– Kostnadene skal ned. Det er uaktuelt med høyere bompengesatser. Alle steiner må snus, sier Stanley Wirak (Ap).
Sandnes-ordføreren er en del av styringsgruppen som samles torsdag for å diskutere hva som skal kuttes etter at det tirsdag ble klart at Bypakke Nord-Jæren får en økt kostnadsramme på 4,7 milliarder kroner. Bussveien, det største prosjektet, er foreløpig blitt 2,8 milliarder kroner dyrere enn det som lå til grunn i byvekstavtalen.
LES OGSÅ: Prislappen fortsetter å øke for bussveien
Bybane-konvertering
Fylkespolitikerne har vedtatt et konverteringsvedtak, som betyr at bussveien en gang i framtiden kan omgjøres til bybane. I KS2-rapporten for bypakken ble kostnadene til konverteringsvedtaket anslått til 500 millioner kroner (2016).
– Vi må diskutere om denne forutsetningen om konvertering fra fylkestinget er en forutsetning vi skal holde fast på. Har vi tro på at det kommer bybane? Jeg tror ikke det kommer til å skje, sier Wirak.
Sandnes-ordføreren trekker også fram andre måter å kutte 4,7 milliarder kroner.
– Trasébredde og utforming. Trenger bussen ha en egen trasé overalt, eller kan man i stedet gi biler rødt lys? Dette kan være aktuelt i Strandgata og Skippergata. Er det nødvendig å kjøre i 110 kilometer i timen opp til Ålgård?
Wirak sier det ikke er aktuelt å kutte i prosjekter, verken kollektiv eller vei.
– Nei, da ødelegger vi pakken.
LES OGSÅ: Frp krever full bypakke-gransking
– Er nødt til å kutte
Ole Ueland (H), ordfører i Sola, sier styringsgruppen først og fremst skal få en oversikt over kostnadene, og at det da skal diskuteres hva som kan gjøres billigere.
– Det er helt klart at vi må holde oss innenfor rammene. Det er ikke mer penger. Det finnes ingen andre alternativer. Konverteringsvedtaket må vi definitivt diskutere, sier Ueland.
Ved å droppe konverteringsvedtaket kan man spare mellom 20 og 30 prosent.
– Nøyaktig hvor mye er ikke avklart, men her ligger det en betydelig mulighet, sier Ueland.
LES OGSÅ: Bussveien blir 2,8 milliarder kroner dyrere
– Teknologien kan endres
Randaberg-ordfører Kristine Enger (Ap) er også skeptisk til å bruke penger på bybane-konvertering.
– Først og fremst må vi ha mer kunnskap om dette, og hvilke muligheter som finnes generelt. Kanskje kan noen deler av bussveien ha bybane-konvertering, mens andre ikke trenger det. Dessuten er det vanskelig å spå om det kommer bybane en gang i framtiden. Behovet kan endre seg. Teknologien kan være helt annerledes enn den er i dag, sier Enger.
Dette er saken:
* Bypakke Nord-Jæren har en ramme på 32,1 milliarder kroner.
* Tirsdag ble det klart at fire prosjekter blir dyrere. Bussveien og E39 Hove-Ålgård øker mest:
* Bussveien: Kostnadene øker fra 11,3 til 14,1 milliarder kroner.
* E39 Hove-Ålgård: Øker fra 3,748 milliarder til 4,9 milliarder kroner.
* E39 Smiene-Harestad: Øker fra 3,3 milliarder til 3,8 milliarder kroner.
* Fylkesvei 505 Foss-Eikeland-Bråstein. Øker fra 792 millioner til 915 millioner kroner.
* Ikke alle prosjekter øker. Noen har også estimert billigere:
* Sykkelstamvei: Kostnaden går ned fra 1372 millioner til 1359 millioner kroner.
Om bypakken:
* Over 30 milliarder kroner skal brukes på en rekke prosjekter fram mot 2023:
* Sykkelstamvei mellom Stavanger, Forus og Sandnes.
* Bussveien fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum, til Forus vest og Stavanger lufthavn Sola.
* Bussvei fra Stavanger til Kvernevik og Risavika.
* Bussvei fra Sandnes til Vatnekrossen.
* Egen vei for lastebiler fra Sola til Risavika og Sundekrossen.
* Firefeltsvei på E39 fra Tasta i Stavanger til Harestad i Randaberg.
* Firefelts motorvei på E39 fra Hove til Ålgård.
* Diverse sykkelveier og gangveier.
* Innkrevingsperioden for bompenger er 15 år fra 2018. Årlige inntekter i snitt er cirka 1,6 milliarder kroner.
* Bypakken finansieres av bompenger og statlige bidrag.