Fotball

Satser 60 millioner på fotballen

Til tross for et år der fotballens omdømme er blitt kraftig svekket, velger Telenor å legge på bordet ei ramme på 50-60 millioner kroner.

ULLEVAAL STADION (Dagsavisen): For ei tid siden gikk daværende sponsorgeneral Jacob Lund ut, blant annet her i avisen, og spådde at norsk fotball gikk mot sponsortørke:

* * Generelt dårlig nivå i toppserien.

* * Et landslag som ikke nådde sitt mål.

* * Veigar Páll Gunnarssons overgang fra Stabæk til Vålerenga.

* * Skattesnusk i Fredrikstad Fotball, ja, kanskje i andre norske klubber også.

* * En omstridt medieavtale med Canal +.

I sum: Sponsormarkedet vil bli kraftig svekket.

Ikke ramme bredden

Likevel inngikk Telenor i går en utvidet samarbeidsavtale med Norges Fotballforbund til en verdi av 50-60 millioner kroner over en fireårsperiode.

- Ja, det har vært noen uheldige episoder i fotball-Norge det siste året. Vi skal ikke dømme, men vi har jobbet med NFF lenge, og nå har Kjetil Siem (nyansatt generalsekretær, vår anmerkn.) lovet å rydde opp, sier Petter Svendsen i Telenor til Dagsavisen.

- Femti prosent av denne avtalen går til breddefotballen. Vi ønsker ikke at barn og unge skal lide for uheldige episoder på toppnivå, fortsetter han.

De mange titalls millionene skal fordeles mellom:

* * A-landslaget for kvinner, der Telenor blir hovedsponsor til tross for en svak sesong.

* * A-landslaget for menn, der Telenor blir delsponsor.

* * Aldersbestemt NM for 16-19 år, der Telenor bli hovedsponsor.

* * Telenor Xtra - Fotball SFO.

Fotball SFO

Det er «Telenor Xtra - Fotball SFO» som blir den nye storsatsingen. Arkitekten bak dette prosjektet er den tidligere Rosenborg-, Liverpool- og landslagsbacken Stig Inge Bjørnebye. Han er nå utviklingsansvarlig for barne- og ungdomsfotballen i NFF.

- Tanken er å utfordre tidsvakumet fra skoleslutt til middagstid, forteller han.

- Da skal vi tilby fysisk aktivitet tilpasset alle med hovedfokus på fotball - men en allsidig fotball. Det kan godt være at vi én dag går på skøyter og en annen på ski, sier han før han etterlyser løkka.

- Før var løkka et sted der barn organiserte seg selv, delte inn lag selv, og dømte selv. Barn og unge tok vare på seg selv. Nå vil vi stimulere til mer egenaktivitet.

I utgangspunktet er det tenkt at 30 klubber skal få støtte til dette. Målet er å komme opp i 100 klubber.

- Konseptet er ikke helt ferdigtygd ennå. Men vi skal ha trenere med kompetanse som skal sikre kvalitet. Det skal være trenere med B- eller C-lisens. Klubbene må ha en skikkelig struktur med en klar sportslig plan. Og klubbene vil bli plukket ut i samarbeid med kretsene, sier han til Dagsavisen.

Planen er at dette skal dras i gang allerede i august når skolen begynner igjen. NFF skal også ansette en «rektor» som skal styre dette prosjektet.

Ingen kopi

Stig Inge Bjørnebye er klar på én ting:

- Disse fotball-SFO-ene skal ikke være en kopi av de klubbaktivitetene som kommer seinere på dagen, forteller han.

Så presiserer han at disse aktivitetene skal være mer enn fotball.

- Der det før var klatring i trær, er det nå EU-sand under klatrestativene. Vi vil gjerne klatre i trær igjen. Vi vil ha aktivitet, og bevegelsesglede er ikke EU-regulert.

Generalsekretær i NFF, Kjetil Siem, innrømmer at 2011 ikke var noe godt år for norsk fotball.

- Men jeg tar denne avtalen som et godt signal på at sponsorene ikke flykter fra oss, sier han til Dagsavisen.

- Og Telenor er ikke de eneste vi har snakket med.

Fra NFF-hold innrømmes det likevel at fotballens omdømme er et tema i samtaler med sponsorer, og at det mangler 8-10 millioner før sponsorbudsjettet er i mål.

Mer fra Dagsavisen