- Vi ønsker å bygge vår suksess på utvikling av egne spillere, sier daglig leder i Strømsgodset, Erik Espeseth, fortsatt hes etter søndagens gullfeiring.

En titt bak Marienlyst-moroa

GULLAGET: Sultne. Inspirerende. Folkelige. Hva blir det? Jo, SIF, naturligvis. Og så har det hele ført til et etterlengtet seriegull.

GULSKOGEN (Dagsavisen): Postulater, kalte Nils Arne Eggen det i sin bok om godfotteorien. Postulater kan vi også bruke om de tre nøkkelordene som ligger i bunn av det verdisettet Strømsgodset styres etter. Daglig leder i Strømsgodset, med ei fortid i Rosenborg, Erik Espeseth (46), utdyper overfor Dagsavisen Fremtiden hva som ligger i disse tre ordene som er blitt en suksessformel.

- At vi er sultne, betyr at vi er utviklingsorienterte, begynner han.

- Vi er ikke en kjøperklubb. Vi ønsker å bygge vår suksess på utvikling av egne spillere. Vi er en klubb som får tak i «halvfabrikata», utvikle disse til eliteseriespillere for av og til å selge noen videre til større klubber i Europa, sånn vi gjorde med en Marcus Pedersen og en Anders Konradsen, fortsetter han.

Ifølge Ronny Deila har Strømsgodset solgt for 40 millioner kroner og kjøpt for bare seks.

 

Aldri hvile

- I det å være utviklingsorientert ligger det også at vi aldri må hvile på laurbærene. Da vi vant cupgullet i 2010, var hele klubben sultne på å komme seg videre. Vi skulle gå fra det gode til det fantastiske. Det blir som å bestige en fjelltopp, og se når du er på toppen at det er en fjelltopp som er enda høyere der borte, sier Erik Espeseth glødende, med en rusten stemme som delvis skyldes en forkjølelse og etterdønninger av søndagens gullfest.

- Inspirasjon står for det å gi gode opplevelser og skape engasjement. For vi er en del av underholdningsindustrien. Vi skal ha stor takhøyde innad, men vi skal opptre samlet utad. Noe av det første jeg gjorde da jeg kom til klubben var å strukturere dette med verdier, ambisjoner og visjoner. Noe som var samlet i folks hoder, men som ikke var satt i system. Når vi var representert utad, kunne det bli sagt helt forskjellige ting, fortsetter han.

- Vi skal være hele Drammens lag, men det er også viktig at regionen rundt oss er stolte. Vi har et stort område vi kan kapitalisere på, for å opprettholde vår konkurransekraft. Da vi spilte en cupkamp på Kongsberg for et par år siden, var byen pyntet med Godset-flagg og «Godset fra Drammen» ble spilt over høyttalerne. Det viser at vi kan tiltrekke oss hele regionen.

 

Nøkterne

- Med folkelighet mener vi at vi skal være nøkterne, ærlige og troverdige, sier han om det tredje postulatet. Vi skal ikke bruke penger over evne, sier han og viser til at Strømsgodset nå har bygd en god egenkapital, og at all gjeld er nedbetalt.

- Da jeg kom til klubben fra Rosenborg, jobbet man etter likviditetsprinsippet. «Vi håper det er penger til lønn i neste måned.»

Espeseth hadde åtte år bak seg i Rosenborg som markedssjef før han kom til Drammen. Og han innrømmer at forskjellen var stor.

- Den største forskjellen er jo at alt er mye mindre i Strømsgodset. I Rosenborg har de flere ansatte, de har en større stadion, og de har hatt større oppmerksomhet. Før, da Rosenborg kom til Marienlyst, ble det skrevet om hvor gode de var hvis de vant, og hvor dårlige de var hvis de tapte. Alt var vinklet på Rosenborg. Nå skrives det om Strømsgodset, forteller han.

- Men jeg fikk med meg masse erfaring fra Rosenborg. Gjennom å skalere dette ned finnes det mye som kan overføres til Strømsgodset.

 

Kontinuitet

I sin storhetstid var Rosenborg kjent for kontinuitet, både på trener-, leder- og spillersida. Dette var nøkkelen til deres suksess. Erik Espeseth mener han finner det samme i Strømsgodset i dag.

- Ronny (Deila) har vært her i mange år, Jostein (Flo) har vel vært her i 18 år, vi har en økonomisjef som har vært her i 15, og markedssjef Rune Martinsen har vært her siden han var guttunge, sier han.

Nå mener han det blir viktig å styrke konkurransekraften for å forbli et topplag.

- Og da trenger vi støtte fra hele regionen, fra kommune, næringsliv, institusjoner og foreninger. Markedet rundt oss må bidra, uten at vi skal bruke penger som fulle sjøfolk. De små som støtter oss må bli flere. De store må bli større, avslutter han.

Seriegull er historie. Framtida venter.

tor.karlsen@dagsavisen.no