Sport

Vil nå 50 millioner med ny hovedsponsor

Oilers inngikk forrige sesong sponsoravtaler for 50 millioner kroner. Etter å ha signert Fjordkraft som ny hovedsponsor vil de klare det også i år. Minst.

Følg RA Sporten på Facebook!

– Selv om oljen fikk seg en knekk i fjor ble det aldri noen krise for Oilers. Vi solgte for 50 millioner og har 220 samarbeidspartnere. Per i dag er vi omtrent likt med forrige sesong. Faktisk litt foran. Vi mangler nå fire-fem millioner på å nå 50 og det vil vi klare. Så har vi et lite håp om å øke det tallet også, sier styreleder Tore Christiansen.

I løpet av den siste tiden har Oilers signert og fornyet avtaler med en verdi på 20 millioner. Det betyr likevel ikke at krisen ikke merkes også i DNB Arena. Ifølge Christiansen har de stor forståelse for dem som ikke kan være med på samme nivå eller må ut. Derfor tenker de stadig mer nasjonalt.

LES OGSÅ: Her er de nye Oilers-spillerne

Måtte tenke nasjonalt

I fjor signerte de en stor avtale med Norwegian. Men allerede den gangen begynte de å prate med Fjordkraft som nå kommer inn som ny hovedsponsor.

– Vi satte oss ned i et åtte timer langt møte for å finne ut hvordan vi skulle komme ut av oljeskvisen. Planen er at Oilers også skal kunne bli en nasjonal samarbeidspartner.

Fjordkraft går nå inn på en toårig avtale med Oilers.

Kraftselskapets markedsdirektør Janette Bjorøy forteller at det bergensbaserte selskapet har et sterkt ønske om å komme seg tyngre inn i Stavanger-regionen. De ansetter nå også folk her og så på Oilers som en perfekt partner.

– Dette er veldig spennende, sier hun.

LES OGSÅ: Martinsen klar for Storhamar

Vil ikke ut med tall

Hvor mye det koster å være hovedsponsor i Oilers vil ikke markedssjef Børge Moi Nilsen i klubben ut med.

– Mye!

– Omtrent samme sum som i Viking?

– Nei. Vi er ikke på de tallene. Hos oss er det mengden av partnere som er konseptet. Nå gleder vi oss til å hjelpe Fjordkraft med å få fotfeste her. Det er nå jobben begynner for oss, slår han fast.

Oilers omsatte i 2016 for over 100 millioner kroner og har nå passert Viking på størrelse økonomisk.

Ruster opp for to millioner

I fjor brukte Oilers rundt to millioner kroner på å ruste opp «Bankplassen» og slippe inn mer lys. Tidligere har klubben også hatt for vane å investere noe av overskuddene i oppgraderinger. Slik blir det også i år.

– Vi maler om og pusser opp restaurant «Legenden». Det blir brukt omtrent samme sum på denne som i fjor, sier Tore Christiansen.

Det hele skal gjøres mer koselig og skal en peis inn.

–Vi har god mat, men lunsjkonseptet har ikke fungert som ønskelig. Vi oppgraderer også foajeen og flytter bursdagsrommet ned grunnet enorm pågang, forteller han.

LES OGSÅ: Venter svar fra nye spillere

Selger ut sesongkortene

Oilers vil også kommende sesong ha et tak på 3000 sesongkort – som de ifølge Tore Christiansen vil selge lett ut.

– Faktisk er det venteliste på flere hundre for å få sesongkort. Vi når det taket greit og ligger likt med i fjor nå, sier han.

Klubben tar også flere grep for å få en bedre utnyttelse av setene kommende sesong. I år sto for mange tomme og Christiansen nevner blant annet egne felt satt av til salg på enkeltkamper slik at mannen i gata har en mulighet.

– Så vil det også bli premiering til de som bruker setene mest og er gode på resalg av billettene.

Mer fra Dagsavisen