Sarpsborg

Gigantsatsing på sykkel vekker liten interesse

Sarpsborg og Fredrikstad har varslet at det kan bli bygget sykkelveier for svimlende 1 milliard. Denne uken var det folkemøter i begge byene, men interessen var lik null.

Bilde 1 av 3

Av Morten Øby og Martin Næss Kristiansen

Verken politikere eller innbyggere tok seg bryet med å møte opp på folkemøtene.

- Det er ikke uvanlig at det er få som møter opp på slike møter. Det er dermed ikke sagt at interessen ikke er der, mener Sarpsborg-politiker Margrethe Motzfeldt (V).

- Rom for forbedringer

Motzfeldt var en av to politikere som møtte opp. Fra Miljøpartiet de Grønne møtte Frank Vigart Eriksen. Han er ikke veldig imponert over oppmøtet, men også han tror at interessen er større.

- Jeg tror nok det er flere av byens politikere som er interessert i temaet, men vi har budsjettkonferanse i dag og i morgen, så kanskje det er en årsak, sier Eriksen som selv er over gjennomsnittet interessert.

- Jeg kom fordi jeg mener det er kjempeviktig å få til et godtfungerende, og ikke minst sammenhengende nettverk av sykkelveier med gode løsninger som gjør at folk velger sykkel for å nå målene. Dette er en god satsning, men det er også rom for forbedringer, og det håper jeg vil komme ut av denne høringen.

Målene han sikter til er hårete. I dag er det kun 3 prosent syklende i Sarpsborg, og det er blant det laveste i landet. Målet er å komme opp til 12 prosent.

- Ut i fra oppmøtet her og den lave prosenten i dag. Er det reellt å tro at så mange sarpinger vil velge sykkel fremfor noe annet?

- Jeg tror helt klart at sarpingene vil velge sykkel hvis forholdene blir lagt til rette, og det er riktig av kommunen å satse på sykkelveier. Det som er viktig er at folk har alternativer. Vi skal ikke strupe bilkjøring helt. Folk må ha valgmuligheter, sier Motzfeldt som regner med at folk velger å se på planene på nett i stedet for å fysisk møte opp på folkemøter.

- Dette er et lavterskeltilbud. Nå ligger denne rapporten ute på nett og mange velger kanskje å se nærmere på det der, men her er jo representanter fra kommunen og Statens vegvesen til stede, sier Motzfeldt og antyder med det en liten skuffelse over at så få valgte å komme.

Les også: Satser 500 millioner på sykkelveier

Ikke overrasket

Emilie Agnes Marie Cosson Eide jobber med sykkelplanene for Sarpsborg kommune. Hun er heller ikke overrasket over at det kommer få. Annonseringen av arrangementet har ikke vært all verden og hun innrømmer at kanskje det har vært en medvirkende faktor.

- Jeg er ikke veldig overrasket over hvor mange som kom. Det var bare et par stykker flere dagen før i Fredrikstad, så det var forventet. Jeg tror mange er veldig interessert i sykkelveier, men det er ikke nødvendigvis mange som kommer på slike møter. Planforslaget er tilgjengelig på nettet, så jeg tror mange vil lese der. Vi hadde mange innspill i oppstartfasen, så det er ikke tvil om at dette et viktig for mange. Vi annonserte møtet i avisa og på Facebook-siden til kommunen. Så har jeg også sendt en epost til de som ga innspill til arbeidet i oppstartfasen. Det kan hende vi kunne gjort enda mer, sier hun og tror også at engasjementet vil ta seg opp senere i prosessen.

- Det er kanskje et poeng at det er lettere å engasjere seg med en reguleringsplan, da ser man veldig konkret akkurat hva tiltakene er og folk ser at de personlig kan bli berørt. Denne planen som er på høring er en mer overordnet plan, forteller hun.

Men det er ikke dermed sagt at høringsrapporten ikke er viktig.

- Nei, den er veldig viktig fordi det er ut fra denne planen at vi kommer til å jobbe mer detaljert med akkurat hvor og hva slags anlegg vi skal ha, og ikke minst hva som kommer først, forteller Cosson Eide som regner med at det vil komme mange innspill til rapporten som nå er ute på høring. Fristen for å levere innspill er 31. oktober.

- Jeg har allerede fått ett høringssvar, og det er veldig tidlig. De fleste skriver like før høringsfristen. Jeg tror og håper at det vil komme mange, avslutter Emilie Agnes Marie Cosson Eide.

Ikke bekymret

Leder for Syklistenes Landsforening i Fredrikstad og Østfold, Jan Henrik Lund overvar møtet i Fredrikstad tirsdag. Han anslår at 15-20 personer møtte opp. Heller ikke han synes det forsiktige oppmøtet er illevarslende.

- Det er vel noenlunde hva man kan forvente på slike møter. Nå skulle det informeres om at planen er ute på høring, og det er viktigere at folk deltar med innspill i den skriftlige høringsrunden, sier han.

Lund, som selv er ivrig syklist til jobben som overlege ved Sykehuset Østfold på Kalnes, mener møtedeltakelsen ikke kan brukes som målestokk på interessen.

- Vi som møter syklister i ulike sammenhenger vet at engasjementet for sykkelveinettet og tilretteleggingen for syklister er ganske stort, forteller han.

Foreningen har 170 medlemmer i Fredrikstad og til sammen 450 i hele fylket. Derfor er det naturlig for foreningen å gi et høringssvar.

- Det vil komme etter at vi har fått gjennomgått planene i detalj. Det som gjennom undersøkelser synes viktigst for de fleste av oss som sykler mye, er at det lages gjennomgående sykkeltraseer. At vi skal kunne sykle sammenhengende uten rundkjøringer og annet som bryter opp. Derfor er jeg godt fornøyd med at det virker som at det i planarbeidet er tatt hensyn til det, sier Lund.

Også Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) erfarer at interessen for sykkelveier og infrastruktur er stor blant folk flest.

- Og så vet vi av erfaring at slike folkemøter ikke er veldig godt besøkt av brukerne selv. Derfor tror jeg ikke vi skal legge for mye i det, sier han.

Mer fra Dagsavisen