Sarpsborg

Familiebiler med det lille ekstra

Volvo har levert en tøff stasjonsvognversjon i årevis, nå melder Mercedes-Benz seg også på med en litt oppjekka E-klasse.

Bilde 1 av 4

NTB

Det finnes en hylle mellom SUV og stasjonsvogn. Volvo har sittet der i 20 år med en litt oppgradert versjon av den største stasjonsvognen. En bil som har litt høyere bakkeklaring enn utgangspunktet, og dessuten ekstra beskyttelse rundt hjulbuene og i fronten. Da de lanserte XC70 i 1997, hadde de ennå ingen SUV-er.

Siden den gang har Mercedes-Benz laget et formidabelt antall SUV-modeller, men noen litt røffere variant av stasjonsvognen har de ikke gått for, før nå.

Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain er deres første tur ut på denne veien, mens Volvo har gitt fjorårslanseringen V90 en Cross Countryversjon som følger mønsteret til XC70.

Høyt kvalitetsnivå

Begge er biler som ruller opp en kneik med varmekabler og inn i carporten til bemidlede kunder. For dette er temmelig dyre familiebiler, samtidig byr de på et kvalitetsnivå og en framtoning som gjør seg mer bemerket enn en A4-stasjonsvogn.

Volvo er midt inne i en vill lanseringsraptus. På få år vil de ha erstattet alle sine modeller med utgaver som er helt nye fra grunnen av. V90 er en lang forbikjøring unna V70-modellen den erstatter. V70 ville være premium, men var det ikke. V90 både ser ut som, og er, solid premium. Det er en stor og elegant bil, med Cross Country-stæsjet blir den noe mindre stilig, samtidig kler den smukke også slagstøvler, så det er fortsatt en flott bil.

Det gjør at Volvo nå er en reell konkurrent til de etablerte bilene i denne forfinede familiebilklassen, der Mercedes-Benz alltid har vært.

Mercedes' dashbord

All-Terrain er en lett terrengtrimmet versjon av E-klasse som kom i en helt ny utgave i fjor. Som Volvos Cross Country-utgave er det ikke så mye som skiller den fra utgangspunktet. Utover det visuelle utvendig har den luftfjæringer, som gir super komfort. Hos Volvo er det luftfjæringer bak, det gir også V90 Cross Country god storbilkomfort, men her ligger Mercedesen ett knepp over. Ingen av dem har spesielt skarpe kjøreegenskaper, men det må understrekes at de er mer involverende og bedre å kjøre en de aller fleste SUV-er på markedet.

Utseendemessig er Volvoen stiligst. Det nye uttrykket til svenskene er vellykket, og V90 er deres peneste bil på lang, lang tid. Litt plast her og der forstyrrer ikke dette i nevneverdig grad. Innvendig har de også designet et stilig uttrykk. Setene er som vanlig gode, og det føles lekkert og påkostet innvendig. Her er det få knapper, det aller meste av funksjoner samlet på en berøringsskjerm. Det er litt upraktisk i fart, når man helst vil ha blikk og konsentrasjon rettet mot veien.

Uansett hvor vellykket det er i Volvo-en, er det nye dashbordet til Mercedes fetere. Skjermene som flyter bortover, og at man kan ha mengder av informasjon god synlig uten at det er forstyrrende, er helt genialt. Dette kan kontrolleres via noen knapper på midtkonsollen, hvilket gjør at oppmerksomheten er på veien foran.

Volvo med størst utvalg

Motormessig treffer Mercedes smalt. All-Terrain er kun tilgjengelig med én diesel på 194 hestekrefter. Motoren er overraskende gjerrig på drivstoffet, men ikke sterkere enn det som streng tatt er nødvendig.

Volvo byr på et bredere spekter av motoriseringer: 190 og 235 hestekrefters diesel og to bensinmotorer på henholdsvis 254 og 320 hestekrefter. Testbilen har den minste bensinmotoren, som på papiret virker frisk, men som i virkeligheten ikke helt byr på den opplevelsen tallene indikerer. Prismessig ligger Volvo cirka 30.000 under Mercedes med tilsvarende dieselmotorer.

Begge modellene har med seg svært mye fra bilene de er basert på. Disse oppgraderte versjonene gir litt større trygghet på rufsete underlag, og sammenlignet med utgangspunktet har de imaget til et tredagersskjegg. Bilene gir inntrykk av at sjåførene skal steder, er aktive, slik at de trenger en litt ekstra robust farkost, selv om det stort sett er snakk om en brøytekant der varmekablene stopper.

Pluss og minus

Mercedes-Benz E220 d 4Matic All-Terrain

+

Super komfort

Det nye dashbordet er klasse

Lavt drivstofforbruk

Prisen

Ingen andre motoralternativer

Volvo V90 Cross Country T5 Pro AWD

+

Stilig, utvendig som innvendig

Et veldig godt alternativ til en stor SUV

God komfort

Noe trang inngang til baksetet

Ingen ladbar hybrid

Tekniske data

Mercedes-Benz E220 d 4Matic All-Terrain

Pris: 717.900.-

Pris testbil: 1.018.800.-

Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1950 ccm. 194 hk v. 3800 o/min. 400 Nm v. 1600 o/min.

Aks: 8 sekunder

Toppfart: 232 km/t

Forbruk: 0,52 l/mil (blandet)

Utslipp: 138 g/km CO2. 55,6 mg/km NOx

Mål (LxBxH): 4947/1861/1497 mm

Bagasjerom: 670/1820 liter

Egenvekt: 1825 kilo

Tilhengervekt: 2100 kilo

Tekniske data

Volvo V90 Cross Country T5 Pro AWD

Pris: 725.000.-

Pris testbil: 941.537.-

Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1969 ccm. 254 hk v. 5500 o/min. 350 Nm v. 1500 o/min.

Aks: 7,4 sekunder

Toppfart: 230 km/t

Forbruk: 0,74 l/mil (blandet)

Utslipp: 169 g/km CO2. 30 mg/km NOx

Mål (LxBxH): 4939/1895/1543 mm

Bagasjerom: 560 liter

Egenvekt: 1859 kilo

Tilhengervekt: 2400 kilo

Mer fra Dagsavisen