Ole Christian Veiby retter blikket mot Asia og Oseania.

Fikk fabrikkavtale med Skoda

Rallyføreren Ole Christian Veiby har signert en fabrikksavtale med Skoda og retter blikket mot det asiatiske kontinentet.

Av Stian Grythaugen

20-åringen skal hjelpe den tsjekkiske bilgiganten med å vinne fabrikkmesterskapet i FIA Asian-Pacific Rally Championship (APRC).

– Dette er helt rått, og et stort skritt mot målet om å få en kontrakt med et av teamene i WRC. At jeg allerede nå får en slik eventyrlig mulighet betyr enormt mye. Dette kommer til å bli vanvittig kult, sier Veiby.

Sammen med sin faste kartleser Stig Rune Skjærmoen skal han kjøre de seks rundene i det Asia- og Australia-baserte rallymesterskapet. Første løp går på New Zealand 28.–30. april.

– Sjansen vi har fått er unik. Å få et bein innenfor Skoda Motorsport gir oss en stor mulighet til å få VM-kontrakt senere. Det har vi sett eksempler på blant andre førere. Derfor er det ekstremt viktig å gjøre det bra, sier Veiby.

Har fått råd

Etter at Volkswagen la ned sin VM-satsing i rally, mistet rallyprofilen Andreas Mikkelsen sitt sete hos den tyske bilgiganten. Det har ført til at Norge, for første gang på mange år, står uten en fabrikkfører i rally så langt denne sesongen.

Veiby erkjenner at interessen fra Skoda ikke er helt fersk.

– Jeg vet at Skoda har fulgt meg en stund, og jeg har følt at de har hatt et godt øye til oss og hvordan vi jobber. Etter tredjeplassen i VM-runden i Sverige fikk vi bekreftet at vi ville få muligheten til å kjøre APRC. Den gode prestasjonen i Sverige var nok utløsende for at vi fikk kontrakt – og sånn sett et veldig viktig resultat for oss, sier han.

Veiby har fått råd fra teamkameratene Pontus Tidemand og Esapekka Lappi foran eventyret som nå venter. Begge har erfaring fra APRC-serien.

– Jeg har snakket mest med Pontus, og han har sagt at det ikke går an å sammenligne løpene med noe annet jeg har kjørt tidligere. Jeg har også sett noen bilder og videoer fra løpene, og det er ingen tvil om at det kommer til å bli eksotisk, slår han fast.

Stor reisebelastning

Løpene Veiby nå skal gi seg i kast med, går i New Zealand, Australia, Kina, Malaysia, Japan og India. Dermed blir det mange reisedøgn i tiden som kommer.

– Det er store tidsforskjeller fra Norge, og det kommer til å bli en stor omstilling. Derfor vil jeg reise i god tid før løpene for å få stilt inn døgnrytmen, sier han.

Sammen med inderen Gaurav Gill er målet å vinne fabrikkmesterskapet for Skoda. Gill er i tillegg regjerende mester.

Veiby kommer også til å kjøre VM-rundene i Sardinia, Finland, Spania og Wales i WRC2-klassen. Også der ratter han en Skoda.

– Ole Christian Veiby har imponert oss med sine sterke prestasjoner, og jeg tenker ikke da bare på hans gode kjøring i Rally Sverige. Jeg ser virkelig fram til å se hvor Ole står i forhold til rutinerte Gaurav Gill, sier Michal Hrabánek, sjef for Skoda Motorsport. (NTB)