Sarpsborg

Rå rekkevidde

Batteriteknologien har god utviklingsfart, og Teslas største pakke leverer nå en så saftig rekkevidde at det er forbrenningsmotoren som bør få angst.

Bilde 1 av 4

Av: Morten Abrahamsen / NTB

Med Tesla Model S 100D snakker vi om rekkevidde nok til å fjerne alle tilløp til uro. Dette er den største batteripakken som finnes i noen vanlig elbil, og det er første gang vi presenteres for et kilowattimetall som er tresifret.

Da Model S kom for noen år siden, var det 85 kWh som var maks, så kom 90, og nå er vi altså på hundretallet. Den teoretiske rekkevidden er oppgitt til 63 mil. På samme måte som med forbrukstallene i en bil med konvensjonell motor, er dette vel optimistisk – men overraskende nær virkeligheten om man kjører smart.

Og selv om man gir blaffen i det, er bilen på et helt eget nivå. Testbilen mente at det var vel 50 mils rekkevidde i det fulladede batteriet da vi hentet bilen, noe som skulle vise seg å stemme veldig bra.

Lade når det passer

Etter drøyt 50 mil med bykjøring, høye hastigheter på motorvei og generell bruk uten en tanke på strømforbruket viste bilen et snitt på 2,1 kWh per mil. Med andre ord snaut 50 mil. Nå prøvde vi ikke å kjøre den tom, i stedet la vi oss på en rutine som mang en Tesla-eier kjenner. Hvis det var en superlader på strekningen, ble det en kaffepause på 20 minutter eller så, og 20 mil til i cellene.

Det er noe av essensen i bil med denne kapasiteten. Vi trengte aldri å se oss om etter en gatelader, og i garasjen der bilen sto, er det ikke strømuttak. Uten at det på noe som helst tidspunkt forkludret våre planer. Det er i praksis alltid rikelig med strøm igjen.

Fortsatt er dette en ganske dyr bil, men her er det viktig å få med seg at den kommer i to versjoner med den største batteripakken. Testbilen er en 100D, og i tillegg finnes P100D. I sistnevnte er det lagt vekt på å få maks kraft ut av batteriene, noe som gir den smått utrolige null til hundre-tiden på 2,7 sekunder og en teoretisk rekkevidde som er et par mil snauere enn testbilens. Nå må det sies at man ikke akkurat opplever noen mangel på kraftressurser i testbilen heller, null til hundre er oppgitt til 4,4 sekunder. Samtidig er det tydeligvis dyrt og teknologisk krevende å barbere akselerasjonstiden. Prisdifferansen er på 350.000 kroner.

Koster penger

Testbilen starter på 805.000 kroner, noe som for øvrig er 40.000 kroner over Model S 90D.

Bilen vi kjørte hadde luftfjæringer, som gir god komfort, men den hadde ikke autopilot. Det koster 41.300 hvis man bestiller det med bilen, eventuelt kan det legges til på et senere tidspunkt, men da koster det 20.000 mer.

Noe som pirker i et lite problem med Model S: Det blir dyrt. Med et ganske nøkternt utvalg ekstrautstyr koster testbilen godt over 900.000 kroner. Samtidig er det egentlig mye bil for pengene, både rent fysisk og prestasjonsmessig. En stor personbil med så mye krefter vil bli veldig mye dyrere om man velger en med konvensjonell motor.

Noen elbil for folket er det så definitivt ikke, men det er lett å skjønne at folk med stor nok lommebok faller for en bil som dette. Det er en svært komfortabel bil, ikke minst på lengre turer. På veien er bilen ytterst behagelig, dog er det en del hjulstøy, men mangelen på motorstøy gjør at det fortsatt er ganske fredelig. Plassen i kupeen er diger, og bagasjeplassen likeså.

Best

Byggekvaliteten er bra, men ikke på nivå med de etablerte premiummerkene, og interiøret i testbilen var noe snodig. Helt hvite skinnseter er ikke noe vi ville anbefalt. Rent estetisk er det tvilsomme saker, og et par nye jeans vil kjapt farge av på setene.

Det er ingen drøy påstand å si at Tesla Model S 100D er den beste elbilen på markedet, og det er helt absurd at denne oppstartsbedriften leverer noe slikt som dette når man ser hvor de etablerte produsentene er.

Når en rekke av de virkelig store bilprodusentene nå sier de skal satse knallhardt på elbiler, må man anta at de også vil komme med kjøretøy som Model S 100D, en eller annen gang. Det skal bli interessant å se hvor lang tid det tar, og hvor Tesla har beveget seg innen det. Med Model S og denne batteripakken leverer elbilen et kraftig hint om at forbrenningsmotoren i løpet av noen år kan befinne seg på en vei uten gjennomkjøring.

Tekniske data

Tesla Model S 100D

Pris: 825.850,-

Pris testbil: 935.850.-

Motor: Elmotor. 611 hk. 967 Nm

Batteri: Li-Ion. 100 kWh

Aks 0-100: 4,4 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 1,63 kWh/mil

Rekkevidde: 632 km (NEDC).

Mål (LxBxH): 4979 x 1964 x 1435 mm

Bagasjeplass: 895/1795 liter

Vekt: 2187 kilo

Pluss og minus

+

Rekkevidden

Komfort

Ytelser

Koster mange penger

Middels kvalitetsnivå på interiøret

Mer fra Dagsavisen