Halleland, som er medlem av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune og er gruppeleder i Frps fylkestingsgruppe, mener prinsippet om bussvei uten hindringer må vike både for å få ned bilkøene i Hillevåg og ved køer på veinettet andre steder.
– Så lenge ideologien blant flertallet av politikerne er at ingenting skal hindre framdriften for bussveien, så vil det bli køer for biltrafikken, sier Halleland til RA.
– Må tåle ekstra stopp
Han mener bussene også i de midtre feltene i bussveien i Hillevåg til tider må tåle å kunne stanse opp også utenom holdeplassene.
LES OGSÅ: Vil ha strakstiltak i Hillevåg
– Hvis bussene må stanse i for eksempel ti sekunder ekstra ved kryssene for at det skal bli bedre flyt i biltrafikken, må det kunne skje, sier Halleland.
Han understreker at Frp ikke ønsker å ødelegge for storsatsningen på kollektivnettet på Nord-Jæren.
– Vi ønsker ikke å boikotte bussveien, men vi må se på konsekvensene totalt sett. Hvis bilistene blir stående i kø slik vi nå ser i Hillevåg, så må vi revurdere prinsippet om at bussveien skal prioriteres uansett.
Han mener det er liten grunn til å kritisere Statens vegvesen for situasjonen i Hillevåg.
– Vegvesentet jobber ut i fra det mandatet de har fått av politikerne, sier Halleland.
– Flere og flere våkner
Han utfordrer i stedet de øvrige partiene.
– Flere og flere enkeltpolitikere våkner når de nå ser konsekvensene. Så lenge partiene holder på prinsippene om å prioritere buss på bekostning av biler, vil det bli bilkøer, sier Halleland.
– Hvis ikke flere begynner å bruke buss, vil vi ikke nå målet om nullvekst i biltrafikken. Vil ikke da veksten uansett føre til køer og kaos på veinettet på sikt?
– Etter hvert som bussveinettet blir mer og mer bygd ut, vil det bli mer og mer naturlig og attraktivt å ta bussen, uten at det trengs å legge hindringer for biltrafikken. For mange er kollektivtrafikk ikke praktisk mulig. Vi har rigget til et samfunn som er basert på bilbruk, sier Halleland.
Regelverk, trafikkfare og nullvekstmål gjør Hillevåg-løsninger vanskelige, ifølge Statens vegvesen.
– Vanskelig
Overingeniør Ingve Undheim i Statens vegvesen Vest framholder at det er vanskelig å gjøre endringer i rundkjøringene i Hillevåg som ikke går ut over trafikksikkerheten eller vil forsinke bussene.
– Forslag om å ta bort lysreguleringen, men la bussene ha forkjørsrett, vil ikke være forsvarlig trafikksikkerhetsmessig. Vi kan risikere at busser som kjører i 40–50 kilometer i timen da kolliderer med for eksempel syklister, sier Undheim.
LES OGSÅ: Frykter vedvarende veikaos
Kan bli mer rødt
Han gir heller ikke noe håp om å tillate andre enn busser, for eksempel lastebiler, drosjer og biler med tre passasjerer eller mer, om å kunne tillate å kjøre i kollektivfeltet i Hillevåg.
– Det lar seg ikke gjøre. Hvis trafikken øker mye i bussveifeltene, vil det føre til at de ytterste feltene vil få rødt lys langt oftere enn de allerede gjør i dag, sier Undheim.
Ett forslag til løsning har vært å erstatte rødlyset med en rød pil til venstre, slik at kjøretøy i de ytre feltene, og som skal enten rett fram eller til høyre i rundkjøringen kan kjøre, de som ikke skal svinge til venstre vil uansett ikke komme i konflikt med bussveien.
Regelverk stanser
– Regelverket tillater ikke den typen rødpil når det ikke er et ekstra kjørefelt. Det er det ikke plass til i disse rundkjøringene, sier Undheim.
Han peker på at et underskilt til rødlyset med teksten «gjelder ikke rett fram eller til høyre» kunne gitt mer flyt, men:
– Regelverket tillater heller ikke denne type underskilt, sier Undheim.
Han peker også på at et flertall av Stavanger-politikerne har vedtatt et mål om nullvekst i biltrafikken, en bussvei som skal kunne kjøre uhindret av annen trafikk og mål om flere syklende og gående.
– Det er et mål at flere skal sykle og gå i sentrumsnære områder som Hillevåg. Nullvekst i biltrafikken forutsetter at flere bruker kollektivtransport, sykler eller går, sier Undheim.
– Søk dispensasjon
Venstres Kjartan Alexander Lunde mener Statens vegvesen må søke om dispensasjon for regelverket for å avhjelpe bilkøene i Hillevåg.
– Vegvesenet søker selv om dispensasjon fra håndbøkene sine i saker som for eksempel gjelder smalere veier, enten til fylkestinget, hvis det er fylkesveier, eller til Vegdirektoratet hvis det gjelder riksveier, sier Lunde, som sitter i samferdselsutvalget i fylkeskommunen.
Han peker på at både rød pil og underskilt er tiltak som kan gi bedre flyt i Hillevåg, i og med at bilene i ytre felt som skal til høyre eller rett fram slipper rødlyset.
– Dette er en dispensasjon det burde være mulig å få. Venstre ønsker ikke at bilene skal stå i kø i Hillevåg, sier Lunde.
LES OGSÅ: Jobber med nye kryss for bussveien