Sport

Tidenes sponsorløft for kvinnefotballen

Kvinnenes Toppserie får betydelig bedre rammebetingelser.

ULLEVAAL STADION (Dagsavisen): – Denne avtalen vil gi kvinnefotballen et enormt løft. Midlene gir oss kraft til å sette fart, men i tillegg er dette en viktig anerkjennelse av vår kommersielle verdi, sier daglig leder i Serieforeningen for kvinner, Hege Jørgensen.

Hun var direkte rørt da hun satt på podiet på Ullevaal stadion og signerte avtalen med OBOS-direktør Daniel Kjørberg Siraj i går.

EM-fiaskoen

Han kunne fortelle at ideen om å sponse kvinnefotballen kom i kjølvannet av diskusjonen rundt kvinnefotballens rammebetingelser etter sommerens EM-fiasko for landslaget.

– Er det er så stort paradoks i dette at avtalen ikke ville blitt noe av om jentene hadde lyktes?

– Jeg ser poenget, men jeg tror ikke det. Vi har fått tenkt oss om. Gjennom dette sponsoratet treffer vi jenter i alle aldre, blant annet fremtidens arbeidstakere og beslutningstakere. Jeg tror våre medlemmer liker dette, sier Siraj til Dagsavisen.

Største sponsor

Selskapet går inn med større kraft enn noen kvinnefotball-sponsor før dem. Utgangspunktet er seks millioner kroner i året i fem år, i tillegg kommer de ressursene man skal bruke på tiltak og arbeidstreningsprogram.

Avtalen gjelder fra nyttår og alle Toppserielagene vil dra nytte av det.

OBOS er fra før av hovedsponsor for 1. divisjon (OBOS-ligaen) og er direkte inne i klubber som KFUM, Grorud og Skeid.

Mer fra Dagsavisen