Nyheter

Wirak vil droppe bybane-konvertering

Torsdag samles styringsgruppen for Bypakken for å kutte 4,7 milliarder kroner.

– Kostnadene skal ned. Det er uaktuelt med høyere bompengesatser. Alle steiner må snus, sier Stanley Wirak (Ap).

Sandnes-ordføreren er en del av styringsgruppen som samles torsdag for å diskutere hva som skal kuttes etter at det tirsdag ble klart at Bypakke Nord-Jæren får en økt kostnadsramme på 4,7 milliarder kroner. Bussveien, det største prosjektet, er foreløpig blitt 2,8 milliarder kroner dyrere enn det som lå til grunn i byvekstavtalen.

LES OGSÅ: Prislappen fortsetter å øke for bussveien

Bybane-konvertering

Fylkespolitikerne har vedtatt et konverteringsvedtak, som betyr at bussveien en gang i framtiden kan omgjøres til bybane. I KS2-rapporten for bypakken ble kostnadene til konverteringsvedtaket anslått til 500 millioner kroner (2016).

– Vi må diskutere om denne forutsetningen om konvertering fra fylkestinget er en forutsetning vi skal holde fast på. Har vi tro på at det kommer bybane? Jeg tror ikke det kommer til å skje, sier Wirak.

Sandnes-ordføreren trekker også fram andre måter å kutte 4,7 milliarder kroner.

– Trasébredde og utforming. Trenger bussen ha en egen trasé overalt, eller kan man i stedet gi biler rødt lys? Dette kan være aktuelt i Strandgata og Skippergata. Er det nødvendig å kjøre i 110 kilometer i timen opp til Ålgård?

Wirak sier det ikke er aktuelt å kutte i prosjekter, verken kollektiv eller vei.

– Nei, da ødelegger vi pakken.

LES OGSÅ: Frp krever full bypakke-gransking

– Er nødt til å kutte

Ole Ueland (H), ordfører i Sola, sier styringsgruppen først og fremst skal få en oversikt over kostnadene, og at det da skal diskuteres hva som kan gjøres billigere.

– Det er helt klart at vi må holde oss innenfor rammene. Det er ikke mer penger. Det finnes ingen andre alternativer. Konverteringsvedtaket må vi definitivt diskutere, sier Ueland.

Ved å droppe konverteringsvedtaket kan man spare mellom 20 og 30 prosent.

– Nøyaktig hvor mye er ikke avklart, men her ligger det en betydelig mulighet, sier Ueland.

LES OGSÅ: Bussveien blir 2,8 milliarder kroner dyrere

– Teknologien kan endres

Randaberg-ordfører Kristine Enger (Ap) er også skeptisk til å bruke penger på bybane-konvertering.

– Først og fremst må vi ha mer kunnskap om dette, og hvilke muligheter som finnes generelt. Kanskje kan noen deler av bussveien ha bybane-konvertering, mens andre ikke trenger det. Dessuten er det vanskelig å spå om det kommer bybane en gang i framtiden. Behovet kan endre seg. Teknologien kan være helt annerledes enn den er i dag, sier Enger.

Dette er saken:

* Bypakke Nord-Jæren har en ramme på 32,1 milliarder kroner.

* Tirsdag ble det klart at fire prosjekter blir dyrere. Bussveien og E39 Hove-Ålgård øker mest:

* Bussveien: Kostnadene øker fra 11,3 til 14,1 milliarder kroner.

* E39 Hove-Ålgård: Øker fra 3,748 milliarder til 4,9 milliarder kroner.

* E39 Smiene-Harestad: Øker fra 3,3 milliarder til 3,8 milliarder kroner.

* Fylkesvei 505 Foss-Eikeland-Bråstein. Øker fra 792 millioner til 915 millioner kroner.

* Ikke alle prosjekter øker. Noen har også estimert billigere:

* Sykkelstamvei: Kostnaden går ned fra 1372 millioner til 1359 millioner kroner.

Om bypakken:

* Over 30 milliarder kroner skal brukes på en rekke prosjekter fram mot 2023:

* Sykkelstamvei mellom Stavanger, Forus og Sandnes.

* Bussveien fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum, til Forus vest og Stavanger lufthavn Sola.

* Bussvei fra Stavanger til Kvernevik og Risavika.

* Bussvei fra Sandnes til Vatnekrossen.

* Egen vei for lastebiler fra Sola til Risavika og Sundekrossen.

* Firefeltsvei på E39 fra Tasta i Stavanger til Harestad i Randaberg.

* Firefelts motorvei på E39 fra Hove til Ålgård.

* Diverse sykkelveier og gangveier.

* Innkrevingsperioden for bompenger er 15 år fra 2018. Årlige inntekter i snitt er cirka 1,6 milliarder kroner.

* Bypakken finansieres av bompenger og statlige bidrag.

Mer fra Dagsavisen