Sport

Klæbo: – Har det fint, men humøret er middels

Johannes Høsflot Klæbo innrømmer at den siste ukens strid om sponsoravtalen med Viaplay har tæret på humøret. Nå vil han ikke si mer. – Jeg orker ikke.

Johannes Høsflot Klæbo under pressekonferansen foran verdenscuprennene på Lillehammer kommende helg.
Foto: Geir Olsen / NTB

Da Klæbo møtte pressen på Lillehammer torsdag ettermiddag ville han ikke utdype hvorfor han har snudd etter forrige helgs protest mot sponsoravtalen og likevel vil ha Viaplay-logen på drakten.

– Jeg har sagt det jeg ville ha sagt og står for det. Utover det har jeg ikke mer å si. Hovedpersonen er lei, sa Klæbo, som viste til pressemeldingen Norges Skiforbund sendte ut torsdag morgen.

Tre poeng på skalaen

Han innrømmet at humøret er «middels» etter den siste ukens strid.

– På en skala fra én til ti? Tre, sa trønderen.

Han ble gjentatte ganger spurt om å utdype sine vurderinger i avtalestriden med skiforbundet.

– Jeg kommer ikke til å kommentere på dette. Vi er blitt enige om at vi ikke skal si noe mer om saken, sa Klæbo.

I pressemeldingen ble det klart at skiforbundet og Klæbo fortsatt har ulikt syn på sponsoravtalen, men at de er enige om å legge saken død, noe som innebærer at Klæbo går med på å ha Viaplay-logoen på drakten.

Viktig debatt

– For meg har det vært viktig å formidle min bekymring i forhold til troverdighet og uavhengighet ved at en innholdsaktør og rettighetsinnehaver som Viaplay også inngår en kommersiell sponsoravtale. Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakten.

Klæbo mener debatten om slike avtaler er viktig, selv om han nå selv ikke vil føre den videre.

– Jeg har i alle fall oppnådd å sette saken på dagsordenen – samt vist hvor jeg står i denne saken, sier Klæbo.

Iversen fornøyd med avtalen

Emil Iversen sier at det ikke har vært noen generell opposisjon blant utøverne mot sponsoravtalen mellom Norges Skiforbund og Viaplay.

– Det virker som de fleste synes det er OK med Viaplay som sponsor. For min del har jeg ikke noe problem med å ha logoen på dressen, sa Iversen på pressemøtet på Lillehammer torsdag.

Iversen beskrev avtalen som et samarbeid med rettighetshaveren Viaplay, der utøverne gjør en jobb med å gjøre TV-sendingene så gode som mulig.

– Vi må prøve å spille hverandre gode, slik at produktet skal bli så bra som mulig. Vi er avhengig at folk kikker på, sa Iversen.