Sarpsborg

Vår i Cinque Terre

Området er blant de vakreste i verden. Men om sommeren er det kø på stiene mellom landsbyene, og på toget er det trengsel. Dra heller nå.

Bilde 1 av 3

Av: Bjørn Hugo Pettersen

Nasjonalparken Cinque Terre, som betyr «fem land», er en liten UNESCO-vernet bit av Italias nordvestlige kyst. Forrevne klipper under bratte åser – der blant annet vinranker, oliventrær og sitrontrær vokser i etasjer på etasjer med smale terrasser – er den ene viktige delen av landskapet. Den andre er de fargerike klyngene av hus som klamrer seg til åssidene.

I utstrekning er Monterosso den største av Cinque Terres fem hovedlandsbyer, og kan skilte med en lang strand. Corniglia, som bare har 150 fastboende, er den minste. Den ligger på toppen av en høyde, om lag 100 meter over havet.

Vernazza, Manarola og Riomaggiore er små fiskerlandsbyer, den ene mer spektakulær og fotogen enn den andre. De høyestliggende husene er plassert et godt stykke over Liguriahavet, mens de som ligger nederst får smake sjøsprøyt iblant.

Bil, tog, båt og føtter

Det føles som om verden har stått nesten stille her i noen århundrer. Det første som bryter med denne forestillingen, er innslaget av motoriserte kjøretøy. Det er bilvei til alle landsbyene, men det er stort sett bare de fastboende og lokalkjente som bruker de smale, svingete veiene ned fra fjellene bakenfor. I landsbyene er parkeringsmulighetene for besøkende svært begrenset.

De fleste ankommer Cinque Terre med tog, fra La Spezia i sør eller fra Levanto i nord. Toget bruker en halv time mellom La Spezia og Levanto, og mellom hver av de fem landsbyene er det bare noen minutter.

Fra slutten av mars til 1. november kan man også ta vannveien til fire av landsbyene, det går båt dit fra både La Spezia, Levanto, Lerici og Portovenere.

Eller man kan bruke føttene. Fra tidlig om våren til sent på høsten vandrer folk på de mange stiene i dette landskapet. Utenom den mest hektiske sesongen er det hundrevis av stiturister hver dag, i sommermånedene tusenvis.

TIDLIG UTE: Luke Sargeant og Helen Carlos fra England på vei fra Monterosso til Vernazza på kyststien mellom de to landsbyene.

TIDLIG UTE: Luke Sargeant og Helen Carlos fra England på vei fra Monterosso til Vernazza på kyststien mellom de to landsbyene.

For mange turister

Helen Carlos og Luke Sargeant fra England var blant dem som i fjor valgte en vårlig «off season»-tur til Cinque Terre.

Vi møter dem på den velbevandrede kyststien mellom Monterosso og Vernazza. Det er relativt folksomt på stien, men ikke like trangt om plassen som om sommeren.

Gåturen tar cirka halvannen time, hele veien med havutsikt i det karakteristiske terrasselandskapet med steinmurer bygget opp for hånd for lenge, lenge siden. Før i tiden var det bare beboerne selv som brukte disse stiene – til og fra arbeid i jordbruksterrassene.

– Jeg skjønner godt at mange mennesker fra hele verden reiser hit for å oppleve dette området. Det er jo ufattelig vakkert her. Men samtidig har jeg forståelse for at noen synes det kan bli for mange turister, sier Helen Carlos.

Hun viser til italienske myndigheters ønske om å begrense den årlige turismen til nasjonalparken. Forslaget er at den skal stenges av for tilreisende når 1,5 millioner turister har ankommet, altså per år. Hittil har det ikke blitt noe av.

– Jeg lurer på hvordan det skal håndheves, sier Luke Sargeant før han vandrer videre med kjæresten sin.

Ble ødelagt av flom

Den store bekymringen til italienerne er at for mange turister i Cinque Terre vil ødelegge området, samt at innbyggerne heller satser på turistvirksomhet enn å dyrke jorden og vedlikeholde terrassene og steinmurene. Mangel på vedlikehold kan føre til jordskred.

