i kroppen. Den smarteste rytteren vil nok være en med lang erfaring, som klarer å balansere det hele.

Ny sykkel

Hun har fått seg ny sykkel til OL-rittet. Rammen er den samme som tidligere, men alt på sykkelen er blitt litt lettere.

– Jeg fikk kjørt på den i Canada og er fornøyd, sier Dahle Flesjå.

Hun har valgt å kjøre med en halvdempet sykkel (demper foran) framfor en fulldempet (foran og bak) i OL.

– Jeg er vel litt «old school». Dette er kanskje siste sesongen jeg kjører hardtail. De siste vintrene har jeg kjørt på fulldemper, og det er like brutalt hver vår når jeg skal over på hardtailen. Flere og flere jenter har gått over til fulldemper. Det er noen som er veldig dårlig teknisk, og da er det klart en fulldemper hjelper veldig, forklarer Dahle Flesjå, som mener det er flere fordeler enn ulemper å sykle med «hardtail» i OL-løypa i Rio.

– En del jenter som har kjørt fulldemper i hele år, er på hardtail her. Det så ikke bra ut. Det er en brutal overgang hvis du er vant til å kjøre fulldemper. Den lengste bakken er såpass lang, at der tenker de at de bør ha en kilo lettere sykkel. Samtidig blir du mer sliten på en hardtail i denne typen håndlagde løyper, forteller det norske OL-håpet. (©NTB)

Mer fra Dagsavisen