Sport

Over til Oslo-OL

OL 2022: I går presenterte «Oslo 2022» sin logo som skal følge med resten av søkeprosessen. Og nå strutter de av optimisme på veien framover.

- Vi elsker vinteridretter, og nå er våre argeste konkurrenter borte, sier OL-byråd Hallstein Bjercke.

Da tenker han på at kandidater som München (nedstemt i folkeavstemning), St. Moritz, Barcelona og Stockholm alle har trukket seg. Nå har de laget en logo som skal følge dem fram til 31. juli 2015. Hvis avgjørelsen da faller på Oslo, kan de koble på OL-ringene.

Snøhetta

Det er arkitektfirmaet Snøhetta som har fått oppdraget med å utarbeide en OL-logo for Oslo til en kostnad på i overkant av 100.000 kroner. Og i går kunne designer Henrik Haugland fortelle om ideen bak den sirkelformede logoen.

- Den skulle være enkel og geometrisk, men samtidig fargerik, sier han.

Og i brikkene som brukes i sirkelen, finner vi igjen de olympiske fargene. Et kreativt øye vil også kunne lese Oslo 22 av disse fargerike brikkene.

Verdiene

Direktør for «Oslo 2022», Eli Grimsby, forteller at logoen skal få fram de verdiene som et Oslo-OL skal bygge på:

«Lekent og ansvarlig. Urbant og naturnært».

Hallstein Bjercke legger til, som et tydelig stikk til de olympiske leker som tennes i gang i Sotsji i dag:

- Vi står for nøkternhet og toleranse. Dette skal ikke bli noe gigantomani. Det skal bli mer kaffe og vafler enn champagne og kaviar.

Starter i dag

I dag reiser Eli Grimsby til Sotsji for blant annet å presentere den nye logoen på den internasjonale scenen.

- Der skal vi presentere vår søknad internasjonalt, forteller hun.

- Og nå har vi fått en identitet som skal følge oss i resten av søkeprosessen.

tor.karlsen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen