Advarer mot feriefyll

– Når man ser et barn som har det vanskelig, er det nærmest en plikt å bryte inn, mener helserådgiver.

– Det å bevisstgjøre rundt hvor mange glass den lille gutten eller jenta tåler at du drikker – og ikke hvor mye du selv tror du tåler – er tankevekkende, fastslår utvalgsleder for velferd og folkehelse i Sarpsborg kommune, Lisbeth Nesteng (Ap).

Som eneste kommune i Østfold samarbeider Sarpsborg med Av-og-til, en organisasjon som jobber for å redusere de negative følgene av alkoholbruk i samfunnet, og gjøre hverdagen tryggere for alle.

Denne sommeren kjører de kampanjen «Hvor mange glass tåler barnet ditt?», med søkelys på hvordan alkoholvanene våre har en tendens til å endre seg i sommermånedene.

– Det vi vil spre er at folk som reiser bort i ferien må tenke på hvordan de som er rundt dem reagerer på måten de oppfører seg hvis de drikker for mye, sier rådgiver for miljørettet helsevern i Sarpsborg, Liv-Torill Osland Lunde.

«All inclusive»

Hun mener dette er spesielt viktig å ha i bakhodet på for eksempel Syden-ferier.

– Det er kjempefint med sol, sommer og varme – gjerne på et all inclusive-hotell der barna som kan hente seg is og drikke når de vil, men det er gjerne også sånn at alkohol er inkludert. Da kan det hende at inntaket begynner veldig tidlig, og at de to enhetene du skulle holde deg til har blitt til mange flere, sier Lunde.

– Barn oppdager forandringene som skjer ved inntak av alkohol veldig fort, fordi de er vant til hverdagssituasjonene med foreldrene sine. Når ting da blir annerledes kan det oppleves veldig usikkert og utrygt, utdyper hun.

Kampanjevideoen som i disse dager ruller på diverse sosiale medier viser en liten jente som overlates til ferieklubben på et typisk Syden-hotell, mens foreldrene går på en snurr og ikke kommer tilbake for å hente datteren før sent på kveld.

– Jeg ville blitt overrasket om det ikke har noen effekt, for den er utrolig godt laget og treffer deg midt i hjerterota. Derfor må vi bare oppfordre de som blir truffet til å dele det videre så flere og flere ser, sier Nesteng.

– Spørsmålet er om videoene blir sett av dem som faktisk burde se den, legger helsesjefen i Sarpsborg, Øivind Werner Johansen til.

Barnas beste

Han understreker at kampanjen ikke er ment som en moralsk pekefinger til småbarnsforeldre.

– Vi er ikke en avholdsbevegelse. Det handler om å bevisstgjøre foreldre på hva de drikker, hvor mye og hvilken innvirkning det har på barna.

Liv-Torill Osland Lunde mener også det er flere enn foreldrene som bør ta et ansvar i slike situasjoner.

– Det er ofte vanskelig å bryte inn i andres liv, men når man ser et barn som har det vanskelig er det nærmest en plikt. Det er viktig å ikke snakke negativt om foreldrene, men fokusere på hvordan det går med barnet, slutter hun.

FAKTA: Av-og-til

* En alkovettorganisasjon som setter søkelys på situasjoner der alkohol utgjør en særlig risiko eller kan være til ulempe for andre, samt å redusere de negative følgene av alkoholbruk i samfunnet.
* Kjører hvert år ulike kampanjer som berører denne problematikken – blant annet innenfor arbeidsliv, båt- og badeliv, graviditet, idrett og friluftsliv, samvær med barn og unge og trafikk.
* I sommer ruller de igjen ut kampanjen «Hvor mange glass tåler barnet ditt?», for å bevisstgjøre foreldre som reiser på sommerferie med barn.