Vålerenga-brystet er fritt for sponsorer. Klubbens nyeste spiller, Ruben Kristiansen, er i så måte til salgs. FOTO: ERLEND AAS/NTB SCANPIX

Selges til supporterne

SPONSORER: Vålerenga gjør som Lillestrøm og HamKam og gjør supporterne til sin hovedsponsor.

Norsk fotballs sponsortørke gir nye utslag. Verken Vålerenga eller Lillestrøm hadde hovedsponsor da sesongen startet, det vil si at den viktigste reklameplassen på klubbdrakta sto tom. Men i stedet for å spille med «70-tallsdrakter» fra tida før reklame på draktene ble lovlig, har klubbene satt i gang aksjoner blant sponsorer, enten de er privatsponsorer eller firmaer.

Hvis Vålerenga får inn fem millioner kroner, vil teksten «Det er vi som er Vålenga» pryde draktene.

Lillestrøm har allerede på plass slagordet «#VIERLSK», som i løpet av den første uka ga over en halv million kroner i bidrag.

- Dette er helt fantastisk, og jeg blir bare mer og mer sikker på at vi har gjort noe som hele Norge synes er spennende. Jeg er ekstremt stolt på vegne av LSK og alle andre som har hjertet i klubben, og ikke minst at vi våget å satse på dette prosjektet, sier markedsdirektør Robert Lauritsen i Lillestrøm Sportsklubb.

 

Lanseres torsdag

Vålerenga vil se an hvor mye midler som kommer inn, og har satt et foreløpig minimumstak på 5 millioner kroner før teksten klikker inn på VIF-spillernes trøyer. Kampanjen ble lansert for Ullevaal-publikummet i pausen i søndagens kamp mot Bodø/Glimt, og kommer med en nett- og betalingsløsning torsdag. Prisen vil bli 1.000 kroner for enkeltpersoner, og mer for firmaer.

Det er folk i Klanen som har dratt i gang prosjektet da det ble klart at Vålerenga ikke fikk på plass noen hovedsponsor før eliteserien rullet i gang.

Ved måloppnåelsen på fem millioner slår brystreklamen inn. Da er «Det er vi som er Vålenga» generalsponsor. Pengene og rettighetene blir overdratt til Vålerenga Fotball AS. Det er ikke satt tak på antall andeler, og andelshavere vil bli synliggjort i flere kanaler.

 

HamKam var først

Den opprinnelige ideen til påfunnet var det HamKam som hadde da de lanserte sitt «Den 12. mann». Klubben hadde draktsponsor, så her var det reklameplassen på ryggen som ble solgt da man kunne kjøpe andeler for 300 kroner.

Både HamKam og Lillestrøm opplevde et stort engasjement ved at enkeltpersoner ble sterkere knyttet til klubben.

- Det er jo superspennende at alle tar så stor del i dette prosjektet. Det har kommet inn bidrag fra alle mulige forskjellige miljøer og bedrifter, sier Lauritsen i LSK.

 

Vil vise mer

Vålerenga hadde i fjor en omsetning på nærmere 107 millioner kroner, men lever med konstant presset økonomi.

Det var direkte investorhjelp fra Tor Olav Trøim som sørget for at klubben kunne kjøpe Ruben Kristiansen fra Tromsø dagen før overgangsvinduet stengte. Mot Bodø/Glimt viste han hvor viktig han kan bli for klubben.

- Jeg vet at overgangen satt langt inne, men dette var noe både jeg og VIF har ønsket lenge. Det var en stor opplevelse å spille foran Klanen søndag, sa Kristiansen til Dagsavisen etter at de tre poengene var i havn.

Sportslig suksess vil også ha stor betydning for oppslutningen.

Vålerenga klarte ikke å samle over 10.000 tilskuere i sin hjemmedebut, men tror interessen kommer med nye profiler som viser seg fram.

reidar.sollie@dagsavisen.no