– Turistene er viktige, naturligvis. Men om sommeren blir det rett og slett for mange her. Da har jeg nesten bare lyst til å rømme vekk, sier Paolo, som ikke vil oppgi etternavnet sitt.

Han lever av å selge kaffe og hjemmelaget is fra sin lille vogn ved stranden i Monterosso. Mange av nasjonalparkens fastboende er enige med Paolo.

– Det er for mange turister om sommeren, men samtidig er turismen i dag en betydelig del av økonomien, sier Irene Di Martino mens hun serverer mat og drikke til gjester på Blue Marlin Bar, det mest hektiske utestedet i Vernazza.

Hun har også deltatt i prosjekter for Save Vernazza, en ideell stiftelse som ble etablert etter at kystbyen ble sterkt rammet av flom i 2011. Stiftelsen har jobbet med gjenoppbygging av ødelagte områder, og fremmer bærekraftig turisme, blant annet gjennom en ordning der frivillige er med på å bevare kulturtradisjoner, som å bygge opp en bit av en nedrevet steinmur.

Utenom allfarvei

Vernazza er i ferd med å bli enda finere enn landsbyen var før den ble ødelagt av flommen, og turistene har for lengst kommet tilbake. Allerede i begynnelsen av mai er det livlig i de trange gatene og i den lille havnen.

De fleste som reiser til Cinque Terre, vet at stedene nærmest kysten er utsatt for flom, jordskred og høye bølger. Om stiene mellom landsbyene er stengt eller åpne, har lenge vært et usikkerhetsmoment for de tilreisende. I skrivende stund er det ikke mulig å gå kyststien mellom Manarola og Corniglia. Også den 20 minutter lange «kjærlighetsstien» Via dell'Amore mellom Manarola og Riomaggiore er stengt, men det jobbes med å reparere siste strekning etter et stort jord- og steinskred i 2012.

FINT: Et vakkert inngangsparti til et bolighus i Corniglia.

FINT: Et vakkert inngangsparti til et bolighus i Corniglia.

Det finnes riktignok en rekke andre og langt mindre kjente stier i Cinque Terre, blant annet opp til den søvnige og knøttlille fjellandsbyen Volastra, på litt over 300 meters høyde. Til slike steder trengs det mer turutstyr, god tid og passe spreke føtter, og de aller fleste turistene står over. Det er imidlertid de ukjente stiene folkene i Save Vernazza og andre Cinque Terre-eksperter anbefaler oss å gå – både i og utenfor høysesongen.

Reisefakta

* Nasjonalpark: Det er mellom 4000 og 5000 fastboende i Cinque Terre. Området fikk status som nasjonalpark i 1999, mens et litt større område, som blant annet inkluderer Portovenere og øyene utenfor, ble innlemmet i UNESCOs verdensarvliste i 1997.

* Reisen dit: Fly til Milano eller Pisa og derfra med tog eller leiebil. Det tar tre timer å kjøre fra Milano, cirka én time fra Pisa. SAS og Norwegian har direkteflygninger mellom Oslo og Milano. Norwegian flyr direkte mellom Oslo og Pisa to ganger i uka fra april.

* Mat: Cinque Terre ligger i Liguria, der den lokale matkulturen er ekstremt viktig for folk. Sjømat, vin fra området og lokalproduserte grønnsaker er i fokus.

* Bo: Det koster en del mer å bo i de fem Cinque Terre-landsbyene enn i nabobyer som La Spezia og Levanto, som begge ligger noen minutter unna nasjonalparken med tog.

* Togruten fra La Spezia og Levanto til Cinque Terre heter «5 Terre Express» og går hele året. Båtene går mellom La Spezia og Levanto – og noen fra eller via Lerici og Portovenere – til Riomaggiore, Manarola, Vernazza og Monterosso. (Det er ingen gode havner nedenfor Corniglia.)

* Våren og høsten er spesielt vakker i Cinque Terre, og det er varmt nok der da for de fleste nordmenn. Sommeren blir gjerne altfor folksom.

* Noen nettsider: Sjekk gjerne ut nettsidene til Save Vernazza, A Path to Lunch og Cinque Terre Insider før du drar. Se også Cinqueterre.it og Cinqueterre-travel.com.

Mer fra Dagsavisen